تبیان، دستیار زندگی
کدام مواد غذایی برای تقویت حافظه موثر هستند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد غذایی موثر در تقویت حافظه

کدام مواد غذایی برای تقویت حافظه موثر هستند؟

مشاور: سلیمی - مرکز مشاوره تبیان
تقویت حافظه

١. گردو

گردو سرشار از ویتامین E و مواد معدنی است. مصرف مقدار اندکی از آن در روز، به افزایش سلامت شما کمک می‌کند و عملکرد مغز و حافظه را توسعه می‌بخشد.

٢. آووکادو

این میوه یکی از سالم‌ترین مواد غذایی و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه است. هر چند گاهی به‌خاطر وجود چربی زیاد، تبلیغاتی منفی درباره‌ی این میوه صورت می‌گیرد؛ اما باید بدانید که این چربی‌ها از نوع اشباع‌نشده یا در اصطلاح «چربی خوب» هستند که باعث ثبات سطح قند خون و درخشش پوست شما می‌شوند. آووکادو حاوی ویتامین K و اسید‌فولیک است و از لخته ‌شدن خون در مغز (یعنی همان سکته مغزی) جلوگیری می‌کند. این میوه در بهبود عملکردهای شناختی مغز مانند تقویت حافظه و تمرکز نیز به‌ خوبی عمل می‌کند. آووکادو سرشار از ویتامین‌های B و C است؛ ویتامین‌هایی که در بدن ذخیره نمی‌شوند و باید روزانه آنها را مصرف کنیم. این میوه نسبت به سایر میوه‌ها، بیشترین میزان پروتئین را دارد. محتوای اندک قند هم از دیگر امتیازات این میوه‌ است. با توجه به بافت خامه‌ای‌ مانند و نرم آن، گاهی به جای روغن در پخت‌و‌پز می‌توان از آن استفاده کرد.

3.  چغندر

چغندر از بین سبزیجات ریشه‌ای، یکی از مغذی‌ترین گیاهان قابل‌خوردن است و جایگاه ویژه‌ای در فهرست غذاهای سالم دارد. موجب کاهش التهاب می‌شود و به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت ضدسرطانی بالایی دارد، به خروج سم از خون کمک شایانی می‌کند و نیترات طبیعی موجود در آن موجب راحت‌ترشدن گردش خون و درنتیجه بهبود عملکرد مغز می‌شود. توانایی انجام تمرینات سنگین را بالا می‌برد و سطح عملکرد را بهبود می‌بخشد. می‌توانید چغندر را به‌صورت آب‌پز میل کنید یا به سالادهایتان مقداری چغندر اضافه کنید و ترکیبی بی‌نظیر و خوش‌طعم ایجاد کنید.

4.  بلوبری (زغال‌اخته آبی)

بلوبری سرشار از آنتی‌اکسیدان است و حاوی ویتامین C ،K و فیبر فراوان است. سطح بالای گالیک ‌اسید در این میوه، از مغز در برابر فشار و استرس محافظت می‌کند و درنتیجه برای تقویت حافظه، خوردن این میوه‌ی خوشمزه را فراموش نکنید.

5. کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و مفید‌ترین مواد برای تقویت مغز و افزایش قدرت حافظه است. ویتامین K و کولین موجود در آن، حافظه را شاداب و هوشیار نگه‌ می‌دارد. سرشار از ویتامین C است و تنها یک ظرف کوچک آن ۱۵۰ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه‌ی بدن را فراهم می‌کند. سرشار از فیبر است و کمک می‌کند که زودتر سیر شوید. میتوانید بروکلی را خام مصرف کنید یا آن را بپزید و در غذاهای متنوعی استفاده کنید.

6. کرفس

سطح بالای آنتی‌اکسیدان و پلی‌ساکارید‌های موجود در کرفس، آن را به یک ماده‌ی ضدالتهاب عالی بدل می‌کند و در درمان امراضی نظیر درد مفاصل و سندرم روده تحریک‌پذیر بسیار کاربرد دارد. کرفس سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی است. اگر علاوه ‌بر شاداب نگه‌ داشتن و تقویت حافظه و مغز به دنبال کاهش وزن هستید، می‌توانید به ‌شدت روی کرفس حساب کنید. هنگام استفاده از کرفس تنها به ساقه‌ ها اکتفا نکنید و از برگ‌هایش هم استفاده کنید.

7. روغن نارگیل

بیش از ۷۷ مورد استفاده و درمان برای این روغن وجود دارد. تقریبا هیچ دردی نیست که با وجود آن رفع نشود. پس طبیعی است که این حلال مشکلات در زمینه‌ی کمک به مغز نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد. روغن نارگیل خاصیت ضدالتهابی دارد، به تقویت حافظه به‌ ویژه در سالخوردگی کمک می‌کند و روده را هم ضدعفونی می‌کند.

