تبیان، دستیار زندگی
دبیر علمی دومین جایزه سپیدار با بیان اینکه کودکان و نوجوانان نسبت به محیط زیست خود حساس هستند، از برگزاری اختتامیه این جشنواره همزمان با 29 دی ماه روز هوای پاک خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلب کودکان برای محیط زیست می تپد

دبیر علمی دومین جایزه سپیدار با بیان اینکه کودکان و نوجوانان نسبت به محیط زیست خود حساس هستند، از برگزاری اختتامیه این جشنواره همزمان با 29 دی ماه روز هوای پاک خبر داد.

بخش ادبیات تبیان
قلب کودکان برای محیط زیست می تپد

فریدون عموزاده خلیلی روز شنبه در نشست خبری دومین جایزه سپیدار افزود: اولین دوره از جشنواره سپیدار شامل دو بخش بود، یک بخش اختصاص داشت به انتخاب بهترین کتاب زیست محیطی درباره کودک و نوجوان که طی 10 سال گذشته منتشر شده بود.

وی ادامه داد: بخش دوم این جشنواره به آثار کودکان ونوجوان درباره محیط زیست تعلق داشت که بر اساس آثار دریافتی به دبیرخانه توانستیم به ارزیابی بهترین کتاب های تالیفی و ترجمه در این حوزه دست پیدا کنیم.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به رشد کیفی و کمی کتابهای کودک و نوجوان در حوزه محیط زیست اضافه کرد: به رغم این مساله تصمیم گرفته شد، بخش انتخاب کتاب را هر دو سال یکبار و بخش شعر و داستان را هر ساله برگزار کنیم.

وی گفت:‌ بر این اساس این دوره از جایزه بر آثار بزرگسالان در این حوزه و آثار کودکان (شعر، گزارش، عکس، داستان، نقاشی، فیلم،روزنامه دیواری) متمرکز شده است.

دبیر علمی دومین جایزه سپیدار گفت:‌ آثار ارسالی به دبیرخانه نشان از حساسیت کودکان و نوجوانان به مساله محیط زیست دارد، شعار این جایزه «زمین ما را بچه ها سبز خواهند کرد» است زیرا باور داریم آنها می توانند حال محیط زیست خود را خوب کنند.

 ارسال حدود 500 اثر از بزرگسالان

عموزاده خلیلی با بیان اینکه حدود 500 اثر از نویسندگان و شاعران بزرگسال به دبیرخانه ارسال شده، کیفیت و کمیت آثار را خوب ارزیابی کرد و گفت: ارسال یکهزار و 200 اثر از کودکان و نوجوانان به دبیرخانه نیز اتفاق خوب و میمونی است.

 مدد از ظرفیت کودکان برای نیل به مقصد

وی با تاکید بر ظرفیت و انگیزه بالای کودکان و نوجوانان در عرصه محیط زیست ابراز امیدواری کرد با کمک احساس پاک آنها بتوان به هدف مد نظر دست یافت.

دبیر علمی دومین جایزه سپیدار ادامه داد: با وجود تبلیغات کم اما استقبال فرزندان این سرزمین از همه نقاط از این جایزه خوب بود که این نشان می دهد قلب همه آنها برای محیط زیست می تپد.

دبیر علمی دومین جایزه با بیان اینکه آثار برگزیده سال گذشته در مرحله نهایی چاپ است، خاطر نشان کرد: ادبیات موثرترین ابزار و رسانه است که پیام و فرهنگ محیط زیست را بخصوص برای کودک و نوجوان ترویج می دهد.

وی با اشاره به بخش جدید فیلم که امسال به جایزه اضافه شد، ادامه داد: قرار است در فراخوان بعدی داستان و شعر به کودکان و بزرگسالان پیشنهاد دهیم تا آنها تصویرسازی کنند.

