تبیان، دستیار زندگی
در اختتامیه دوسالانه «دامون فر» از خدمات فرهنگی و هنری محمد ابراهیم جعفری تجلیل می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل از محمد ابراهیم جعفری در اختتامیه

در اختتامیه دوسالانه «دامون فر» از خدمات فرهنگی و هنری محمد ابراهیم جعفری تجلیل می شود.

بخش هنری تبیان
دامون فر

نشست خبری ششمین دوسالانه نقاشی «دامون فر» با حضور سیف الله پویاراد مدیر دوسالانه نقاشی و آیدین آغداشلو رییس شورای داوری ششمین دوره این دوسالانه روز ۲۷ دی ماه در محل موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد.

پویاراد در این نشست با اشاره به راه اندازی این دوسالانه از سال ۱۳۸۵ گفت: ما ۶ دوره است که این دوسالانه را به طور مرتب برگزار می کنیم و هر دو سال یک بار اصل دوسالانه را برگزار می کنیم و در فاصله برگزاری هر دوسالانه یادمان آن را برگزار می کنیم. در این سالها ۱۲ هزار جوان را به جامعه هنری معرفی کرده ایم.

وی ادامه داد: در ششمین دوره دوسالانه ۳ هزار و ۵۰ اثر از یک هزار و ۳۴۰ اثر هنرمند جوان زیر ۲۵ سال دریافت کردیم. آیدین آغداشلو که برای سومین دوره ریاست جشنواره را به عهده گرفت هیات انتخابی را تعیین کرد که شامل معصومه مظفری، گلناز فتحی و پوریا آریان پور بود و آن ها ۳۰۰ اثر را از روی سی دی و نهایتا ۱۲۱ اثر را از روی اصل آثار انتخاب کردند که این روزها نمایشگاه آثار در گالری پردیس سینمایی ملت برپاست. این آثار محصول کار ۹۲ هنرمند جوان است.

مدیر دوسالانه «دامون فر» با اشاره به اینکه هیات داوری آثار طبق نظر رئیس دوسالانه فرح اصولی، بهنام کامرانی و معصومه مظفری هستند، بیان کرد: طبق سنت ما هر سال در اختتامیه از یکی از اساتیدی که در هنر کشور تاثیر گذار بوده تجلیل می کنیم. پیش از این از آیدین آغداشلو، زنده یاد احمد اسفندریاری، زنده یاد پرویز کلانتری، لیلی گلستان و علیرضا سمیع آذر تجلی کرده ایم و این دوره از خدمات محمد ابراهیم جعفری تجلیل خواهیم کرد.

پویاراد اظهار کرد: من همیشه از کسانی که در بخش خصوصی فعال هستند یا سازمان های بزرگ اقتصادی دارند خواهش کرده ام برای حمایت از هنر آستین بالا بزنند و جشنواره های هنری برگزار کنند. در اکثر کشورهای دنیا بخش خصوصی عموم جشنواره ها را برگزار می کند و دولت ها مستقیم وارد برگزاری جشنواره ها نمی شوند و تنها کار آن ها این است که زمینه را برای فعالیت های فرهنگی بخش خصوصی فراهم کنند که البته وظیفه خطیری است.

آغداشلو در ادامه نشست گفت: من این امکان را داشتم از ابتدا همراه این جشنواره باشم و هنوز هم فکر می کنم این جشنواره مسیر درستی را می رود. به اعتقاد من هر مناسبتی که به تجلیل هنر بی انجامد کار شریفی است. یک بار هم از من پرسیدند به نظرم اینهمه جشنواره که با سطوح مختلف برگزار می شود آیا یک ایراد در فضای هنری و فرهنگی ما نیست که من پاسخ دادم تجلیل از فرهنگ و هنر و جا انداختن آن نزد مردم در هر سطحی برگزار شود خوب است. چون این روزها مردم با مسائل گوناگونی درگیر هستند که مانع از این می شود اهمیت هنر را به درستی درک کنند.

وی ادامه داد: جشنواره دامون فر در طول این سالها کامل تر شد و امکانات بهتری را فراهم آورد. من طول این زمان شاهد رشد جوانهایی بودم که از این جشنواره آمدند و امروز تبدیل به نقاشانی شدند که در هنر معاصر مهم و تاثیر گذار هستند. حداقل ۳۰ هنرمند را می توان نام برد که جزو هنرمندان مطرح معاصر هستند و راهشان را از جشنواره «دامون فر» آغاز کردند.

این هنرمند نقاش در ادامه بیان کرد: وقتی مدرنیسم در ایران آغاز شد من ۹ ساله بودم پس می توان گفت تا حدودی هم سن و سال هنر مدرن در ایران هستم و به ناگزیر و از روی شوق و جستجو در جریان هنر معاصر قرار گرفتم. همواره در این سالها کسانی دیده شدند که در دهه ۳۰ شروع به کار کردند و از دهه ۴۰ به بعد به باردهی رسیدند. نسل جوان هم مطالباتی دارد و این مطالبه به حق آنهاست که راهی برای کشف و بروز آنها وجود داشته باشد و جشنواره دامون فر یکی از آن راه هاست.

آغداشلو با اشاره به تنوع موضوع و تکنیک در آثار هنرمندان جوان این دوره از دوسالانه گفت: در طول زمان دیدگاه نسل ها فرق کرده است و من خوشحالم که در این دوره با تنوع دیدگاه بسیاری در آثار جوان ها رو به رو شدیم. این را هم به جوان ها بگویم که هیچ داوری، داوری نهایی نیست و از نتایج نه دلشکسته شوند و نه بسیار خوشحال. کار هنر صبوری می طلبد.

پویاراد در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه این دوسالانه آثار برتر را به رسم دوره های قبل خریداری می کند بیان کرد: به جز آثار برگزیده ما همیشه تعدادی از کارهای جوان ها را خریداری می کنیم تا حمایت و تشویقی از آن ها باشد. ضمن اینکه در نمایشگاه یادمانی که سالانه برگزار می کنیم هر هنرمندی که در دوسالانه حضور دارد می تواند تا ۳ کار ارسال کند.

آغداشلو نیز در ادامه در پاسخ به این سوال که در آثار این دوره چقدر می توان رد پای تعالیم دانشگاهی و آموزش اساتید را در کارها دید بیان کرد: در سالهای گذشته وقتی از کنار آثار رد می شدیم راحت می توانستم بگویم تحت تعلیم کدام استاد است و البته کسانی که در این سال ها مستقل بودند اعتبار بیشتری پیدا کردند. در این دوره اتفاق خوبی که رخ داده این است که به راحتی نمی توان مشخص کرد اثر فلان هنرمند جوان تحت تاثیر کدام استاد است.

وی ادامه داد: فضای اینترنتی میدان دید گسترده ای در اختیار هنرمندان قرار می دهد و من می توانم بگویم یکی از معدود نمایشگاه های مستقلی بود که دیدم. استقلال هنرمندان جوان در آن مشهود است که این جای بسیار امیدواری است.

اختتامیه این دوسالانه ساعت ۱۸:۳۰ روز جمعه ۱ بهمن ماه در گالری پردیس سینمایی ملت برگزار می شود.


منبع: مهر