تبیان، دستیار زندگی
معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ارائه تصویر جدید از ایران در معادلات بین المللی را یکی از دستاوردهای برجام دانست و گفت: در یکسال گذشته از ایرانی که یک تهدید محسوب می شد به ایرانی تبدیل شدیم که نقش آن در قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه مورد توجه ق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت آمریکا قادر به کنار گذاشتن برجام نیست

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ارائه تصویر جدید از ایران در معادلات بین المللی را یکی از دستاوردهای برجام دانست و گفت: در یکسال گذشته از ایرانی که یک تهدید محسوب می شد به ایرانی تبدیل شدیم که نقش آن در قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه مورد توجه قرار می گیرد.

بخش سیاست تبیان

دولت آمریکا قادر به کنار گذاشتن برجام نیست

سید عباس عراقچی روز یکشنبه در آستانه یکسالگی اجرایی شدن برجام در نشست خبری گفت: در یک سال گذشته با بدعهدی ها، تعلل، سیاست های تاخیری در اجرای برجام مواجه بودیم و غیر از این هم از آمریکا انتظاری نمی توان داشت.

عراقچی یادآور شد: همانطور که در طول مذاکرات با ترفندهای خصمانه آنها مقابله کردیم و به همین دلیل مذاکره بیش از دو سال طول کشید در اجرای برجام هم با بدعهدی ها و سیاست های خصمانه مواجه بودیم. بعد از یک سال از روز اجرایی شدن برجام در موقعیتی قرار داریم که می توانیم مروری بر دستاوردها و مشکلات سر راه برجام داشته باشیم و این مبنایی برای حرکت بهتر کشور در فضاهایی که بعد از برجام باز شده است، باشد.

راکتور اراک در حال مدرن سازی است و با راکتور پیشرفته تری جایگزین خواهد شد و برنامه هسته ای ایران به صورت کاملا معقول در برنامه زمانی حساب شده پیش می رود.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که در یکسال گذشته از زوایای مختلف مسائل داخلی، سیاست خارجی، برنامه هسته ای، رفع تحریم ها، بدعهدی های آمریکا و خصومت ها مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: از منظر سیاست داخلی در حیطه کاری بنده نیست و آنچه که می گذرد به جناح های سیاسی بر می گردد که هر کدام از زاویه ای برجام را بررسی می کنند. این امر از دید ما نشان دهنده رشد و بلوغ سیاسی است اما در هر صورت به حیطه کاری ما در وزارت خارجه مربوط نمی شود.

تاثیرات برجام در عرصه سیاست خارجی

عراقچی با بیان اینکه تاثیرات برجام در عرصه سیاست خارجی کاملا مشهود است، اظهار داشت: تفاوتی که موقعیت و تصویر جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال در دنیا پیدا کرده و تمامی تصویرهای غلطی که آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی با سوء استفاده از برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران ایجاد و ایران را تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی معرفی کرده و می گفتند ایران دنبال سلاح هسته ای است و سر وصدا راه می انداختند، همه این ها بر اثر برجام شکسته شده است.

وی گفت: در یکسال گذشته شاهد ارائه تصویر جدیدی از ایران نه بعنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی هستیم.

این مقام وزارت امور خارجه افزود: شورای امنیت 6 قطعنامه ذیل فصل هفت علیه ایران صادر کرده بود، قطعنامه های فصل هفت زمانی صادر می شود که شورای امنیت کشوری را بعنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی شناسایی کند که متاسفانه دشمنان ما موفق به این امر شده بودند و امروز تمام این ها لغو شده است.

عراقچی اضافه کرد: علاوه بر این، پی. ام. دی و ادعاها درباره نظامی بودن برنامه هسته ای ایران به طور کامل بسته شده و جمهوری اسلامی ایران در قطعنامه شورای حکام به طور کامل از اتهامات مبرا شده و تمام زمینه های اتهام زنی علیه ایران از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: الان جمهوری اسلامی ایران بعنوان بازیگر مشروع و قدرتمند در عرصه بین المللی مورد شناسایی قرار گرفته است، در یکسال گذشته شاهد حضور هیات های سیاسی رده بالا در سطح سران کشورها به ایران و همچنین شاهد سفرهای متعدد و سایر مقامات به کشورهای دیگر بوده ایم.

