تبیان، دستیار زندگی
تنها چند روز از حضور رسمی دونالد ترامپ در کاخ سفید و به دست گرفتن قدرت می گذرد که جهانیان شوکه از طوفان دستورات خاصِ وی و تغییراتی جهانی شده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طوفانی که ترامپ به پا کرد! /فیلم نوشت

تنها چند روز از حضور رسمی دونالد ترامپ در کاخ سفید و به دست گرفتن قدرت می گذرد که جهانیان شوکه از طوفان دستورات خاصِ وی و تغییراتی جهانی شده اند.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا با چنان شدتی قدرت خود را آغاز کرده که برخی از تحلیلگران سیاسی از روند صدور فرامین وی تحت عنوان "طوفان ترامپ" یاد می کنند. برخی از این دستورات عبارتند از :

- خروج از پیمان اقیانوس آرام

پیمان تجاری اقیانوس آرام موسوم به "ترانس پاسیفیک" (TPP) ؛ در سال 2016 میلادی یعنی پس از قریب به 7 سال مذاکرات پیچیده و با هدف رفع موانع تجاری و رشد اقتصادی کشورهای عضو امضا شد. این پیمان بین 12 کشور منعقد گردید که عبارتند از : ژاپن، ایالات متحده آمریکا، ویتنام، کانادا، مکزیک، استرالیا، شیلی، پرو، مالزی، نیوزیلند، سنگاپور و برونئی.

عملیاتی شده پیمان اقیانوس آرام یکی از بزرگترین اهداف باراک اوباما بود که دونالد ترامپ در اکثر سخنرانی های انتخاباتی خود؛ مخالف تمام عیار خود را با این پیمان اعلام و سوگند یاد کرده بود که با در دست گرفتن قدرت آن را لغو می کند. ترامپ همواره از این پیمان تحت عنوان "فاجعه بزرگ بالقوه" یاد کرده و متذکر می شد که "ترانس پاسیفیک" زیان های جبران ناپذیری را به اقتصاد و صنعت تجاری آمریکا وارد خواهد کرد.

- دیوار حائل مکزیک و آمریکا

مهاجرت های بی رویه و غیر قانونی به آمریکا موضوعی است که طی سالیان گذشته مشکلات فراوانی را برای اقتصاد و فرهنگ آن ایجاد نموده است. چند روز پیش دونالد ترامپ دستوری را مبنی بر دیوار کِشی در مرز مکزیک صادر کرد تا از مهاجرت های غیر قانونی جلوگیری کند وی هدف از این عمل را ایجاد ثبات و استحکام در مکزیک و جلوگیری از آسیب های سیاسی و اقتصادی به آمریکا بیان نمود.

با این که مقامات مکزیکی پس از صدور این فرمان واکنش های فراوانی از جمله خودداری از پرداخت هزینه ی ساخت این دیوار را نشان داده اند اما رئیس جمهور آمریکا گفت که این هزینه را از محل مبادلات اقتصادی مکزیک (مالیات بر کالا) تامین خواهد کرد.

- خروج از سازمان ملل متحد

با روی کار آمدن "دونالد ترامپ" اعضای کنگره ی آمریکا در جلسه ای طرح خروج از سازمان ملل و اعاده حاکمیت آمریکا را مطرح نمودند، طرحی که پیشتر جزو وعده های انتخاباتی ترامپ در راستای افزایش قدرت ایالات متحده بود.

با لغو عضویت آمریکا در سازمان ملل متحد ؛ این قدرت جهانی زمینه ی مانور قدرت خود را در سطح جهانی افزایش داده و بر سه اصل اساسی این سازمان نیز پایان خواهد داد : الف- پایان توافق 1947 مبنی بر قرار گرفتن مقر سازمان ملل در آمریکا ، ب- ایان ماموریتهای صلح‌بانی ، ج- لغو مصونیت سیاسی و د- پایان مشارکت در سازمان بهداشت جهانی. این موارد از دیدگاه رئیس جمهور آمریکا یکی از بزرگترین زیان های اقتصادی و نظامی را بر این کشور وارد کرده است.

- خروج از پیمان نفتا (North American Free)

از دیگر مواردی که ترامپ فرمان لغو آن را طی چند روز اخیر صادر کرده است، قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا NAFTA می باشد. قراردادی که به موجب آن تمامی موانع و محدودیت‌های تجاری و سرمایه ‌گذاری میان کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک به مدت 15 سال و با همکاری این سه کشور، تدریجا از بین خواهد رفت. این مهم که از نظر رئیس جمهور جدید آمریکا ظلم بزرگی در حق اقتصاد این کشور است؛ با دستورالعمل جدید لغو خواهد شد.

این پیمان پیشتر نیز مورد انتقاد برخی احزاب و صاحب نظران اقتصادی ایالات متحده قرار گرفته بود.

- ورود ممنوع به مسلمانان

موضوع لغو ویزای آمریکا برای شش کشور ایران، یمن، لیبی، سوریه، عراق، سومالی و سودان طی 5 روز اخیر حواشی خاصی را به دنبال داشته است. پنجشنبه گذشته انتشار خبری مبنی بر لغو موقت ویزای برای 6 کشور جهانیان را در بهت فرو بُرد اما شوک اصلی زمانی ایجاد شد که این دستور توسط ترامپ امضا و برای عملیاتی شدن به مقامات این کشور ابلاغ شد.

ترامپ هدف از این فرمان را حفاظت از جان شهروندان آمریکایی و تروریست خواندن شهروندان کشورهای مذکور خواند.

- خروج آمریکا از ناتو

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا "ناتو" ، سازمانی با قدمت قریب به 70 سال یکی از سازمان های جهانی با هدف دفاع جمعی است. کشورهای عضو این سازمان هرگونه حمله ی نظامی علیه یکدیگر را حمله به تمامی اعضا تلقی نموده و در دفاع از هم اقداماتی سریع و کارآمد را در دستور کار دارند. البته این پیمان مفاد دیگری هم دارد اما از بند 5 آن که دفاع جمعی است به عنوان رکن واصلی و قلب ناتو یاد می شود که دونالد ترامپ با آن مخالف است و دلیل برای حمایت از این پیمان نمی بیند. به همین دلیل است که فرمان خروج آمریکا از این پیمان را صادر کرده.

دونالد ترامپ معتقد است این پیمان از طرفی محدودیت هایی را برای قدرت افزایی آمریکا به همراه داشته و از سوی دیگر اقتصاد این کشور را به دلیل هزینه های هنگفت نظامی با مشکلات فراوانی همراه ساخته است.

با 6 فرمان اخیر ترامپ به نظر می رسد وی قصد رعب افکنی جهانی در راستای قدرت افزایی آمریکا را دارد که بی تردید این فرمان ها آسیب های جدید و بزرگی را بر بدنه ی حکومت وی وارد خواهد کرد زیرا اکثر کشورهای جهان بر تصمیمات رئیس جمهور آمریکا انتقاد و آنها را بر علیه صلح و ثبات جهانی قلمداد کرده اند.