تبیان، دستیار زندگی
سالمندان، یک جامعه هدف بزرگ برای فعالان عرصه فناوری محسوب می شوند چرا که آنها نیازهایی ویژه دارند و اگر بخواهند به تنهایی در خانه زندگی کنند نیز مشکلات آنها بیشتر می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روبات هوشمند، همدم سالمندان می‌شود

سالمندان، یک جامعه هدف بزرگ برای فعالان عرصه فناوری محسوب می‌شوند چرا که آنها نیازهایی ویژه دارند و اگر بخواهند به تنهایی در خانه زندگی کنند نیز مشکلات آنها بیشتر می‌شود.

بخش دانش و زندگی تبیان

title

آمار نشان می‌دهد  حدود 90 درصد سالمندان جهان ترجیح می‌دهند به جای زندگی در خانه سالمندان، بقیه عمر خود را در خانه بگذرانند حتی اگر برایشان سخت باشد. تاکنون گجت‌های فناورانه بسیاری به بازار ارائه شده که به این قشر کمک می‌کند   زندگی راحت تری داشته باشند ولی در این میان، ElliQ را می‌توان یک نمونه منحصر بفرد دانست. این گجت که ترکیبی از روبات و سایر بخش‌های فناوری است   بسیاری یک همراه مطمئن و فعال برای سالمندان می‌دانند که می‌تواند بر نحوه و کیفیت زندگی آنها تأثیر فراوانی بگذارد. این گجت پرکار در واقع شامل یک روبات اندرویدی، دستیار دیجیتال همچون الکسا یا سیری است که با نرم افزارهایی ویژه کار می‌کند و از طریق اینترنت و اپلیکیشن‌هایی خاص می‌تواند کمک کند که فرد سالمند با خانواده و دوستانش براحتی ارتباط بگیرد. روبات این گجت می‌تواند سر خود را براحتی بچرخاند و همین حرکت به ظاهر ساده، می‌تواند به سالمند احساس خوبی بدهد گویی واقعاً یک نفر همیشه کنار اوست.

ElliQ می‌تواند تاریخ ملاقات با پزشک را به سالمند یادآوری کند و همچنین بر نحوه صحیح خوردن داروهایش نظارت داشته باشد.اگر هم این گجت تشخیص دهد که سالمند دارویی را به اشتباه برداشته است بلافاصله به وی هشدار صوتی می‌دهد. ElliQ همچنین می‌تواند به پیام‌ها پاسخ دهد و فیلم پخش کند. این گجت حتی می‌تواند سالمند را تشویق به پیاده روی یا انجام حرکات ورزشی کششی در خانه کند. اطلاعات مربوط به سلامت این قشر نیز می‌تواند در اختیار خانواده یا دوستان فرد سالمند قرار بگیرد تا در مواقع نیاز به کمک وی بشتابند. البته هنوز زمان ورود این فناوری به بازار و نیز بهای آن مشخص نشده ولی به نظر می‌رسد استقبال مناسبی از آن شود.


منبع: فردا نیوز

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .