تبیان، دستیار زندگی
یکی از هنرهای ایجاد شده در جوامع شهرنشین امروزی، لزوم آراستن دیوارها با نقاشی است. یک هنرمند اسپانیایی تمهید جالبی اندیشیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرافیتی ای که کوبیسم و رئالیسم است!

یکی از هنرهای ایجاد شده در جوامع شهرنشین امروزی، لزوم آراستن دیوارها با نقاشی است. یک هنرمند اسپانیایی تمهید جالبی اندیشیده است.

فراوری- بخش هنری تبیان
گرافیتی بلین

شاید بتوان قدمت نقاشی دیواری را به دوران غار و عصر حجر عقب راند اما فی الواقع آنچیزی که امروزه با عنوان نقاشی دیواری می شناسیم با گسترش شهرها در عصر صنعتی به بعد رونق یافته است.

گرافیتی بلین

این نقاشی ها علاوه بر زیباسازی فضاهای سرد و صنعتی شهری، می توانند پیام رسانی هم داشته باشند. به کارگیری هنر نقاشی در قالبهای شعاری- اعتقادی یکی از کارکردهای نقاشی دیواری است؛ هنری که در پس از تمامی انقلاب های سیاسی به کمک پیروزان حاکم می آید. دیگو ریورا مشهورترین هنرمند مکزیک در نقاشی دیواری از این دست است.

گرافیتی بلین

گرافیتی یا هنر خیابانی نیز یکی دیگر از شاخه های هنری شهری است که زینت بخش متروها و دیوارهای بساری از شهرهای بزرگ جهان است و هنرمندان زیادی نیز در این شیوه به صورت خودآموخته کار می کنند و حتی برخی چون بنکسی هنوز ناشناخته اند.

گرافیتی بلین

اما با تمامی این احوالات، وجه زیباشناسی هنر شهری، هنوز قابل توجه است و بر این اساس هنرمندان بسیاری نیز در جهان مشغول کار هستند. بدعت گذاری و استفاده از تکنیک های خاص و یا نوآوری در طراحی را می توان یکی از قابلیت های مهم در این هنر دانست.

بلین در خلق آثارش که عموما به نقاشی پرتره تعلق دارد، تلاش نموده هنر کوبیسم پیکاسویی را با هنر هایپررئالیسم تلفیق کرده است

حال یک هنرمند جوان اسپانیایی با تلفیق جریان هنر کوبیسم با رئالیسم آثار قابل توجهی بر روی دیواره‌های شهرهای مختلف خلق کرده است.

میگل آنخل بلینچون بوجز (Miguel Ángel Belinchón Bujes) با نام مستعار بلین (Belin) هنرمند اسپانیایی متولد لینارس در سال 1979 است.

او که به صورت خودآموخته کار نقاشی را با اسپری روی دیوارهای شهر زادگاهش آغاز کرد. رویا شهرت در این عرصه را با مطالعه و دریافت صحیح اطلاعات هنری از صاحب نظران این عرصه وام گرفت و امروز به عنوان یک هنرمند گرافیتی در جهان شهرت قابل توجهی دارد.

گرافیتی بلین
گرافیتی بلین

او که آثارش علاوه بر دیوارهای شهرهای مختلف اسپانیا و کشورهایی همچون آمریکا، زینت بخش خیابان‌ها شده، مجسمه و نقاشی‌های مختلفی را نیز در گالری‌ها و موزه‌های دنیا ارائه کرد.

وی در خلق آثارش که عموما به نقاشی پرتره تعلق دارد، تلاش نموده هنر کوبیسم پیکاسویی را با هنر هایپررئالیسم تلفیق کرده و برای خلق یک پرتره از انسان، زوایای مختلف چهره را همزمان نیز نشان دهد. همین امر آثار او را دارای زیبایی منحصربه فردی کرده و سبب شهرتش گشته است.

گرافیتی بلین

شهرت بلین بیشتر به خاطر مهارت او در تکنیک اسپری و ارائه آثار رئالیستی بدون استفاده از استنسیل است.


منابع: ایران آرت/ هنرآنلاین