تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه چهارم بهمن 1395 هجری خورشیدی، بیست و چهارم ربیع الثانی 1437 هجری قمری، بیست و سوم ژانویه 2017 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارم بهمن در آینه تاریخ معاصر

امروز دوشنبه چهارم بهمن 1395 هجری خورشیدی، بیست و چهارم ربیع الثانی 1437 هجری قمری، بیست و سوم ژانویه 2017 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

4 بهمن 1357

شاپور بختیار در جلسه علنی مجلس شورای ملی، لایحه انحلال سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) را به منظور فریب دادن افکار عمومی و به عقب انداختن انداختن پیروزی انقلاب به تصویب مجلس ملی و مجلس سنا رساند.

4 بهمن 1357

شاپور بختیار در مجلس شورای ملی گفت: «من هیچ گاه سنگر قانون اساسی را ترک نخواهم کرد. در جلسه دیشب هیات دولت مشکلات را برای همه وزیران گفتم و خواستم که نظر بدهند همه آن ها به طور جمعی و یک صدا گفتند: یا ما می میریم و یا از قانون دفاع می کنیم.»

4 بهمن 1357

سید جلال الدین تهرانی برای بار دوم در دیدار با امام خمینی(ره) مخالفان استعفای خود را از ریاست شورای سلطنت؛ جاهل عنوان کرد.

4 بهمن 1357

کارکنان وزارت امور خارجه همبستگی خود را با ملت ایران اعلام کردند.

4 بهمن 1357

افسران و همافران پایگاه های اصفهان، شیراز و بوشهر به پشتیبانی از امام خمینی(ره) تظاهرات کردند.

4 بهمن 1357

شاپور بختیار دستور داد تا تانک ها در فرودگاه مهرآباد مستقر شوند، به همین منظور باندهای فرود بسته و به تمامی شرکت های هوایی اعلام شد که به ایران پرواز نکنند. در همین روز هزاران تن از مردم در اطراف فرودگاه تجمع کردند.

4 بهمن 1357

کمیته برگزاری مراسم استقبال، مسیر حرکت امام خمینی(ره) را تعیین کرد.

4 بهمن 1357

امام خمینی(ره) در گفتگویی که در رُم انتشار یافت، فرمودند: «هر نوع وابستگی به آمریکا یا شوروی در حکومت آینده ایران مردود است.»

4 بهمن 1357

کارکنان پست و تلگراف اعتصاب خود را به دستور کمیته تنظیم اعتصابات شکستند.

4 بهمن 1357

اردشیر زاهدی اعلام کرد که آمریکا محمدرضا پهلوی را نمی پذیرد.

4 بهمن 1356

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد با برهم زدن جلسه امتحان به تظاهرات علیه رژیم پهلوی پرداختند.

4 بهمن 1350

«ذوالفقار علی بوتو» رئیس جمهوری پاکستان وارد تهران شد.

4 بهمن 1350

کمیته مشترک ضد خرابکاری به دستور محمدرضا پهلوی با هدف هماهنگ سازی عملیات سرکوب مخالفان تشکیل شد.

4 بهمن 1348

کنسولگری ایران در بصره مورد حمله قرار گرفت.

4 بهمن 1348

نخستین هواپیمای بوئینگ707 به ایران وارد شد.

4 بهمن 1341

ماموران امنیتی با حمله به دانشگاه تهران با دانشجویان معترض به زد و خورد پرداختند و تعداد زیادی از آنان را بازداشت کردند.

4 بهمن 1341

محمدرضا پهلوی وارد قم شد، مردم این شهر در روزهای گذشته با برپایی چندین تظاهرات با این سفر مخالفت کرده بودند.

4 بهمن 1336

«جان فاستر دالس» وزیر امور خارجه آمریکا به تهران وارد شد و گفت و گوهای خود را با مقام های بلندپایه ایران را که بیشتر مخفیانه و در راستای چگونگی مبارزه با کمونیسم و محاصره شوروی بود، آغاز کرد.

4 بهمن 1331

«محمد مصدق» نخست وزیر وقت اعلام کرد: «روس ها از پنج روز دیگر در شیلات ایران و منابع دریای مازندران مسئولیتی ندارند و برکنار می شوند.» امتیاز شیلات ایران در دریای مازندران 77 سال پیش از آن به روس ها داده شده بود.

4 بهمن 1320

قانون ادغام سازمان بازرگانی با سازمان پیشه و هنر ابلاغ شد، برپایه این قانون از ادغام این سازمان ها، وزارتخانه ای با عنوان وزارت بازرگانی و پیشه و هنر شکل گرفت.

4 بهمن 1308

استاد محمود فرشچیان بنیان گذار مکتب نوین در عرصه مینیاتور ایرانی در اصفهان چشم به جهان گشود.

4 بهمن 1302

«علی قلی خان انصاری» وزیر مختار ایران در شوروی در نامه ای به احمد قوام( قوام السلطنه ) تاکید کرد که «شومیانسکی» وزیر مختار شوروی در تهران همچنان به تلاش های خصمانه علیه دولت ایران ادامه می دهد.

4 بهمن 1300

عهدنامه های امضا شده میان ایران و افغانستان؛ ایران و روسیه و قانون عضویت این کشور در جامعه ملل مورد تایید احمدشاه قرار گرفت.

4 بهمن 1297

«براوین» نماینده تام الاختیار «ولادیمیر ایلیچ لنین»(بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی) به عنوان سفیر به دولت ایران معرفی شد، اما دولت وی را زیر فشار انگلیس نپذیرفت.