تبیان، دستیار زندگی
استاد غلامحسین امیرخانی چهره صاحب نام و پیشکسوت خوشنویسی ایران در آئین گشایش منتخب بهترین آثار رقابتی چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران و خوشنویسان برتر استان قزوین این نمایشگاه را جلوه ای روشن از رشد و ارتقاء هنر خوشنویسی در کشورمان ارزیابی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ هنری به اندازه هنر خوسنویسی رشد نداشته است

استاد غلامحسین امیرخانی چهره صاحب نام و پیشکسوت خوشنویسی ایران در آئین گشایش " منتخب بهترین آثار رقابتی چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران و خوشنویسان برتر استان قزوین " این نمایشگاه را جلوه ای روشن از رشد و ارتقاء هنر خوشنویسی در کشورمان ارزیابی کرد.

بخش هنری تبیان
غلامحسین امیرخانی

این نمایشگاه که عصر دوشنبه 27 دی ماه در میان استقبال علاقمندان و در حضور استادانی چون غلامحسین امیرخانی، صداقت جباری و...در نگارخانه خیال گشایش یافت، دربرگیرنده مجموعه ای شامل حدود یکصد و پنجاه اثر در دو بخش آثار اساتید و هنرمندان بنام خوشنویسی قزوین و سراسر کشور و بخش رقابتی و مسابقه ای چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی قزوین بوده که آثار برگزیده را در 4 رشته نسخ، نستعلیق، شکسته و ثلث به نمایش می گذارد.

آثار این دوسالانه در بخش بین الملل از هنرمندان کشورهایی چون اسپانیا، فرانسه، عراق و سوریه و در بخش رقابتی شامل آثار هنرمندان برجسته و عمدتا جوان خوشنویسی ایران است که از آن جمله استاد احمد پیله چی، سید حیدر موسوی، علی آقاحسینی، مصطفی عابدینی، بهادر پگاه، پیمان پارس مهر، محمد محمودی آثار خود را در این منتخب، ارائه کرده اند. شهر قزوین به عنوان پایتخت هنر خوشنویسی کشور تاکنون هر چهار دوره میزبان این بزرگترین رویداد هنر خوشنویسی ایران بوده و موسسه فرهنگی هنری صبا نیز میزبانی 2 بخش از آثار برگزیده را به عهده دارد.

در گشایش این نمایشگاه، استاد غلامحسین امیرخانی عضو شورای سیاستگذاری و داوری این دوسالانه و چهره ممتاز خوشنویسی معاصر با ابراز خوشنودی از اینکه در سالهای اخیر به دلایل متعددی شاهد رشد و ارتقاء هنر خوشنویسی در ایران و گرایش بسیاری از هنرمندان جوان و پرانگیزه و خلاق به این هنر هستیم، این نمایشگاه را یکی از جلوه گاههای این رشد و ارتقاء دانست و یادآور شد:  ارزیابی من از آثاری که در این نمایشگاه دیدم مثبت بود و گمان نمی کنم هیچ هنری در سالهای اخیر به اندازه هنر خوشنویسی ما رشد داشته و مسیر تکامل پیموده و اگر یک مقایسه ساده انجام دهید ما پیش از انقلاب و در دهه 50 به زحمت، یک شکسته نویس در سرتاسر ایران می توانستیم پیدا کنیم.

او ادامه داد: امروز با تراکم ایده ها، خلاقیتها و قابلیتهای خوب نسل جوان مواجه هستیم و نمونه اش را در همین نمایشگاه می بینیم.

استاد امیرخانی در پاسخ به این پرسش که به آینده این هنر تا چه حد خوشبین است، خاطرنشان کرد: باید ابتدا بررسی کنیم که هر هنری تا چه حد در ساختار فرهنگ ما ریشه و زمینه دارد. تاکنون هنرهای ایرانی از جمله خوشنویسی که بیشترین نسبت و تعلق را با ساختار فرهنگی و جریان حیات فرهنگی و تاریخی ما داشته، آنگونه که باید، در کانون اهمیت و توجه نبوده و باید برای یک افق روشن، این نسبت و این بستر پیوند را تحکیم و تقویت کرد.

گفتنی است؛ نگارخانه خیال موسسه فرهنگی هنری" صبا " با ارائه بهترین های چهارمین دوسالانه خوشنویسی قزوین تا هجدهم بهمن پذیرای هنرمندان و علاقمندان هنر خوشنویسی در رشته ها و گرایش های متنوع آن خواهد بود.

علاقمندان جهت بازدید از نمایشگاه می توانند همه روزه از ساعت 10 الی 18 به جز روزهای تعطیل به نگارخانه خیال موسسه صبا و موزه فلسطین مراجعه کنند.

نشانی: ورودی شرقی: خیابان ولیعصر(عج) - نرسیده به خیابان طالقانی - شماره 1552 ورودی غربی: خیابان ولیعصر(عج) - خیابان طالقانی - خیابان شهید برادارن مظفر - شماره 125 موزه فلسطین: خیابان طالقانی - خیابان شهید برادارن مظفر - تقاطع بزرگمهر - شماره 74


منبع: فرهنگستان هنر