این نویسنده کودک و نوجوان، سن کودکان شرکت کننده در این جایزه را زیر 12 سال و نوجوانان را بین 12 تا 17 سال عنوان کرد و گفت: مراسم روز چهارشنبه 29 دی ماه همزمان با روز هوای پاک در محل کانون فکری پرورش کودک و نوجوان برگزار می شود.

وی اضافه کرد: ‌قرار است در آیین اختتامیه جایزه از 10 نفر در بخش کودک و نوجوان با اهدای تندیس سپیدار و یک دستگاه تبلت و در بخش بزرگسال نیز چهار نفر تقدیر شوند.

به گفته عموزاده خلیلی، نفرات اول تا سوم بخش بزرگسال علاوه بر تندیس سپیدار به ترتیب 60، 40 و 20 میلیون ریال جایزه نقدی دریافت خواهند کرد.

کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، آموزش و پرورش، سازمان حفاظت از محیط زیست، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و شهرداری تهران حامیان غیر مالی این جایزه هستند.

وی توضیح داد: قرار است در این مراسم رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی این وزارت خانه حضور داشته باشند.

 انتشار بیش از 300 عنوان کتاب با موضوع محیط زیست

بنیانگذار جایزه سپیدار نیز در این نشست گفت: اولین کتاب سبز در سال 74 توسط انتشارات فنی ایران منتشر و از سال 80 به بعد این کار سرعت گرفت و در بخش کودک متمرکز شد بطوری که در سال 82 برنده جایزه کتاب های سبز آموزشی زیست محیطی شد.

سیدرضا کروبی با بیان اینکه این اتفاق شوق مضاعفی را برای ادامه کار ایجاد کرد، افزود: تاکنون بیش از 300 عنوان کتاب زیست محیطی با موضوعات مختلف نظیر آلودگی هوا توسط این انتشاراتی منتشر شده است.

رییس شورای سیاستگذاری جایزه سپیدار اضافه کرد:‌ برای برپایی چنین جایزه ای تصمیم گرفته شد، کودکان و نوجوانان را بعنوان مخاطبان اصلی بکار گرفته و جشنواره ای ادبی را با موضوع محیط زیست برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره سپیدار بالا بردن آگاهی کودکان و نوجوانان در باره محیط زیست بود، گفت: سال گذشته اولین دوره این جشنواره علیرغم همه دشواری ها برگزار شد که انعکاس خوبی نیز پیدا کرد.

مدیر عامل انتشارات فنی ایران با اشاره به حضور سازمان و نهادهایی نظیر حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش در نخستین دوره از جشنواره افزود: این نشان می دهد برای مبارزه با آلودگی محیط زیست یک وفاق ملی در جریان است، از این رو باید بتوانیم هر چه بیشتر تعداد بیشتری از دانش آموزان را درگیر این فرآیند کرده و آنها را تشویق به ورود به این عرصه کنیم.

حضور دانش آموزان افغانستانی در این دوره از جایزه

وی با بیان اینکه امسال بخش دانش آموزان افغانستانی به جایزه سپیدار افزوده شده، گفت: محیط زیست موضوعی صرفا بومی نیست از این رو لازم است جهانی فکر و محلی اقدام کرد.

کروبی افزود:دانش آموزان افغانستانی سه مدرسه در این دوره از جایزه شرکت و 150 اثر نیز به دبیرخانه ارسال کردند.

وی درباره کمک دستگاه ها و سازمان ها به این جایزه توضیح داد: ‌قرار نبوده بر اساس کمک از دیگران این جایزه شکل بگیرد، چون مشکلات مالی دستگاه ها و نهادها بسیار است اما سازمان ها و نهادهای یاد شده در این جشنواره کمک های غیر مالی داشتند، به عنوان مثال شهرداری متعهد شد در بیلبوردهای شهر برای مراسم اختتامیه اطلاع رسانی کند.

به گفته وی، فرهاد حسن زاده، هدی حدادی، فرزام بابایی، فاطمه سالاروند و حدیث غلامی از جمله داوران مرحله نهایی آثار هستند.


منبع: ایرنا