تبیان، دستیار زندگی
نگهداری از یک نوزاد تازه متولد شده کار سخت و پر استرسی است و احتیاج به دقت و اهمیت فراوان دارد، به خصوص اگر این نوزاد فرزند اول شما باشد. در ادامه نکات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقبت از نوزاد

نگهداری از یک نوزاد تازه متولد شده کار سخت و پر استرسی است و احتیاج به دقت و اهمیت فراوان دارد، به خصوص اگر این نوزاد فرزند اول شما باشد. در ادامه نکات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهیم.

بخش سلامت تبیان
نوزاد

حمام کردن نوزاد

رعایت تمام اصولی که از سرد شدن بدن او پیشگیری کند ضروری است برای جلوگیری از خشک شدن پوست نوزاد 2- 3 بار حمام کردن در هفته کافی است. ولی لازم است ناحیه اطراف مقعد و شرمگاه نوزاد را ضمن تعویض مکرر کهنه های او همواره شستشو داده و تمیز نگه دارید. تا زمانی که بند ناف نوزاد نیفتاده و جای آن جوش نخورده است، می توان طول مدت استحمام را کوتاه تر کرد برای حمام کردن نوزاد می توان طول مدت استحمام را کوتاه تر کرد برای حمام کردن نوزاد می توان آن را در هر نوع وانی که حجم کافی داشته باشد حمام کرد نوزاد را باید در محل گرم و دور از وزش باد حمام کرد و برای خشک کردن او از حوله تمیز و نرم استفاده کرد. بدن نوزاد و شیرخواران کوچک خیلی زود سرد می شود، از این رو نباید قبل از آماده کردن تمام وسایل استحمام لباس آن ها را قبل از قراردادن نوزاد در وان آب گرم، ابتدا باید با استفاده از آرنج خود، درجه حرارت آب را کنترل کرد آب باید قدری گرمتر از درجه حرارت بدن انسان باشد.

مادر باید

الف- قبل از حمام کردن بدن نوزاد، ابتدا صورت او را بشوید و با استفاده از یک تکه پنبه نم دار یا پارچه نخی تمیز و لطیف، چشم های او را از گوشه های داخل به سمت خارج تمیز کند از این پنبه ها یا پارچه ها مجددا نباید استفاده کرد و ان را باید دور انداخت.

ب- سر نوزاد را به ارامی و با ملایمت با صابون بشوید و دقت کند صابون وارد چشم او نشود اگر سر نوزاد پوسته دارد قبل از استحمام او به پوست سرش کمی روغن زیتون بمالد و بعد با صابون بشوید تا همه پوسته ها از بین برود.سپس سر را با آب، خوب بشوید و خشک کند. در صورت لزوم می‌توان این کار را تکرار کرد.

ج- برای تمیز کردن بدن نوزاد با دو دست زیر بغل های او را بگیرد و ارام وارد آب وان کند و دقت کند که از دست او نیافتد. برای شستن بدن او از لیف نرم آغشته به صابون استفاده کند و سپس روی بدن نوزاد، خوب آب بریزد تا کف صابون شسته شود و بعد با یک حوله نرم بدن او را خشک کند معمولا بعد از استحمام و خشک کردن نوزاد نیازی به پاشیدن پودر و یا مالیدن روغن نیست. اگر پوست او خشک است، می‌توان آن را با وازلین یا پمادهای AD و یا مخلوطی از آب و گلیسیرین چرب کرد. اگر به دلیلی، مصرف پودر لازم باشد باید دقت کرد که از پاشیدن مستقیم پودر به بدن نوزاد خودداری کرد، زیرا پودر در هوا پراکنده می‌شود و نوزاد ان را تنفس می‌کند.

پوشاندن کهنه به نوزاد

کودکان تقریباً تا سن 2 سالگی و گاه 3 سالگی که قادر به کنترل ادرار و مدفوع خود می شوند نیازمند استفاده از کهنه هستند بهترین کهنه برای نوزاد، جنس نخی است و هر قدر کهنه ضخیم تر باشد دوام بیشتری خواهد داشت و نیز ادرار را بیشتر جذب خواهد کرد. معمولاً نوزادان و شیرخواران کوچک حداقل 6 کهنه را در طول روز خیس می کنند. اگر نوزاد تا 36 ساعت بعد از تولد ادرار نکرد باید او را نزد پزشک برد.

مادر باید

الف- پس از اجابت مزاج و حتی ادرار کردن، مقعد و شرمگاه نوزاد را با آب گرم بشوید و همیشه دختران را از جلو به عقب تمیز کند تا میکروب های مقعد به واژن و مثانه سرایت نکند.

ب- پس از شستن، پوست را به ویژه در قسمت هایی که چین دارد به دقت خشک کند. همانطور که گفته شد نیازی به استفاده از پودر نیست.

ج- کهنه ها را بعد از مصرف هر چه زودتر با صابون های ملایم بشوید و پس از شستشوی دقیق و آبکشی مکرر در آفتاب آویزان کنند و اتو بکشد کمترین بی دقتی در نظافت کهنه سبب ایجاد حساسیت در بدن نوزاد می شود.


منبع : ماهنامه کودک شماره 127

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.