تبیان، دستیار زندگی
عوامل استرس زای زندگی، لزوما اتفاقات تلخ نیست و خیلی از اتفاقات شیرین هم می تواند استرس زیاد ایجاد کند. یکی از این اتفاقات شیرین و البته استرس زا، صاحب اولاد شدن است. از آنجا که این استرس در زمان بارداری می تواند روی سلامت مادر و جنین تأثیر بگذارد، لازم ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردان طی دوران بارداری همسرشان چه نقشی بازی می‌کنند؟

عوامل استرس زای زندگی، لزوما اتفاقات تلخ نیست و خیلی از اتفاقات شیرین هم می تواند استرس زیاد ایجاد کند. یکی از این اتفاقات شیرین و البته استرس زا، صاحب اولاد شدن است. از آنجا که این استرس در زمان بارداری می تواند روی سلامت مادر و جنین تأثیر بگذارد، لازم است برای مدیریت آن تدبیر مناسب صورت گیرد.

بخش خانواده ایرانی تبیان

مردان طی دوران بارداری همسرشان چه نقشی بازی می‌کنند؟

دوران بارداری، دورانی است که نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد. گمان می‌کنید مردان طی ۹ ماه بارداری همسرشان چگونه زندگی می‌کنند؟ حال  آنها لنگرگاه یک کشتی‌اند. باید به همسر خود حس اطمینان و امنیت ببخشند. مردان باید به همسری که تمام توجه‌اش به‌خود و جنین درون رحم جلب شده، کمک کنند تا ارتباطش را با دنیای اطراف حفظ کند.احترام گذاشتن، صبر کردن و حضور همیشگی داشتن بهترین فرصتی است که هر مردی طی دوران بارداری می‌تواند در اختیار همسرش بگذارد.

محققان می گویند تغییرات هورمونی ناشی از تولد فرزند در مردان بر خلق و خوی آنها تاثیر می گذارد. در واقع پژوهشی  نشان می دهد، پدران حتی قبل از پدرشدن دستخوش تغییرات هورمونی شده و این تغییرات بر رفتار و میزان تحمل و آرامش شان تاثیر می گذارد. در واقع بدن آنها با این تغییرات، شرایط دوران انتقال به پدر شدن را فراهم می کند.

حضور همسر در کنار یک زن باردار به او احساس امنیت خاطر می‌بخشد. به این ترتیب زن می‌داند کسی هست که پس از زایمان انتظارش را بکشد. کلمات محبت‌آمیز و نوازش همسر، همگی در روحیه یک زن باردار تأثیر می‌گذارد

بررسی ها حاکی از آن است که مردان در دوران حاملگی همسرشان با کاهش قابل توجه میزان تستوسترون روبرو هستند. در حقیقت مردان هر چه به پدرش شدن شان نزدیک تر می شوند سطح هورمون های مردانه شان تغییرات بیشتری را نشان می دهد.

سطح تستوسترون پایین در مردان میزان پرخاشگری را کاهش می دهد و به پدران کمک می کند تا پس از تولد نوزاد، ارتباط بهتر و مهربانانه تری با نوزادشان داشته باشند. حال ببینیم علاوه بر این تغییرات، مردان طی دوران بارداری همسرشان چه نقشی بازی می‌کنند؟

آیا حس پدر شدن مردان را می‌ترساند؟

درک نکردن زن طی دوران بارداری و به‌جود آمدن یک رابطه سه‌گانه موجب ایجاد ترس و دلهره در مردان می‌شود. آنها نمی‌دانند کودکی که به‌دنیا خواهد آمد چه جایگاهی را در روابط زناشوئی آنها اشغال خواهد کرد. درک این موضوع که همسر آنها، مادر فرزندی است، برایشان کمی سخت به‌نظر می‌رسد. بسیاری از مردان حتی پس از فارغ شدن همسرشان، از هم‌بستر شدن با او ترس دارند.

آیا مردان پس از فارغ شدن همسرشان، افسرده می‌شوند؟

بله، البته این موضوع را آشکار نمی‌کنند ولی خستگی مفرط، اضطراب، برقرار نکردن یک رابطه صمیمی با نوزاد و حتی فرارهای بی‌دلیل از خانه، همگی از نشانه‌های این افسردگی است. مشکل مردان این است که گمان می‌کنند با تولد فرزندشان، همسرشان آنها را تنها خواهد گذاشت.

مردی که تازه پدر شده، هیجان‌زده است؟

مردها با دیدن فرزندشان هیجان‌زده و عاشق می‌شوند. احساس پدری در افراد متفاوت است. برای بعضی‌ها این حس فوری و حتی با شنیدن خبر پدر شدن پدیدار می‌شود. برای برخی دیگر به آغوش کشیدن فرزندشان چنین حسی را در پی خواهد داشت.

مردان در دوران حاملگی همسرشان با کاهش قابل توجه میزان تستوسترون روبرو هستند. در حقیقت مردان هر چه به پدرش شدن شان نزدیک تر می شوند سطح هورمون های مردانه شان تغییرات بیشتری را نشان می دهد

روز زایمان چه کاری از یک مرد بر می‌آید؟

حضور همسر در کنار یک زن باردار به او احساس امنیت خاطر می‌بخشد. به این ترتیب زن می‌داند کسی هست که پس از زایمان انتظارش را بکشد. کلمات محبت‌آمیز و نوازش همسر، همگی در روحیه یک زن باردار تأثیر می‌گذارد.

آیا مردان طی دوران شیردهی نیز نقشی ایفا می‌کنند؟

مرد با حضور در تمام لحظات ”شیردهی“، ”عوض کردن بچه“، ”خواباندن“ و... می‌تواند حس امنیت را به همسرش منتقل کند. زن به خاطر ”زن بودنش“ نباید تمامی وظایف را به دوش بکشد. مرد می‌تواند طی این دوران رابطه جدیدی را با همسرش ایجاد کند.

طی جلسات سونوگرافی به مرد چه حسی دست می‌دهد؟

یک شوک احساسی. مرد وجود چیزی را می‌بیند که قادر نیست حس کند. آنچه بیش از هر چیز مرد را شیفته می‌کند، حرکات جنین درون رحم است.

آیا پس از دوران بارداری مرد بی تعهد، درست می شود؟

اگر مردی پس از شنیدن خبر بارداری یا حتی زایمان همسرش باز هم نسبت به او و زندگیش بی‌تعهد باشد، چه می‌توان کرد؟ هرگز نباید یک مرد را از پدر شدن، ترساند. از سوی دیگر اگر سعی نکنید مردی را طی دوران بارداری متعهد کنید پس از زایمان نیز نخواهید توانست تغییری در وی ایجاد کنید. باید او را متوجه این موضوع کنید که برای یک کودک، پدر شدن به چه معنی است. زن نباید درباره تعهد مرد نسبت به خودش حرفی بزند، چون در این‌صورت اوضاع بدتر می‌شود. روی صحبت باید در مورد مرد و کودکش باشد. به‌طور یقین این حس تنهائی طی ۹ ماه بارداری برای یک زن بسیار مشکل است. اما ناچاراً باید تحمل کرد تا حداقل پس از تولد نوزاد، همسرش تغییر کند. باید به‌گذر زمان و تولد نوزاد اعتماد کرد.

بهترین توصیه برای مردی که می‌خواهد پدر شود چیست؟

تمامی وقایع زندگی را طی این ۹ ماه زمزمه کند، چون مطمئناً پدر شدن بزرگ‌ترین و زیباترین واقعه برای هر دو است.


منابع: ماهنامه کودک، خبرگزاری مهر
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.