تبیان، دستیار زندگی
تنها یکی از شروط عقد نامه در این مورد به ظاهر حقی را به زن اعطا می کند. با توجه به این که طلاق در اختیار مرد است، زن در صورت وجود دلایل محکمه پسند و اثبات عسر و حرج و شروط ضمن عقد نکاح، در فرض امضاء مرد امکان طلاق برای او وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاق به دلیل نازایی مرد

تنها یکی از شروط عقد نامه در این مورد به ظاهر حقی را به زن اعطا می کند. با توجه به این که طلاق در اختیار مرد است، زن در صورت وجود دلایل محکمه پسند و اثبات عسر و حرج و شروط ضمن عقد نکاح ، در فرض امضاء مرد امکان طلاق برای او وجود دارد.

فرآوری: فاطمه نوری_ بخش حقوق تبیان

طلاق

قبل از ورود به این موضوع لازم است گفته شود که حسب ماده 1133 قانون مدنی مرد می تواند با مراجعه به دادگاه و دادن دادخواست تقاضای طلاق همسرش را کند و مخالفت زن مانع صدور حکم طلاق نخواهد بود و عقیم بودن و نازا بودن زن تاثیری در مهریه و یا سایر حقوق مالی او نخواهد داشت.

اما با توجه به این که طلاق در اختیار مرد است، زن در صورت وجود دلایل محکمه پسند و اثبات عسر و حرج و شروط ضمن عقد نکاح در فرض امضاء مرد، امکان طلاق برای او وجود دارد.

یکی از شایع ترین علت های طلاق در جامعه همین موضوع نازایی و بچه دار نشدن است در این زمینه علم پزشکی پیشرفت های بسیاری کرده است و امروزه کمتر زوجینی هستند که حتی با روش های نوین باروری گرچه زمان بر و پر هزینه است، صاحب فرزند نشوند.

در صورتی که پس از گذشت 5 سال زوجه (زن) از شوهر خود به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر زوج (شوهر) صاحب فرزند نشود به زن نیز حق طلاق داده می شود.

اگر مردی نابارور شد و یا باروری او از طرق طبیعی امکان پذیر نباشد آیا برای زن امکان طلاق وجود دارد؟

در هیچ جای قانون به مساله ناباروری و نازایی اشاره نشده است. تنها یکی از شروط عقد نامه در این مورد به ظاهر حقی را به زن اعطا می کند. در صورتی که پس از گذشت 5 سال زوجه (زن) از شوهر خود به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر زوج (شوهر) صاحب فرزند نشود به زن نیز حق طلاق داده می شود.

بنابراین آیا زنی می تواند به دادگاه مراجعه کرده و ادعا کند که شوهرش عقیم است؟ در روند طولانی درمان نازایی و ناباروری، این زنان هستند که به علت عوارض جانبی درمان و طول مدت آن عقیم می شوند. از طرفی در این شرط زن تا زمانی که خود قدرت زایایی دارد حق طلاق به او داده می شود ولی در انتهای این درمان وقتی سلامتی او از دست رفت حق طلاق، تنها حقی که پیش از آن داشت، نیز از او سلب خواهد شد. دوم آنکه با توجه به میانگین سن ازدواج و عقب انداختن زمان بچه دار شدن به دلیل شرایط مالی و اقتصادی سال های اولیه ازدواج، پنج سال بعد از تصمیم گیری زوجین برای بچه دار شدن، به طور معمول زنان از مرز 30 سالگی گذشته اند. با در نظر گرفتن محدودیت سن زایایی زنان (35 سالگی) احتمال ازدواج مجدد سریع و بچه دار شدن در مدتی محدود، بسیار ضعیف است چون روند طلاق بسیار طولانی است و ازدواج سریع زنی که در جامعه ما مطلقه نامیده می شود دشوار است.


منابع: صدای قانون
گروه وکلای پارسای
قانون مدنی