رییس ستاد پیگیری برجام یادآور شد: آخرین قطعنامه شورای امنیت که درباره سوریه صادرشد تفاوت بنیادین نسبت به نقش جمهوری اسلامی ایران را در مقایسه با گذشته نشان می دهد، همان شورای امنیت که پیش از برجام ایران را تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی شناخته بود، نقش جمهوری اسلامی ایران را در قطعنامه جدید خود در مورد سوریه مورد توجه قرار می دهد، اتفاقی که از دید تحلیلگران غیرممکن بوده است و به حضور ما در سوریه بعنوان کشوری که بری صلح و حل و فصل بحران بین المللی تلاش می کند، مشروعیت داده شده است.

عراقچی تاکید کرد: در مورد ارتقای جایگاه ایران حرف های زیادی می شود زد، اتهاماتی که در آمریکا به اوباما و تیم ایشان زده می شود بعنوان کسانی که در عرصه بین الملل عرصه را باخته و جمهوری اسلامی ایران را برنده اصلی توافق معرفی می کنند، در انتخابات کاندیدایی رای آورد که اوباما را متهم کرد، خطرناکترین و فاجعه بارترین توافق در تاریخ آمریکا را امضا کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه هسته ای ایران سرجای خود است، اظهار داشت: امروز برنامه هسته ای ایران از یک برنامه ممنوعه از دید جامعه بین الملل به یک برنامه کاملا مشروع تبدیل شده است.

همکاری های صلح آمیز هسته ای در حال گسترش است که می توان به پروژه بین المللی گداخت هسته ای اشاره کرد و جمهوری اسلامی نیز به این پروژه دعوت شده است.

شورای امنیت سازمان ملل که در گذشته از کشورها می خواست که هر اقدامی برای جلوگیری از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران اقدام کنند و حتی کشتی ها و هواپیماها را تفتیش کنند تا مبادا قطعه ای به ایران برود و به دانشجویان ایرانی اجازه تحصیل نمی دادند؛ امروز به کشورها توصیه می کند که وارد همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران شوند به طوری که یکی از ضمائم برجام به طور مفصل به همکاری های صلح آمیزی که با ایران می تواند انجام شود، اختصاص یافته است.

برنامه هسته ای ایران مشروع است و به مسیر خود ادامه می دهد

وی با بیان اینکه برنامه هسته ای ایران کاملا مشروع است و به مسیر خود ادامه می دهد، اظهار داشت: امروز غنی سازی و تحقیق و توسعه در حوزه غنی سازی ادامه دارد و کار بر روی ماشین های پیشرفته انجام می شود.

عراقچی افزود: ماشین های پیشرفته تر که در حال آزمایش است در یک دوره زمانی کاملا معقول به بهره برداری می رسد و ما در بازه زمانی 15 ساله طبق برنامه ای که به آژانس ارائه کرده ایم به مرحله غنی سازی صنعتی می رسیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این، راکتور اراک در حال مدرن سازی است و با راکتور پیشرفته تری جایگزین خواهد شد و برنامه هسته ای ایران به صورت کاملا معقول در برنامه زمانی حساب شده پیش می رود.

وی خاطرنشان کرد: همکاری های صلح آمیز هسته ای در حال گسترش است که می توان به پروژه بین المللی گداخت هسته ای اشاره کرد و جمهوری اسلامی نیز به این پروژه دعوت شده است. علاوه بر این برای ساخت نیروگاه ها و تاسیسات جدید فضایی در برنامه هسته ای ایجاد شده است که قابل مقایسه با گذشته نیست.
منبع : خبرگزاری ایرنا