تبیان، دستیار زندگی

بیماری قلب شکسته و پیشگیری از آن

هر کدام از ما وقتی احساسات مان جریحه دار شود، از اصلاح شکستن قلب استفاده می کنیم. اما سندرم قلب شکسته واقعا یک بیماری قلبی است که در آن قلب نمی شکند، بلکه عضله آن ضعیف می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قلب شکسته، سندرم قلب شکسته،
پیش از این، سندرم قلب شکسته را سکته قلبی زودهنگام تلقی می کردند. با این حال این سندرم شامل افزایش موقت موادی می شود که به طور مستقیم روی عضله قلب تاثیر می گذارد و با همان علائم سکته قلبی بروز می کند. البته شاخص مرگ و میر آن بسیار کمتر است و بیشتر در خانم ها بروز می کند. این سندروم غالبا در اثر حملات عاطفی شدید و شرایط استرس‌زا بروز می کند. در این مطلب بیشتر در خصوص این سندروم و روش های پیشگیری از آن صحبت می کنیم.

سندروم قلب شکسته چیست؟

برای نخستین بار در سال 1990 یعنی حدود بیست و پنج سال پیش بود که محققان ژاپنی قلب شکسته را مشاهده کردند و با دیدن آن به یاد اشیایی افتادند که ماهیگرهای ژاپنی برای صید هشت پا از آن استفاده می کردند. از آنجا بود که این مشکل، «کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو» نامگذاری شد و به سندروم قلب شکسته شهرت یافت. 

افرادی که دچار این مشکل می شوند تصور می کنند سکته قلبی کرده اند. اما واقعیت این است که در سندروم قلب شکسته، سکته ای در کار نیست و قلب دچار تغییر شکل می شود. در واقع دچار انقباضی جزئی در بطن چپ می شود که قلب را به شکل مخروطی در می آورد. 

این مسئله در بین افراد زیادی اتفاق می افتد و لازم است که علائم و روش های پیشگیری از آن آموزش داده شود. توجه داشته باشید که در سندروم قلب شکسته علائمی مشابه با آنفارکتوس یا سکته قلبی بروز می کند.

قلب نشکسته است

معمولا افرادی که دچار سندروم قلب شکسته می شوند، بعد از یک هفته بستری شدن در بیمارستان مرخص می شوند ، بدون اینکه به طور دقیق مشکل آنها تشخیص داده شود. این افراد علائمی مشابه با سکته قلبی را تجربه می کنند، اما لخته خونی که رگ ها را مسدود کرده باشد مشاهده نمی شود. در واقع سندروم قلب شکسته یک اختلال موقتی است. 

قرار گرفتن در معرض مشکلات عاطفی شدید باعث افزایش ترشح برخی هورمون ها مانند آدرنالین می شود. این افزایش هورمون روی عضله قلب تاثیر می گذارد و اثری روی عروق کرونری ندارد. در نتیجه بطن چپ قلب برای مدت زمان محدودی به شکل مخروط در می آید. به همین دلیل فرد دچار افزایش فشار خون، تنگی نفس، حالت تهوع، عرق کردن سرد و درد قفسه سینه می شود.

دوستان خوب بهترین دوای قلب هستند. همه ما نیاز داریم که در اطراف مان افراد صادق و دوست داشتنی وجود داشته باشند تا به وسیله آنها تنش ها را تسکین دهیم

روش های پیشگیری از سندروم قلب شکسته

همانطور که اشاره شد این سندروم خانم ها را بیش از آقایان درگیر می کند. نتایج پژوهشی که در مجله The New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است نشان می دهد خانم هایی که در سنین یائسگی هستند، بیشتر در معرض سندروم قلب شکسته قرار دارند.

افزایش آدرنالین و نورآدرنالین در خون بعد از یک شوک عاطفی، همانند نوعی سم برای قلب عمل می کند. این مسئله معمولا در خانم ها بروز می کند.

آنچه کاتکول‌آمین ها(هورمون ها) انجام می دهند این است که به طور موقت به عضله قلب حمله می کنند، اما سلول‌ها از این حملات در امان می مانند. 

برای جلوگیری از بروز این مسئله توصیه های زیر را جدی بگیرید.

خانم‌ها بعد از یائسگی استرس را از خود دور کنند

هورمون های خانم ها در دوره باروری تاثیر زیادی در مقاومت آنها در شرایط استرس‌زا دارد. ولی با فرا رسیدن دوره یائسگی همه چیز تغییر می کند و باید استراتژی های جدیدی به کار گرفت. البته استرس و افسردگی صرفا مخصوص دوره یائسگی نیست و در همه سنین بروز می کنند. خوشبختانه می توان روح و جسم را در شرایط بد و استرس‌زا مجهز کرد. 

توصیه می کنیم در همه سنین بخصوص بعد از یائسگی از ورزش هایی مانند یوگا غافل نشوید. روزانه حدود دو ساعت را صرفا به خودتان اختصاص دهید. به گردش بروید. دعا بخوانید. به خودتان بقبولانید که مشکلات پایدار نیستند و به زودی برطرف می شوند.
روزانه نیم ساعت را به ورزش کردن اختصاص دهید

هدف از ورزش روزانه این است که عضله قلب را قوی و مقاوم کنید. برای این کار بهتر است کمی ورزش های هوازی مانند پیاده روی و شنا و غیره را انجام دهید.

گروه های دوستانه تشکیل دهید

دوستان خوب بهترین دوای قلب هستند. همه ما نیاز داریم که در اطراف مان افراد صادق و دوست داشتنی وجود داشته باشند تا به وسیله آنها تنش ها را تسکین دهیم. احساس اینکه از طرف دوستان درک و حمایت می شوید، جزو ضروریات زندگی است. بنابراین تلاش نکنید تمام مشکلات را یک تنه به دوش بکشید. لازم است حلقه ای از دوستان خوب و قابل اطمینان داشته باشید و به اصطلاح درد دل کنید و با آنها خوش بگذرانید.

تغذیه سالم: سبک زندگی سالم

برای ارتقای سلامت قلب لازم است که به خودتان برسید. توصیه می کنیم میوه های تازه، سبزیجات و بخصوص انواع رنگی آنها مانند میوه ها و سبزیجات قرمز، بنفش و نارنجی و غیره را بیشتر مصرف کنید. این مواد غذایی رنگی حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری هستند که سلامت قلب را ارتقا می دهند، چون قادر هستند با اثرات منفی رادیکال های آزاد ناشی از استرس و غیره مقابله کنند.

آزمایش و چکآپ های منظم را فراموش نکنید

بدون شک خانواده شما از همه چیز مهم تر است و شما تمام تلاش تان را برای تک تک اعضای خانواده و رفاه آنها به کار می گیرید. با این حال یادتان باشد اگر مراقب خودتان نباشید و سالم نباشید، نمی توانید مراقب خانواده خود نیز باشید. بنابراین در درجه اول لازم است که خودتان سالم و سرحال باشید. 

توصیه می کنیم به طور منظم به پزشک مراجعه کنید و چک آپ شوید. حواستان به میزان کلسترول، فشار خون، وزن و میزان قند خون تان باشد. اگر لازم باشد باید وضعیت قلب تان را نیز پیش از بروز مشکل بررسی کنید. با همین کارهای ساده می توانید سلامت قلب تان را کنترل کنید و با توکل بر خدا زندگی سالم تری داشته باشید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.