تبیان، دستیار زندگی
وب سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان همزمان با جشنواره فیلم فجر و در مقاله ای انتقادی به بررسی «جوانگرایی در فیلمهای سینمایی» پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان از جشنواره فجر می‌گوید

وب سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با جشنواره فیلم فجر و در مقاله ای انتقادی به بررسی «جوانگرایی در فیلمهای سینمایی» پرداخت.

هومن بهلولی- روابط عمومی

 سیمرغی های جشنواره،

به گزارش روابط عمومی، بخش سینما و تلویزیون موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس تحلیل جشنواره های برگزار شده تهیه و منتشر کرده است.

احمد رنجبر در این مقاله می نویسد:«جشنواره فیلم فجر سنگ محک و معیار سینمای ایران است. استعدادهای تازه، نخستین بار در این رویداد کشف می شوند و آینده سینما را می سازند. در آستانه برپایی جشنواره سی و پنجم، 9 دوره جشنواره را واکاوی کرده ایم تا ببینیم چند کارگردان و بازیگر به سینمای ما تزریق شده اند. ملاک ارزیابی سنی را 35 در نظر گرفته ایم برای همین کسانی مثل مهدی نادری، بهرام بهرامیان، نرگس آبیار، پیمان معادی، کاوه ابراهیم پور، تینا پاکروان، بهتاش صناعی ها و. .. که در این9 سال اولین فیلم شان را ساخته اند، سوژه گزارش نیستند. دوره بیست و پنجمکارگردان: بهرام توکلیبرای چه فیلمی: پابرهنه در بهشت موقعیت در جشنواره: برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم معناگرا چند سال داشت: سی سال مسیر بعدی: بهرام توکلی با «پابرهنه در بهشت»مورد توجه قرار گرفت و با «پرسه در مه »، اینجا بدون من» و «آسمان زرد کم عمق» محبوب منتقدان و سخت پسندها شد. «بیگانه» اش مورد توجه قرار نگرفت اما «من دیه گو مارادونا هستم» برغم گیشه بدی که داشت یک بار دیگر او را در کانون توجه قرار داد. توکلی با سریال «بیمار استاندارد» عیار خود را پایین آورد اما همچنان فیلمساز محبوبی است. بازیگر مرد: صابر ابر برای چه فیلمی: مینای شهر خاموشموقعیت در جشنواره: نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد. او مدتی بعد برای این نقش از جشن خانه سینما تندیس گرفت. چند سال داشت: 26 سال مسیر بعدی:صابر ابر بسرعت تبدیل به بازیگری پر کار شد و جلوی دوربین کارگردان های معتبری رفت؛ از جمله اصغر فرهادی (درباه الی)، بهرام توکلی (این جا بدون من، آسمان زرد کم عمق، من دیه گو مارادونا نیستم)، عبدالرضا کاهانی (هیچ)،علی رفیعی (آقا یوسف)،فریدون جیرانی (خواب زده ها) رفت. «قندون جهیزیه» متفاوت ترین کار اوست و سه فیلم« تابستان داغ»،« بی حساب» و « ویلایی ها» تازه ترین فیلم هایش.نکته: مهرداد صدیقیانِ 18 ساله در جشنواره بیست و پنجم با «اتوبوس شب» یک بار دیگر نگاه ها را به سمت خود جلب کرد. او یک سال پیش «عصر جمعه» را در جشنواره داشت. دوره بیست و ششمکارگردان: سید روح الله حجازی برای چه فیلمی: در میان ابرهاموقعیت در جشنواره: سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش مسابقه نگاه اول چند سال داشت: 28 سال مسیر بعدی: در میان ابرها اعتباری برای سید روح الله حجازی به ارمغان نیاورد. چهار سال بعد با«زندگی خصوصی آقا و خانم میم»و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» محبوب برخی منتقدان شد. «مرگ ماهی» و «هیهات» دو فیلم بعدی حجازی هستند که بر اعتبار کارنامه اش خدشه انداخته اند.بازیگر مرد: محسن تنابندهبرای چه فیلمی: استشهادی برای خداموقعیت در جشنواره: کسب سیمرغ بلورین نقش دوم مرد چند سال داشت: 32 سال مسیر بعدی: محسن تنابنده پیش از آن تجربه بازی داشت اما هیچ کدام برایش آورده ای نداشتند و کمتر کسی پی به استعدد او برد. «دانه های ریز برف»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» و «آفساید» از فیلم هایی بودند که تنبانده بازی کرده بود. بعد از «استشهادی برای خدا» موقعیت او به‌عنوان بازیگر تثبیت شد و حالا جزو بازیگران خوب سینما و تلویزیون ما تعریف می‌شود. نکته: یونس غزالی با فیلم «در میان ابرها» استعدادش را به رخ کشید و چندی بعد حمید نعمت الله او را برای نقش امیر«وضعیت سفید» انتخاب کرد. غزالی اما علاقه اش در بازیگری نیست. »

متن کامل این مقاله در انجا قابل مشاهده است.