8. زردچوبه

این ادویه ساده، سرشار از خواص و فواید است. زردچوبه در زمان قدیم به‌ خاطر ویژگی‌های شفابخش خود مورد توجه بوده و بسیار استفاده شده است. به ‌خاطر وجود کورکومین که ترکیبی شیمیایی در زردچوبه است، این ادویه یکی از قوی‌ترین مواد ضد‌التهابی نام گرفته است. زردچوبه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و سطح هوشیاری و پردازش اطلاعات در مغز را بالا می‌برد.

9. ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از مقوی‌ترین غذاهای دریایی است که به عملکرد بهتر مغز بسیار کمک می‌کند. این ماهی منبع قابل‌توجهی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که حافظه را بهبود می‌بخشد و ذهن و مغزتان را تند و تیز می‌‌کند و حافظه را جوان و در‌ دسترس نگه ‌می‌دارد. اگر فرزند خردسال در منزل دارید، مصرف ماهی سالمون موجب افزایش تمرکز و جلوگیری از بیش فعالی در او می‌شود. اسید‌های چرب موجود در این ماده‌ی غذایی، از سرطان جلوگیری می‌کند و تومورهای سرطانی را از بین می‌برد. پس حتما این ماهی خوش‌رنگ را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و مفید‌ترین مواد برای تقویت مغز و افزایش قدرت حافظه است. ویتامین K و کولین موجود در آن، حافظه را شاداب و هوشیار نگه‌ می‌دارد.

10. رُزماری

روغن رُزماری خواص متعددی دارد. کارنوسیک اسید یکی از مواد معدنی سازنده‌ی رزماری است که از نابودی سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند و از مغز در برابر رادیکال‌های آزاد شیمیایی محافظت می‌نماید. از خواص دیگر رزماری، مراقبت از مغز در برابر آلزایمر، سکته و جلوگیری از پیری سلول‌های مغز است و همچنین به تقویت حافظه کمک می‌کند. ویژگی‌های ضدالتهابی رزماری در تقویت بینایی نیز بسیار مؤثر است.

11. گیاهان سبز

گیاهان سبز‌برگ مثل کاهو، اسفناج و غیره، تأثیرات زیادی در جهت عملکرد مثبت مغز دارند. در تحقیقاتی که بر روی سالخوردگان صورت گرفته بود، مشخص شد که به ‌جز مواردی نظیر سن، تحصیلات و پیشینه‌ی خانوادگی، افرادی که دو تا سه بار در روز از این نوع سبزیجات مصرف می‌کنند، کمتر دچار اختلالات مغزی و حافظه می‌شوند. این گیاهان مملو از ویتامین A و k هستند و خاصیت ضدالتهابی دارند و استخوان‌ها را هم تقویت می‌کنند.

12. زرده تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ مقادیر زیادی کولین دارد که برای رشد جنین و زنان باردار بسیار مؤثر است و موجب شکستن پیوند‌های بتان می‌شود. بتان ماده‌ای شیمیایی است که هورمون‌های شادی‌آور تولید می‌کند. اگر به‌خاطر ملاحظات کلسترولی از تخم‌مرغ پرهیز می‌کنید، خبرهای خوبی برای شما داریم. مطالعات نشان می‌دهند که تخم‌مرغ هیچ اثری بر سطح کلسترول افراد بالغ ندارد؛ در واقع تنها موجب افزایش کلسترول خوب می‌شود. ضمن اینکه منبعی غنی از پروتئین است. فقط سعی کنید تخم‌مرغ‌های ارگانیک مصرف کنید. وجود هورمون شادی‌بخش برای تقویت حافظه نیز مفید است.

13. روغن زیتون خام

این روغن یک غذای واقعی برای مغز و تقویت حافظه است. به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن موسوم به پلی‌فنول، این ماده‌ی غذایی از بدن در برابر پروتئین‌های سمی معروف به ADDL، که باعث بیماری آلزایمر می‌شوند، نیز حفاظت می‌کند. اما فراموش نکنید که این روغن برای پخت‌و‌پز مناسب نیست، زیرا در دمای بالا هیدروژنه می‌شود و ترکیبات جدیدی تولید می‌کند. نکته‌ی دیگر هم اینکه این روغن را باید در جای سرد نگهداری کنید.

14. شکلات تلخ

شکلات‌های تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و خاصیت ضدالتهابی بالایی دارند و در کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در مغز و قلب نقش مؤثری ایفا می‌کنند. هر چه تلخ‌تر و تیره‌تر باشد، برای سلامتی مفید‌تر است. شکلات‌های تلخ و تیره برای تقویت حافظه بی‌نظیرند.


جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره تغذیه اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تغذیه اینجا کلیک کنید.