تبیان، دستیار زندگی
«بقایای پلاسکو» نماد این دلاوریهاست؛ نمادی نباید دور ریخته شود بلکه باید در شهر به نمایش درآید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بقایای پلاسکو را کجا می‌برند؟

«بقایای پلاسکو» نماد این دلاوریهاست؛ نمادی نباید دور ریخته شود بلکه باید در شهر به نمایش درآید.

بخش هنری تبیان
حادثه پلاسکو

این چند روز مأموران آتش نشانی و امداد سخت مشغول آواربرداری هستند تا افراد مفقود شده را از زیر آوار خارج کنند. آوار برداشته شده را بار کامیونها می‌کنند و به نقطه‌ای انتقال می‌دهند. پس از چند هفته بررسیهای کارشناسانه این آوار دیگر ارزش حقوقی ندارند اما قطعاً ارزش معنوی آنها بالاست.

این آوار نه تنها المان مقاومت شهدای آتش نشان است بلکه یادآور بی احتیاطی است که موجب این فاجعه شده.

در همه‌جای دنیا وقتی فاجعه‌ای این چنین رخ می‌دهد و یا زمانی که رشادت مردانی فداکار همه را منقلب می‌کند؛ برای یادبود نمادهایی از حادثه را در شهرها می‌گذارند.

هر جا که بروید یک نشانی از آن وجود دارد. در شهرهای مختلف، در موزه ها، در کلیساها و...

حادثه پلاسکو

نکته مهم در این المانها سادگی آنها است. اکثر این یادمان‌ها چیزی جز یک قطعه از بقایای نیست! یک تکه آهن، بلوک سیمانی، میلگرد و... را برده‌اند با کمترین هزینه اثرگذارترین یادمان‌ها را برای زنده نگه داشتن یاد حادثه رخ داده ساخته‌اند.

این روزها شاهد عملیات آواربرداری پلاسکو هستیم و همه گوش‌ها پیگیر اخبار جدیدی‌ست که از این ساختمان فرو ریخته بیرون می‌آید. همه قلب‌ها محزون و هم‌درد خانواده‌های داغ‌دیده این حادثه است. برخی پیشنهاد دادند به جای پلاسکو، یادمانی برای شهدای آتش‌نشان بنا شود، بعضی هم پیشنهاد تغییر نام چهارراه استامبول را داده اند.

حادثه پلاسکو

واقعیت این است که ساختمان تجاری بار دیگر باید ساخته شود تا کارگران به شغلهای خود بازگردند و تولید داخلی را از سر گیرند. تغییر نام چهارراه هم با وجود این که یکی از روشهای المان سازی است. اما فقط در محل واقع وجود دارد و نمی‌توان از آن برای یاداوری در کل کشور استفاده کرد.

عجیب‌ترین ویژگی این ساختمان که از قضا باعث کندی روند عملیات نجات شده است، ستون‌های چندین تنی است. ستونهایی که به خوبی یادآور رشادت دلیر مردان سرزمین ماست.

این ستونها از طرفی یاد آور خوبی برای خطاکاران این حادثه و همه در افراد در معرض خطر است تا درس عبرتی شود برای مردم جامعه.

فراخوان طراحی المان

از طرفی سازمان زیباسازی  با اعلام فراخوانی خواستار طراحی یادمان شهدای آتش نشان به پاس رشادت وجان فشانی آتش نشانان قهرمان و گرامیداشت یادشهدای آتش نشان، منتشر شده است.

با توجه به این حادثه ناگوار، پایتخت نیازمند المان یادمانی است تا قهرمانی دلیر مردان آتش نشان همواره در ذهن شهروندانش زنده بماند.

بنا برا این فراخوان از تمامی هنرمندان علاقه‌مند دعوت شده؛ طرح ها و ایده های خود را به دبیرخانه زیباسازی ارئه کنند.

امروز «هنر مقاومت» ما به ازای عینی دارد و به دور از هر جشنواره‌ و مسابقه‌ای رشید مردان آتش نشان برای رضای خدا جان بر کف گرفته و به میدان رفته‌اند و هنرمندانه‌ترین مقاومت را تصویر کرده‌اند. پس بهتر است به جای ساخت نمادهای جدید از نمادهای موجود استفاده کنیم چرا که هیچ جایگزینی برای نماد مقاومت آتش نشانان بهتر از ستون‌های باقی مانده نیست.

در نهایت مهم‌ترین نکته این است که بقایای پلاسکو با کمک هنرهای تجسمی در شهر و در دیدگاه مردم بماند تا هیچکس  رشادت آتش نشانان را فراموش نکند.


منبع: تسنیم