تبیان، دستیار زندگی
جذام یک بیماری عفونی مسری است که بیشتر پوست، اعصاب محیطی، چشم ها و مخاط دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر کرده و به مرور به دیگر اعضای بدن سرایت می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته هایی دردناک از بیماری جذام

جذام یک بیماری عفونی مسری است که بیشتر پوست، اعصاب محیطی، چشم‌ها و مخاط دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر کرده و به مرور به دیگر اعضای بدن سرایت می‌کند.

بخش سلامت تبیان

بیماری جذام

هر سال آخرین یکشنبه‏ ی ماه ژانویه را " روز جهانی کمک به جذامیان" می‏ نامند که امسال مصادف است با 29 ژانویه 2017 و 10 بهمن 1395.

دکتر رویا گستری ، متخصص پوست با بیان اینکه جذام یک بیماری مزمن مسری است که به وسیله باسیل های مقاومی به نام میکوباکتریوم لپرا به وجود می آید، افزود: یکی از راه های نادر منتقل شدن این بیماری، میزبان واسط یعنی نوعی موش به نام آرمادیلو است. اما راه اصلی انتقال جذام از طریق ترشحات بینی یا تماس با پوست فرد مبتلا است.

وی ادامه داد: این میکروب در درجه حرارت پایین به بقا و رشد خود ادامه دهد. به همین دلیل به نقاطی از بدن با درجه حرارت کم یعنی پوست و سیستم اعصاب محیطی مانند دست، پا و چشم حمله می کند.

غولی که چند سال مخفیانه در بدن زندگی می کند

وی در مورد روش های تشخیص و نحوه بروز جذام گفت: یکی از راه های تشخیصی، آزمایش خون است، اما بیشتر از طریق علائم بیماری تشخیص داده می شود.

این میکروب وقتی وارد بدن می شود دوره نهفتگی بسیار طولانی دارد، یعنی از زمان تماس با فرد مبتلا تا زمان بروز بیماری ممکن است چند سال طول بکشد.

این متخصص پوست افزود: پس از ورود میکروب به بدن، در موارد زیادی سیستم ایمنی فرد با آن مقابله کرده و بیماری ایجاد نمی شود، اما در صورت ضعف سیستم دفاعی میکروب این بیماری به دو شکل خشک و تر ظاهر می شود.

كابوس جذام و بلاهایی که سر فرد می آید

دکتر گستری با اشاره به جذام خشک و علائم آن گفت: این نوع جذام در پوست به صورت لکه های کمرنگ بروز کرده و با در گیر کردن اعصاب محیطی موجب اختلال حسی، فلج اندام ها مثل دست و پا، اختلال بینایی و کوری به دلیل درگیری قرنیه می شود. علاوه بر این ها با کم شدن حس دست و پا بیمار دچار سوختگی، خردگی و بدشکلی انگشتان دست و چنگکی شدن آن ها می شود.

بیماری جذام در مراحل اولیه قبل از درگیری اعصاب، خردگی دست و بینی، فلج و کوری با دارو قابل درمان است، اما در موارد پیشرفته، درمان به سختی صورت می گیرد و یا اصلا درمانپذیر نیست

این متخصص پوست با بیان اینکه در مواردی که ضعف شدید سیستم ایمنی بدن وجود داشته باشد جذام تر یا مرطوب بروز می کند، افزود: در این نوع بیماری علاوه بر لکه ها، بیمار دچار ضایعات و برجستگی های پوستی شدیدی به خصوص در صورت، دست و پا شده و به اصطلاح صورت بیمار شبیه «صورت شیر» می شود.

در جذام مرطوب، درگیری اعصاب محیطی در مواردی وجود دارد، اما به شدت نوع خشک آن نیست.

وی ادامه داد: در جذام مرطوب آلودگی بسیار زیاد است و در ترشحات بینی و پوست میکروب بیشتری وجود دارد. این نوع از بیماری ممکن است غدد لنفاوی ، کبد و طحال را نیز درگیر کند.

وی با اشاره به درمان بیماری جذام اظهارداشت: این بیماری در مراحل اولیه قبل از درگیری اعصاب، خردگی دست و بینی، فلج و کوری با دارو قابل درمان است، اما در موارد پیشرفته، درمان به سختی صورت می گیرد و یا اصلا درمانپذیر نیست.

در ایران جذام وجود دارد؟

دکتر گستری با بیان اینکه جذام در گروه بیماری های آندمیک قرار دارد، یعنی در نواحی خاصی از دنیا مانند برزیل و نپال شایع است، افزود : در ایران در محدوده شهر تبریز این بیماری بیشتر دیده می شود و حتی یک دهکده جذامی به نام " بابا باغی" در این منطقه وجود دارد که جذامی ها به دلیل اینکه دچار تغییر شکل صورت، فلجی اندام و کوری شده و مردم از آن ها فراری هستند، در این دهکده دور هم جمع شده و از آنها پرستاری می شود.


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.