تبیان، دستیار زندگی
معاون اول رییس جمهوری گفت: فکر می کنیم در مساله مذاکرات هسته ای و توافق، کار استثنایی و تاریخی در کشور صورت گرفت و دستاوردهای آن در طول یکسال گذشته بسیار قابل توجه بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برجام کاری استثنایی و تاریخی در کشور بود

معاون اول رییس جمهوری گفت: فکر می کنیم در مساله مذاکرات هسته ای و توافق، کار استثنایی و تاریخی در کشور صورت گرفت و دستاوردهای آن در طول یکسال گذشته بسیار قابل توجه بوده است.

بخش سیاست تبیان

برجام کار استثنایی و تاریخی در کشور استبرجام کار استثنایی و تاریخی در کشور است

اسحاق جهانگیری در بیست و دومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی که در مرکز همایش های رازی برگزار شد؛ ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، افزود: این سیاستمدار و فقیه زمان شناس در زمینه مبارزات سیاسی و مدیریت اجرایی کشور، نقش بسیار سازنده و مهمی داشت که در خاطره و تاریخ کشور ماندگار خواهد بود.

وی ادامه داد: مردم بزرگوار و قدرشناس ایران در هفته گذشته با حضور با شکوه خود از یک انسان خدوم قدرشناسی کردند و امیدواریم خداوند این توفیق را عنایت کند که راهی که امثال آیت الله هاشمی رفسنجانی باز می کنند که به سمت ایران توسعه یافته است، باز باشد و با عقل و تدبیر کشور را بهتر را اداره کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به قرار داشتن در سالروز اجرای برجام خاطرنشان کرد: واقعیتی که وجود داشت این بود که به بهانه هسته ای در طی سال های گذشته فشار سنگینی بر ملت ایران وارد شد و عمق این فشارها در سال های آخر دولت قبل بود که تحریم های شدید ظالمانه ای به کشور وارد آمد.

نباید اجازه دهیم افراطی گران دنیا ما را وارد افراطی گری کنند که به کشور خسارت وارد می شود. باید با تدبیر عمل کنیم همانگونه که رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری همواره بر آن تاکید می فرمایند.

جهانگیری گفت: با این اقدام بخش های اصلی کشور و نظام بانکی و نقل و انتقال پول که در دنیای امروز بدون دسترسی به سیستم بانکی کار جدی اقتصادی نمی توان انجام داد، تحریم شدند.

وی گفت: از همه خدمات همچون فروش نفت بعنوان مهمترین مرکز درآمد کشور، کشتیرانی و عدم حضور کشتی های خارجی در بنادر داخلی و بیمه های حمایت کننده از حمل و نقل بین المللی، محروم بودیم و به گفته خودشان با انواع تحریم های هوشمند مواجه شدیم و در آخر نیز هر ایرانی را صرفا به اتهام ایرانی بودن با تحریم روبرو کردند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: در چنین شرایطی مهمترین هدف این بود که کشور را از امکانات هسته ای محروم کنند و مانع اقدامات موفق پژوهشگران ما شوند؛ در واقع بگویند کشورهای جهان سوم در سطحی که مشخص شده باید حرکت کنند.

جهانگیری ادامه داد: به رغم اینکه تمام اقدامات هسته ای ایران زیر ذره بین آژانس انرژی اتمی قرار داشت و در مقابل برخی کشورها از جمله رژیم صهیونیستی به بمب های اتمی دست یافته بودند، هیچ اعتراضی نسبت به آن ها صورت نمی گرفت و در عوض کشور ما با تحریم های بیشتر مواجه می شد.

وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم با این هدف که می تواند در یک گفت و گوی جدی با دنیا مسائل را از طریق مذاکره حل و فصل کند، وارد عمل شد. البته کار دشواری بود و تیم مذاکره کننده قوی انتخاب شد، مانند رشته های مختلف که دانشمندان قوی دارد؛ در دیپلماسی کشور نیز از داشمندان قوی دیپلماسی همچون دکتر ظریف استفاده شد.

جهانگیری افزود: 18 ماه مدیریت و مذاکره سخت و نفس گیر با 6 قدرت بزرگ دنیا صورت گرفت که در پی آن رسیدن به توافق بود که به برجام ملقب شد.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اجرای برجام تنها یک میلیون بشکه نفت صادر می کردیم و آن ها برنامه ریزی کرده بودند که طی سال های بعد نفت در برابر غذا را پیش بگیرند ولی امروز و در کمتر از یکسال با اجرای برجام، میزان صادرات نفت و میعانات گازی در تاریخ بعد از انقلاب به بالاترین حد خود رسیده است.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: عده ای در بین قدرت های بزرگ حتما نمی خواهند ایران توسعه یابد و سعی می کنند اخلال ایجاد کنند یا همانند آمریکایی ها بدعهدی کنند. این در حالی است که آن ها بدعهدی می کنند و عده ای به جای اینکه به آن ها حمله کنند به تیم مذاکره کننده تاخت و تاز می کنند.

جهانگیری اضافه کرد: فکر می کنیم کار بزرگی صورت گرفته و جمهوری اسلامی ایران و دولت، از برجام حفاظت و حراست خواهد کرد. معتقدم در مقطعی که در دنیا و منطقه افراطی گری، تندروی و خشونت حاکم شده باید به سمت اعتدال، عقلانیت و آرامش حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم افراطی گران دنیا ما را وارد افراطی گری کنند که به کشور خسارت وارد می شود. باید با تدبیر عمل کنیم همانگونه که رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری همواره بر آن تاکید می فرمایند.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: دنیا باید بداند جمهوری اسلامی ایران کشوری با اقتدار است و به رغم تمام تلاش ها و شرارت هایی که در منطقه ایجاد کرده اند تا به امنیت کشورمان آسیب بزنند؛ امروز به فضل الهی کانون امنیت منطقه ایران است و ایران با اقتدار می گوید اگر برجام را پاره کنید با عکس العمل تندتر مواجه خواهید شد و این اقتدار کشور است.

جهانگیری اضافه کرد: برجام یک تعهد بین المللی است که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده و هیچ کشوری و قدرتی به تنهایی نمی تواند این توافق بین المللی را نقض کند. این فرصت زمینه ساز توسعه کشور است و نیاز داریم که کشور را توسعه دهیم. توسعه همه جانبه نیز از مسیر پژوهش های علمی و فناوری عبور می کند.
منبع : خبرگزاری ایرنا