تبیان، دستیار زندگی
طول عمر حضرت مهدی علیه السلام همواره یکی از سوالات حوزه مهدویت می باشد. دلیل اصلی این پرسش ندیدن انسان با عمرهای طولانی و زندگی های کوتاه مدت اطرافیان مان است. در صورتی که نباید عمر حضرت را که اراده الهی بر طولانی بودن آن تعلق گرفته با عمر سایر انسان ها م
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز طول عمر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)

طول عمر حضرت مهدی علیه السلام همواره یکی از سوالات حوزه مهدویت می باشد. دلیل اصلی این پرسش ندیدن انسان با عمرهای طولانی و زندگی های کوتاه مدت اطرافیان مان است. در صورتی که نباید عمر حضرت را که اراده الهی بر طولانی بودن آن تعلق گرفته با عمر سایر انسان ها مقایسه کرد.

اعظم کارگر شریف- بخش مهدویت تبیان
حجت ،غائب،زمین ،امام

یکی از سوالاتی که در موضوع مهدویت مطرح است راز طول عمر امام زمان علیه السلام است و اینکه آیا امکان دارد انسان عمری چند هزار ساله داشته باشد و آیا ضرورتی دارد که امامی زنده همیشه در عالم باشد؟ ابتدا باید به سوال دوم پاسخ دهیم، آن چه مسلم است انسان بیهوده خلق نشده است و این دنیای مادی محلی برای رشد و تکامل انسان است تا روحش را پرورش بدهد و کامل شود و خداوندی که خالق بشر است او را رها نکرده بلکه از روی لطف پیامبرانی برای هدایت او فرستاده است.

راه تکامل انسان، همان عقائد حقه و اعمال نیک و اخلاق پسندیده ای است که خداوند متعال آنها را بر قلوب پاک انبیاء نازل کرده تا به مردم ابلاغ نمایند. الطاف خداوندی چنین اقتضا دارد که پیامبرانی را بفرستد تا احکام و قوانین لازم را به مردم ابلاغ کنند و آنان را به سوی غایت و هدف خلقت هدایت و کمک نمایند.

و نیز هر وقت پیغمبری در بین مردم موجود نبود،باید یکی از افراد انسان جانشین و خزینه دار احکام خدایی باشد و در تحمل و نگهداری و تبلیغ آنها سعی و کوشش نماید. زیرا منظور حق تعالی از بعثت پیمبران و فرستادن احکام در صورتی تحقق می پذیرد و الطافش به حد کمال می رسد و حجت بر بندگان تمام می شود که تمام آن قوانین و دستورات بدون کم و زیاد، در بین بشر محفوظ بماند. پس در مورد فقدان پیامبران، لطف خدا چنین اقتضا دارد که یکی از انسان ها را مسئول حفظ و نگهداری و تحمل احکام نماید.(مرکز اطلاع رسانی آل البیت، برهان عقلی بر امامت)

عمر انسان حد و مرز معینی ندارد که تجاوز از آن حد، غیر ممکن باشد، هیچ یک از دانشمندان نگفته اند که فلان مقدار سال، نهایت درجه ای است که انسان ها می توانند بدان نائل گردند و هنگامی که بدان پایه رسیدند مرگ برایشان حتمی است

بنابراین همیشه باید در بین نوع انسان، فردی وجود داشته باشد که همواره مورد هدایت و تأییدات و افاضات حق تعالی بوده و به واسطۀ افاضات معنوی و کمک های باطنی، هر فردی را بر طبق استعدادش به کمال مطلوب برساند و گنجینه و خزینه دار احکام الهی باشد تا افراد بشر، در صورت احتیاج و عدم ایجاد مانع از علومش بهره مند گردند. وجود مقدس امام، حجت حق و نمونۀ دین و انسان کاملی است که می تواند در حد توانایی بشر، خدا را بشناسد و پرستش کند، اگر امام نباشد رابطۀ بین عالم مادی و دستگاه آفرینش منقطع می گردد. افاضات عوالم غیبی، اولا بر آینه پاک قلب امام و به وسیله او بر دل های سایر افراد نازل می گردد. امام قلب عالم وجود و رهبر و مربی نوع انسان است و معلوم است که حضور و غیبت او، در ترتب این آثارتفاوتی ندارد. (امینی، ابراهیم، دادگستر جهان، انتشارات شفق، چاپ قدس، ص154)

امام سجاد علیه السلام فرمود: ما پیشوای مسلمین و حجت بر اهل عالم و سادات مؤمنین و رهبر نیکان و صاحب اختیار مسلمین هستیم.ما اَمان اهل زمین هستیم چنانکه ستارگان اَمان اهل آسمانند.به واسطۀ ماست که آسمان بر زمین فرود نمی آید مگر وقتی که خدا بخواهد. به واسطۀ ما باران رحمت حق نازل و برکات زمین خارج می شود. اگر ما روی زمین نبودیم اهلش را فرومی برد و آنگاه فرمود: از روزی که خدا آدم را آفریده تا حال هیچگاه زمین از حجتی خالی نبوده است ولی آن حجت،گاهی ظاهر و مشهور و گاهی غائب و مستور بوده است، تا قیامت نیز از حجّت خالی نخواهد شد و اگر امام نباشد خدا پرستش نمی شود. (امینی، ابراهیم، دادگستر جهان، انتشارات شفق، چاپ قدس، ص155، به نقل از ینابیع المودة)

