تبیان، دستیار زندگی
هرگونه عدول از ساختار «از پایین به بالا» در فعالیت های سیاسی حزبی چه در جبهه مردمی نیروهای انقلاب و چه احزاب و تشکل های دیگر ضمن اینکه با مفهوم مردمسالاری و تحزب تناقض دارد، عملا خروجی درستی در فعالیت های سیاسی از جمله انتخابات نخواهد داشت و باید از آن از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدل انتخاباتی جدید سال 96

هرگونه عدول از ساختار «از پایین به بالا» در فعالیت های سیاسی حزبی چه در جبهه مردمی نیروهای انقلاب و چه احزاب و تشکل های دیگر ضمن اینکه با مفهوم مردمسالاری و تحزب تناقض دارد، عملا خروجی درستی در فعالیت های سیاسی از جمله انتخابات نخواهد داشت و باید از آن از مرحله ایده تا اجرا محافظت کرد.

بخش سیاست تبیان

مدل انتخاباتی جدید سال 96

همواره در آستانه انتخابات های مختلف احزاب و تشکل هایی که تا قبل از انتخابات تحرک و فعالیت چندانی نداشتند با برگزاری نشست ها و گفت و گو با رسانه ها خودی نشان می دهند و لوگوی حزب و تشکل خود را در بیانیه هایی آفتابی می کنند. نزدیک به یک ماه از اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای مردمی نیروهای انقلاب سپری می شود. جبهه ای که مشخصا برای تاثیرگذاری در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آینده تشکیل شده است. البته به نظر می رسد جبهه نیروهای مردمی انقلاب تا این جای کار و در فعالیت های یک ماهه خود با احزاب کوچک و فصلی تفاوت هایی دارد.

شاخص ترین تفاوت های این جبهه با دیگران که می تواند نقطه امیدی برای اصولگرایان و نیروهای انقلاب محسوب شود، موفقیت آن در جذب حامیان متعددی است که هر کدام در اردوگاه اصولگرایان دارای وزن سیاسی قابل قبولی هستند و اگر با همین روند پیش رود، آنها خواهند توانست محوریت اصولگرایان را بر عهده بگیرند.

تاکنون جبهه مردمی نیروهای انقلاب با وجود بازه کوتاهی که فعالیت خود را شروع کرده است توانسته در بین نیروهای اصولگرا مقبولیت مناسب را کسب کند و با اعلام برنامه ها و مواضع خود افق های روشنی را جهت همگرا کردن نیروهای بالا  باز کرده و جذب نیروهای همفکر و همدل خود را از لایه پایین جامعه به ساختار خود ملحق کند.

اعلام حمایت لیست های چند صدنفره شخصیت های سیاسی- اجتماعی از سویی و حمایت ریش سفیدان قوم  و روحانیون تاثیرگذار جریان اصولگرایی باعث شده است این جبهه بیش از پیش توسط نیروهای اصولگرا، هوادارن مردمی و حتی رقیب جدی گرفته شود.

نکته امید بخش دیگر این جبهه، تاکید بر مردمی بودن آن است. احزاب و جبهه ها اگر پشتوانه مردمی نداشته باشند و ساختارشان ساختار بالا به پایین باشد حداقل کارکردی تاثیرگذار در موعد انتخابات نخواهند داشت. اخیرا  «غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگو و عضو جامعه روحانیت مبارز درباره ساختار جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفته است: «بنای جبهه مردمی نیروهای انقلاب این است که از مجموع شهرستان های کشور افرادی را که دارای سابقه سیاسی و متدین و انقلابی هستند، شناسایی کنند و حداقل سه تن از هر شهرستان انتخاب و در نشستی در تهران، مجمع عمومی تشکیل دهد. در این مجمع قرار است شاخص‌های مورد نظر نیروهای انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری تحلیل شود و شاخص‌ها به مجموعه 2 هزار نفری برگزیده شده، عرضه شود و بازخورد آن گرفته شود.»

