تبیان، دستیار زندگی

واقعیت‌های علمی درباره خنده

خندیدن علاوه بر این که فضا را تلطیف کرده و به اصطلاح یخ ها را باز می کند، فوایدی نیز دارد که به طور علمی به اثبات رسیده اند. در این مطلب شما را با این فواید آشنا کرده و دعوت می کنیم تا می توانید بخندید، حتی اگر سخت باشد و این همه اخمو نباشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خنده

خنده بر هر درد بی درمان دواست. نیازی به تلاش برای اثبات علمی این امر نیست. همه می دانیم که با خندیدن حال مان بهتر می‌شود. مردمی که شاد و خندان هستند، سالم ترند و بدون شک در جامعه‌ی سالم همه فرصت رشد و پیشرفت دارند. در جامعه‌ی اخمو، ناراحت و غم زده بیمارستان‌ها غلغله می‌شوند و مردم دوای خود را در داروخانه‌ها جستجو می‌کنند. غافل از اینکه دوای دردشان داشتن روحیه شاد و لب‌های خندان است. 

گفتن این حرف ها تکرار مکررات است. اما دانشمندان در سرتاسر جهان به صورت علمی پرده از اسرار فواید خندیدن برداشته‌اند. خندیدن علاوه بر این که فضا را تلطیف کرده و به اصطلاح یخ ها را باز می‌کند، فوایدی نیز دارد که به طور علمی به اثبات رسیده است. در این مطلب شما را با این فواید آشنا کرده و دعوت می‌کنیم تا می‌توانید بخندید، حتی اگر سخت باشد.

منشا خنده از کجاست؟

به عقیده متخصصان نوروبیولوژیست فعل خندیدن به سال‌های دور و دوران اجداد انسان یعنی مردان غارنشین بر می‌گردد. در آن زمان افراد برای ایجاد اطمینان خاطر متقابل، صداهایی بلند و بریده بریده تولید می‌کردند. در واقع این صداها روشی برای آشنایی دادن به همدیگر بود که به  مرور تغییر کرده و به شیوه‌ای واقعی برای ایجاد ارتباط تبدیل شد.

خنده مسری است

حتما برای شما هم پیش آمده است که در مترو یا اتوبوس و غیره با مشاهده کسی که در حال خمیازه کشیدن است، دچار همین حالت شده اید. درست است. خمیازه کشیدن مسری است. به همین ترتیب نیز خندیدن مسری است. نتایج پژوهش‌های زیادی نشان داده است با مشاهده کسی که در حالت خندیدن واقعی است، احتمال اینکه شما هم به خنده بیافتید حدود 30 درصد بالا می‌رود. جالب تر اینکه شما با یادآوری صحنه‌های خنده دار، بارها و بارها خواهید خندید.

خنده کالری می‌سوزاند

شاید باورتان نشود اما می‌شود با خندیدن نیز کالری سوزاند. البته میزان کالری مصرف شده در حالت خندیدن قابل مقایسه با یک جلسه ورزشی نیست. اما با این حال بدانید زمانی که در جمع دوستان، خانواده و آشنایان به شوخی و خنده مشغول هستید، مقداری نیز کالری می‌سوزانید. می پرسید چرا؟ چون زمانی که شروع به خندیدن می‌کنید، مناطقی از عضلاتتان مانند عضلات شکم می لرزند. باید بدانید که روزانه 10 تا 15 دقیقه خندیدن باعث سوزاندن 10 تا 40 کالری می‌شود. درست است که میزان زیادی نیست، اما می‌توان این را به فواید جسمی خندیدن اضافه کرد.

شرایط جامعه روی شرایط روحی مردم تاثیر دارد

به عقیده متخصصان‌، بدون شک خلق و خوی افراد به شرایط کشوری که در آن زندگی می‌کنند و فرهنگی که به آن تعلق دارند ربط دارد. بنابراین همه افراد از مسئولان تا مردم باید برای داشتن جامعه‌ای شاد تلاش کنند. یادتان باشد جامعه ای که امروز می‌سازیم همان جامعه‌ای است که باید تحویل فرزندان‌مان بدهیم. بنابراین باید تلاش‌مان را برای تحویل جامعه‌ای سالم و شاداب به کودکان امروز و جوانان فردا به کار گیریم.

بررسی های علمی نشان داده است که ادای خنده درآوردن (خنده ظاهری) نیز به اندازه خنده‌ی از ته دل و واقعی موثر است. این کار باعث می‌شود که مغز نتواند فرق این دو نوع خنده را متوجه شود. بنابراین تاثیر آن یکسان است

 

هر روز  باید بخندید

کمی درخصوص خندیدن‌هایتان دقیق‌تر باشید. باید بدانید روزانه چقدر می‌خندید. اگر در طول روز لب‌هایتان به زحمت یک تا دو بار می خندد، کمی نگران کننده است. چون دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که هر فرد بزرگسال باید روزانه به طور متوسط 15 تا 20 بار بخندد.

بازی کردن با بچه‌ها، دیدن فیلم‌های کمدی، دورهمی‌های دوستانه و غیره به خندیدن بیشتر کمک زیادی می‌کند. بهتر است بدانید که چنین موقعیت‌هایی امکان خندیدن را بیشتر می‌کنند. به طوری که احتمال می‌رود در عرض فقط 10 دقیقه، پنج بار بخندید. در این صورت می‌توانید به روزانه 20 بار خندیدن نزدیک تر شوید.

خندیدن سلامت روحی‌تان را ارتقا می‌دهد

به گفته متخصصان علوم اعصاب شناختی، خندیدن به قدری باعث ایجاد آرامش اعصاب می‌شود که می‌توان آن را با لذت خوردن شکلات و غذای لذیذ مقایسه کرد. خندیدن برای مقابله با افسردگی لازم است، چون باعث افزایش تولید دوپامین یا هورمون خوشبختی می‌شود.

خندیدن خاصیت درمانی دارد

خندیدن علاوه بر اینکه به کالری سوزی و تناسب اندام کمک می‌کند، خاصیت درمانی نیز دارد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که خندیدن بدن را سالم نگه می‌دارند، بویژه اینکه باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این دانشمندان معتقدند که خندیدن باعث کاهش درد شده و سلامت قلب را بالا می برد.

حتی به زور خندیدن نیز کارساز است

توصیه می‌کنیم به زور هم که شده است بخندید. بدون شک خنده‌ی از ته دل و واقعی، اثرات شگفت‌انگیزی در بدن دارد. اما نتایج بررسی‌های علمی نشان داده است که ادای خنده درآوردن (خنده ظاهری) نیز به اندازه خنده‌ی از ته دل و واقعی موثر است. این کار باعث می‌شود که مغز نتواند فرق این دو نوع خنده را متوجه شود. بنابراین تاثیر آن یکسان است. اگر احساس ناخوشایندی دارید روزانه سعی کنید هر طور که شده است بخندید. چون با تکرار این کار عادت کرده و به مرور خنده‌هایتان واقعی می‌شوند.

خندیدن شما را جذاب‌تر می‌کند

خندیدن بخصوص در بین مردها باعث جذاب‌تر شدن آنها می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که خانم‌ها به طور متوسط 126 بار بیشتر از آقایان می خندند. به نظر می‌رسد که مردها همیشه نقش کسی را که می‌خنداند بر عهده دارند. اما در هر حال خندیدن به خودی خود باعث جذاب‌تر بودن مردها می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که 62 درصد خانم‌ها جذب مردانی می‌شوند که قدرت خنداندن و خندیدن دارند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.