تبیان، دستیار زندگی
یک  آسیب شناس با  انتقاد از آموزش و پرورش گفت:متاسفانه نام آموزش و پرورش سال هاست که در کشور ما نماد آموزش و تربیت نوجوانان و جوانان است؛ در حالی که در این وزارتخانه به مقوله پرورش توجه نمی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش و پرورش به رسالت پرورشی خود عمل کند

یک  آسیب‌شناس با  انتقاد از آموزش و پرورش گفت:متاسفانه نام  آموزش و پرورش سال‌هاست که در کشور ما نماد آموزش و تربیت نوجوانان و جوانان است؛ در حالی‌که در این وزارتخانه به مقوله پرورش توجه نمی‌شود.

بخش اجتماعی تبیان
title

مجید ابهری  بااشاره به آسیب‌های اجتماعی در کمین دانش آموزان و همچنین فیلمی که در فضای مجازی باعنوان خون بازی دانش آموزان منتشر شد، افزود: آموزش در مدارس محدود به محفوظاتی است که هیچ دردی را از دانش‌آموزان دوا نمی‌کند؛ این در حالیست که آموزش و پرورش باید در کنار سایر رسانه‌ها مانند صدا و سیما و خانواده‌ به رسالت پرورشی خود عمل کند و آموزش و آگاهی‌های لازم را به دانش‌آموزان بدهد.

تخلیه انرژی جوانان و نوجوانان، اصلی‌ترین روش جلوگیری از انحرافات

این آسیب‌شناس فراهم‌سازی امکان تخلیه انرژی جوانان و نوجوانان را اصلی‌ترین روش برای جلوگیری از انحرافات و کج‌روی‌ها دانست و گفت: آموزش‌های نادرست و تخلیه نشدن انرژی جوانان و نوجوانان از عوامل اصلی ناهنجاری‌های اخلاقی است.

ابهری با بیان اینکه لازم است برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های اصولی و پایه‌ای برای تخلیه انرژی نوجوانان و جوانان به ویژه دختران در نظر گرفته شود، اظهار کرد: رسالت نهادها و سازمان‌های فرهنگی ایجاد بسترهای مناسب برای تخلیه انرژی و افزایش نشاط دختران نوجوان و جوان است. در غیر این صورت انرژی‌ها و توانمندی‌های آنها به انحراف و بیراهه کشیده می‌شود.

این رفتارشناس ادامه داد: خانواده‌ها، رسانه‌ها بویژه صدا و سیما و نهادهای فرهنگی دیگر با تولید محصولات آموزشی و وزارت ورزش و جوانان - که سیاست‌گذار و متولی اصلی امور تفریحی ، آموزشی و نشاط آفرینی جوانان است- می‌توانند نقش مهمی در کاهش ناهنجاری‌های رفتاری مانند خون‌بازی دختران ایفا کنند و تعلل در این زمینه می‌تواند تبعات منفی را در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در جامعه به درستی به ارائه الگوها و نمادهای تربیتی نپرداخته‌ایم این در حالیست که ارائه الگوهای تربیتی و پرورشی و سیاست‌گذاری‌های ضروری برای تخلیه انرژی و نشاط آفرینی می‌تواند جوانان را از انحراف و سقوط در ورطه رفتارهای ناهنجاری مانند خون‌بازی باز دارد.

وی در ادامه به تحلیل نقش شبکه های اجتماعی در جامعه پرداخت و گفت: ورود هر فناوری به یک جامعه مستلزم بسترسازی فکری و فرهنگی است، درغیراین صورت امتیازات آن نسبت به آسیب‌ها و عوارض این شبکه‌ها ناچیز خواهد بود. فضای مجازی اگرچه ارتباطات راتسهیل و امکان تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط را فراهم کرده است اما عوارض و آسیب‌های نوپدیدی را به همراه داشته که ترکش‌های آن نوجوانان و جوانان را قربانی می‌کند. در این شرایط لازم است نهادهای فرهنگی و والدین سریع‌تر در راستای بومی‌سازی شبکه اجتماعی و ارایه آموزش‌های کاربردی در زمینه چگونگی استفاده از آن‌ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: افرادی در برخی گروه‌های اجتماعی فضای مجازی عضو هستند که رفتارهای نوپدیدی دارند و آن‌ها را  به جوانان آموزش می‌دهند و برخی  جوانان این رفتارها را به عنوان رفتارهای نو می‌پذیرند و انجام می‌دهند.

این آسیب‌شناس با اشاره به گروه‌های مختلفی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی رفتارهایی چون خودزنی و خون‌خوری را ترویج می‌کنند، اظهارکرد: این رفتارها ناشی از فرآیندهای رفتاری شیطان پرستان است و فرقه‌های شیطانی این گونه رفتارها را در مهمانی‌ها و همایش‌های خود به عنوان رفتار عبادتی انجام می‌دهند. متاسفانه برخی جوانان ایرانی بدون هیچ منطقی این رفتارها را تکرار و بدن خود را مجروح میکنند. به گمان آنان،انجام این گونه رفتارها نشانه امروزی بودن است. در حالی‌که چنین حرکت‌های غیر اخلاقی،غیر انسانی و غیر بهداشتی نه تنها رفتارهای شیطانی و غیر منطقی است بلکه عوارض بسیار ناهنجار و خطرناک پزشکی، جسمانی و روحی را به دنبال دارد.

ابهری در پایان گفت: لازم است که رسانه‌ها و در راس آنها صدا و سیما خانواده‌ها را نسبت به اینگونه رفتارهای ناهنجار آگاه و عواقب شوم آنها را گوشزد کند همچنین با ایجاد گروه‌های اجتماعی در فضای مجازی می‌توان رفتارهای آنها را خنثی ساخت و با بومی‌سازی فضای مجازی و گروه‌های اجتماعی احتمال انجام این رفتارها را کاهش داد.


منبع: ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .