تبیان، دستیار زندگی
در این سالها دخترانی مجرد و شاغل، به دنبال زندگی مستقل هستند. که باید دید از جهت شرع مقدس اسلام این کار جایز است یا خیر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دختران مجرد میتوانند جدا از خانواده زندگی کنند؟!

در این سالها دخترانی مجرد و شاغل، به دنبال زندگی مستقل هستند. که باید دید از جهت شرع مقدس اسلام این کار جایز است یا خیر.

فرآوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

مجرد، زندگی مجردی، دختر مجرد

سنت، مدرنیسم و حلقه گمشده:

اغلب جوانان امروزی در هر زمینه عالی ترین ها را درخواست می کنند. آنان در فهرست آرزوهایشان زیباترین و مجلل ترین خانه، جدیدترین خودرو، عالی ترین جایگاه اجتماعی و شغلی و بهترین همسر را می خواهند. اغلب این امکانات را حق مسلّم خود دانسته، جسورانه اعلام می کنند تا وقتی به این خواسته ها دست نیابند تن به ازدواج نخواهند داد.

سال ها پیش همین که پسری خدمت سربازی را به پایان می رساند و راه درآمدی جزئی می یافت، از نظر خانواده آمادگی سرپرستی یک خانواده را داشت؛ رخت و لباس دامادی بر تن او می کردند و به درِ خانه ای می رفتند که دختری را از مدت ها پیش برایش نشان کرده بودند، چنان که پس از ازدواج آنان را زیر چتر حمایتی خانواده قرار می دادند.

سعید مدنی، جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی در این خصوص می گوید: اگر از جهت اجتماعی این موضوع را بررسی کنیم باید گفت عرف و فرم های گذشته در مورد ازدواج تغییرات مهم و اساسی کرده است. پیشتر ازدواج یک الزام بود و عدم آن نقطه ضعف به حساب می آمد. امروزه این هنجار مورد سؤال قرار گرفته و قدرت هنجارسازی را از دست داده، نوعی همسان سازی و یکسان سازی در گروههای جوان موجب شده رعایت ارزش ها و هنجارهای جدید، بیشتر از ارزش های قدیم مورد توجه آنان قرار گیرد. در گروههای سنی جوان، اختیار تأهل و ایجاد زندگی مشترک، از برنامه های در اولویت محسوب نمی شود، این وضع حاصل تغییرات ارزشی در نسل هاست و می توان نتیجه گرفت یکی از آثار شکاف نسل ها بی انگیزگی جوانان برای ازدواج است.

به گفته وی، از سوی دیگر، مجموعه اوضاع کشور موجب شده مهارت برقراری ارتباط سالم و یا مهارت های زندگی در گروههای سنی جوانان کاهش پیدا کند. از یک سو، آموزش های ناقص یا حتی نادرست

در سنین نوجوانی از طریق آموزش و پرورش یا خانواده ها موجب شده الگوهای صحیحی از روابط دو جنس مخالف، در ذهن جوانان به وجود نیاید، از سوی دیگر، پیچیدگی ها و دشواری های زندگی امکان برخورداری از مهارت های زندگیِ قابل قبول را دشوار ساخته، بنابراین جوانان الگوهای رفتاری برای سامان دادن به رابطه معقول و منطقی با جنس مخالف را ندارند و ترجیح می دهند با گونه های خارج از عرف و هنجار مشکلات شان را حل کنند.

از نگاه دیگر، دختران بسیاری به خاطر نداشتن خانواده ای برون گرا و معاشرتی و یا وجود خانواده گسسته و پریشان و ... فرصت معاشرت و آشنایی با جنس مخالف را ندارند، چنان که هیچ سازمان، مرکز یا نهادی که زمینه معاشرت را برای آنان فراهم کند در دسترس قرار ندارد. نتیجه آنکه به رغم تمایل و آمادگی شخصی باید همچنان مجرد باقی بماند.

اغلب جوانان امروزی در هر زمینه عالی ترین ها را درخواست می کنند. آنان در فهرست آرزوهایشان زیباترین و مجلل ترین خانه، جدیدترین خودرو، عالی ترین جایگاه اجتماعی و شغلی و بهترین همسر را می خواهند. اغلب این امکانات را حق مسلّم خود دانسته، جسورانه اعلام می کنند تا وقتی به این خواسته ها دست نیابند تن به ازدواج نخواهند داد

اکرم امینی، روانشناس اعتقاد دارد بی انصافی است که فقط دختران و پسرهای مجرد را مقصر بدانیم و بگوییم مسئولیت پذیر نیستند یا از سختی های زندگی مشترک می هراسند، چرا که آنان به دلیل ساز و کار غلط و آفت زده جامعه در حال گذار ما مجرد مانده اند.

جامعه شناسان بر این نکته تأکید دارند که تغییر و تحولات در جامعه ما چنان با سرعت و غیر قابل پیش بینی انجام شد که برخی از ارزش ها و ضد ارزش ها جای خود را عوض کردند. قناعت، صرفه جویی و آینده نگری در آغاز زندگی، کمرنگ گشت اما خرج تراشی و صرف هزینه های هنگفت برای مراسم نمایشی نظیر جشن عروسی، نامزدی، حنابندان و پاتختی! با تجمل هر چه بیشتر اسباب ارزشمندی شد.

همچنین برخی شیوه های مثبت گذشته به طور غیر منصفانه ای در این دوره نقد شد، که اسباب فزونی فاصله جوانان را با خانواده ها ایجاد کرد. از سوی دیگر، برخی خانواده ها نیازهای زمانه جدید را نفی کرده و نیازمندی جوانان خود را نادیده گرفتند، نسل حاضر با مشکلات خاص خود ثمره این رخدادهاست.

مهم این است که نیاز جوانان امروز را همراه با شرایط و اوضاع زمان در کنار آموزه های دینی قرار دهیم و جسورانه طرحی نو در اندازیم و بدانیم در این زمینه بیش از همه، خانواده ها و تربیت و حمایت آنها تعیین کننده و سرنوشت ساز است.

دختری مجرد و شاغل هستم، پدرم می‌گوید از خانه‌ام برو و مستقل زندگی کن! آیا پدرم می‌تواند مرا از خانه‌اش بیرون کند؟ اگر او راضی نیست که در خانه‌اش بمانم، حکم نمازهایم چیست؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

1. در صورت خطر، اخراج از خانه جایز نیست، اما اگر توقع اجرت دارد و شما تمکّن از آن را دارید باید اجرت بپردازید.

2. با توجه به جواب اول عبادت شما اشکالی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

بر پدر واجب است شما را در خانه جا بدهد.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):

اگر پدر ابتدا راضی به حضور شما در آن جا نیست، ولی در نهایت به واسطه حضور شما و این که بیرون کردنتان را خلاف شأن خود می‌بیند قلباً به آن راضی می‌شود حضور شما در خانه او و نماز خواندن در آنجا اشکالی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

چنانچه تمکن مالی از زندگی مستقل داشته باشید و پدر واجب کند که از خانه بیرون بروید نمی‌توانید بمانید و نماز بخوانید و اگر تمکن مالی در حد خانه مستقل نداشته باشید نمی‌تواند شما را بیرون کند و بیرون رفتن لازم نیست البته اگر پدر بداند یا احتمال بدهد که برای شما در بیرون از منزل مفسده اخلاقی و امنیتی پیش می‌آید نباید شما را بیرون کند و برای او جایز نیست و نگهداری شما برای او واجب است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در صورتی که واقعاً امنیت کافی در خارج از منزل نداشته باشید، می‌توانید در منزل بمانید و نماز شما صحیح است و چنانچه توانایی بر پرداخت مال الاجاره برای خودتان داشته باشید و پدر قبول کند، می‌توانید بپردازید.


منابع:

اسلام کوئست

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.