پسوند مردمی در سراسر جهان و در اکثر کشورها واژه ای است که در ترکیب اسم و شعار اکثر احزاب و جبهه ها و تشکل های سیاسی و غیر سیاسی به کار می رود و در کشور ما نیز با نگاهی به اسامی احزاب با اسامی مواجه می شویم که همواره پسوند ملت، مردم و ملی را با خود به یدک می کشند، اما آنچه در عمل می بینیم آیا واقعا ساختار این احزاب و تشکل ها ساختار مردمی و از پایین به بالا است؟ پاسخ این سوال را می شود از میزان نقش و تاثیرگذاری احزاب و تشکل ها در انتخابات و کارزارهایی که نیازمند حمایت مستقیم مردم است متوجه شد.

«مرضیه وحیددستجردی» سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز خبر از  تشكیل كمیته‌های تخصصی‌ در تعیین نامزد نهایی برای انتخابات در داخل جبهه داده و می گوید: «این كمیته‌ها شاخصه‌های انتخاب نامزد جبهه مردمی را برای انتخابات ریاست جمهوری بررسی می‌كند و سپس سازوكارهای مربوط به انتخاب نامزدها اعلام می‌شود».

او همچنین با اشاره به برگزاری اجتماع 2هزارنفری با عنوان مجمع عمومی ملی می گوید: «انتخاب نامزد جبهه مردمی از پایین به بالا صورت می‌گیرد. در این فرآیند برخی افراد خودشان اعلام كاندیداتوری می‌كنند و برخی نیز از سوی مجمع عمومی جبهه معرفی خواهند شد.»

اگر ساختار از پایین به بالا در تعیین نامزد و حتی تشکیل کمیته ها و شاخه های مختلف جبهه نیروهای انقلاب لحاظ شود، مطمئنا نتایج بهتری عاید خواهد شد. علاوه بر تطبیق پسوند مردمی جبهه با هویت و کارکرد آن، این جبهه تبدیل به جبهه ای فراگیر خواهد شد که در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های خود ضمن بهره جویی از خرد جمعی توده مردم سراسر ایران توانایی تشخص درست معضل ها و مشکلات موجود کشور را نیز در خود تقویت خواهد کرد.

ساختار از پایین به بالای جبهه در حقیقت امکان ظهور چهره های کمتر شناخته شده و مستعد نیروهای اصولگرا برای بهره مندی از توانایی های مشاوره ای و اجرایی در سایر بخش ها جز ریاست جمهوری را مقدور خواهد کرد که ممکن بود زیر سایه افراد شناخته شده و باتجربه دیده نمی شدند.

انتخاب نامزدها نهایی از سوی هزاران نماینده شهرستان ها در جبهه نیروهای انقلاب در حقیقت نوعی انتخابات پیشا انتخاباتی است که وزن مقبولیت کاندیداها را تا حدی نشان خواهد داد و ضمن منتفی کردن گلایه ها و گذاره ها، جبهه را به سوی معرفی نیرویی سوق خواهد داد که علاوه بر انطباق با شاخص ها و معیارهای اصولگرایی دارای پایگاه مردمی مناسب در سراسر کشور است.

به نظر می رسد تاکنون جبهه مردمی نیروهای انقلاب با وجود بازه کوتاهی که فعالیت خود را شروع کرده است توانسته در بین نیروهای اصولگرا مقبولیت مناسب را کسب کند و با اعلام برنامه ها و مواضع خود افق های روشنی را جهت همگرا کردن نیروهای بالا  باز کرده و جذب نیروهای همفکر و همدل خود را از لایه پایین جامعه به ساختار خود ملحق کند.

توجه به این نکته ضروری است که هرگونه عدول از ساختار «از پایین به بالا» در فعالیت های سیاسی حزبی چه در جبهه مردمی نیروهای انقلاب و چه احزاب و تشکل های دیگر ضمن اینکه با مفهوم مردمسالاری و تحزب تناقض دارد، عملا خروجی درستی در فعالیت های سیاسی از جمله انتخابات نخواهد داشت و باید از آن از مرحله ایده تا اجرا محافظت کرد.
منبع : تابناک