حال که به این باور رسیدیم که وجود امام معصوم بر روی زمین ضرورت دارد و زمین هیچ گاه خالى از امام معصوم نیست، چه آشكار و چه غایب، به سوال دیگر می پردازیم که چگونه ممکن است انسان عمر طولانی داشته باشد؟

عمر انسان حد ثابتی ندارد

قبل از هر چیز باید گفت عمر انسان حد و مرز معینی ندارد که تجاوز از آن حد، غیر ممکن باشد، هیچ یک از دانشمندان نگفته اند که فلان مقدار سال، نهایت درجه ای است که انسان ها می توانند بدان نائل گردند و هنگامی که بدان پایه رسیدند مرگ برایشان حتمی است. بلکه گروهی از دانشمندان شرق و غرب، جدید و قدیم تصریح کرده اند که عمر انسان حد و مرزی ندارد و بشر در آینده می تواند بر مرگ غلبه کند یا مدت درازی آن را به تأخیر بیاندازد و از عمرهای بسیار طولانی برخوردار گردد.

دانشمندان تغذیه عقیده دارند طول عمر رابطه نزدیکی با نحوه تغذیه و شرایط اقلیمی دارد،آنها با مطالعه روی طول عمر ملکه زنبوران عسل که چند برابر زنبوران معمولی عمر می کند به این نتیجه رسیده اند که این موضوع معلول ژله مخصوصی است که زنبوران کارگر برای تغذیه ملکه فراهم می کنند، در صورتی که دیگر زنبوران فقط در سه روز نخستین زندگی از این مائده اسرار آمیز برخوردارند و رمز جوانی و زیبایی و عمر طولانی ملکه در این غذای اعجاز آمیز نهفته است. روانشناسان می گویند طول عمر انسان بستگی زیادی به طرز تفکر و عقاید او دارد و با داشتن یک سلسله روحیّات و عقاید سازنده و آرام بخش، طول عمر انسان افزایش می یابد.

هنگامی که مسئله طول عمر را به پیشگاه قرآن می بریم نمونه هایی از انسان ها را می یابیم که سالهای طولانی زندگی کردند و اینجاست که طول عمر حضرت مهدی علیه السلام یک پدیده طبیعی جلوه می کند

این گفتگوها ثابت می کند که برای عمر طبیعی موجودات زنده حدّ معینی را نمی توان در نظر گرفت. بنابراین ممکن است گفته شود که حضرت مهدی علیه السلام در زندگی خویش، مسائل بهداشتی و امور و نکات مربوط به سلامتی جسم و جان را رعایت می کند در نتیجه همیشه صحیح و سالم زندگی می کند و همواره از طراوت، نشاط و شادابی برخوردار است.

عمر طولانی از نگاه قرآن

هنگامی که مسئله طول عمر را به پیشگاه قرآن می بریم نمونه هایی از انسان ها را می یابیم که سالهای طولانی زندگی کردند و اینجاست که طول عمر حضرت مهدی علیه السلام یک پدیده طبیعی جلوه می کند، یک نمونه حضرت نوح که خداوند می فرماید: ما نوح را به سوی قومش فرستادیم، پس او در میان جامعه خویش950 سال درنگ کرد و آنان را به سوی حق فراخواند... (سوره عنکبوت آیه 14) این آیه شریفه بیانگر این حقیقت است که تنها دوران پیامبری حضرت نوح 950 سال بود و از عمر ایشان قبل از مبعوث شدن به پیامبری و مدت عمر ایشان بعد از طوفان قرآن سخنی نگفته اما در روایات عمر شریف ایشان 2500 سال بیان شده است. همچنین حضرت عیسی، حضرت خضر، و اصحاب کهف از کسانی هستند که عمر های طولانی دارند.

اراده الهی

هر انسان با ایمانی بر این عقیده است که سرآمد عمر انسان به دست خداست. یعنی آفریدگار هستی عمر هر انسان و موجود زنده ای را معین می کند و اوست که هم بر طولانی ساختن عمر ها تواناست و هم کوتاه ساختن آن ها. بنابراین هرگاه خداوند برای یکی از بندگانش عمری طولانی مقرر فرماید هم اسباب و علل طبیعی و هم امورات ماورای طبیعی را با هم فراهم می آورد. همان خدایی که آتش را برای حضرت ابراهیم سرد کرد قادر است عمری طولانی به ولیّ خود بدهد بدون این که حتی آثار پیری بر او نمایان شود. مسلماً خواست خدا واقعیتی است فراتر از طبیعت و قوانین حاکم بر آن.

خلاصه سخن: با توجه به این که وجود یک انسان کامل و امام معصوم  برای بقای زمین ضرورت دارد، و هم اکنون حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه با بیش از هزار سال عمر تنها حجّت روی زمین هستند، به این نتیجه می رسیم عمر طولانی هم از نظر علم پزشکی امکان دارد، هم نمونه های تاریخی اش فراوان است و علاوه بر این ها خداوند است که حافظ و نگاه دارنده وجود گرانمایه حضرت مهدی علیه السلام است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.