تبیان، دستیار زندگی
پس از ماه ها شایعه و انتظار، سامسونگ در کنفرانس مخصوص خودش در نمایشگاه IFA 2016 نسل جدید ساعت های هوشمند Gear S را معرفی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساعت مچی  Samsung Gear S3

پس از ماه‌ها شایعه و انتظار، سامسونگ در کنفرانس مخصوص خودش در نمایشگاه IFA 2016 نسل جدید ساعت‌های هوشمند Gear S را معرفی کرد.

فرآوری : سید محمد امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

ساعت مچی  samsung gear s3

ساعت مچی هوشمند جدید سامسونگ، باز هم مانند همیشه با دست پر عرضه می شود و نظر ها را به سمت خود جذب می کند. از طراحی بی بدیل گرفته تا نرم افزار فوق هوشمند، از ویژگی های خیره کننده ی این گجت سامسونگ است.

ساعت هوشمند Gear S3 در دو مدل Classic و Frontier راهی بازار می‌شود. مدل کلاسیک ظاهر ساده‌تری دارد و با بند چرمی راهی بازار خواهد شد؛ اما مدل Frontier ظاهری مدرن‌تر دارد و از بدنه‌ای فلزی بهره می‌برد.

هر دو مدل نه تنها بزرگ‌تر شده‌اند، بلکه ضخامت کمتری هم دارند. سامسونگ در طراحی این ساعت از طراحان مطرحی مانند Yvan Arpa و Arik Levy استفاده کرده تا این محصول بتواند نظر مردم را بیشتر از گذشته به سمت خودش جلب کند. این افراد Watch Face های مختلفی برای این محصول طراحی کرده‌اند و قابلیت‌های جالب توجهی به آن‌ها اضافه کرده‌اند.

هر دو مدل Gear S3 از استاندارد IP68 بهره می‌برند که این موضوع باعث شده در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم باشند. همچنین این دو محصول شامل دو مدل دیگر هم می‌شوند. یکی از این مدل‌ها تنها بلوتوث خواهد داشت و مدل دیگر هم بلوتوث دارد و هم از مودم LTE بهره می‌برد. با استفاده از ارتباط LTE می‌توانید از طریق برنامه‌ی Spotify موسیقی گوش کنید و حتی می‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید. این دو محصول از پرداخت‌های بی‌سیم که به وسیله‌ی NFC و MST انجام می‌شوند، پشتیبانی می‌کنند.

طراحی

گیر اس3 یکی از زیباترین و البته بزرگ‌ترین ساعت‌های هوشمندی است که در بازار دیده می‌شوند. طراحی این ساعت مانند نسل قبلی دایره‌ای شکل است که آن را شبیه ساعت‌های غیرهوشمند و کلاسیک می‌کند.

گیر اس3 اندازه بزرگی دارد. این ساعت 46 میلی‌متری است و نسخه فرونتیر بدون بند وزنی حدود 63 گرم دارد. ضخامت ساعت هم چندان کم نیست و در حدود ساعت‌های غیرهوشمند است. این ساعت برای مچ‌های کوچک مناسب نیست، اما اگر مچ متوسط یا بزرگی داشته باشید به‌خوبی روی دست شما می‌نشیند.

ساعت مچی  samsung gear s3

بررسی تخصصی Samsung Gear S3؛ مفهوم واقعی هوشمند

جلو ساعت صفحه‌نمایش 1.3 اینچی قرار دارد که اطرافش دایره‌ای چرخان به نام بزل قرار گرفته. به کارایی بزل در ادامه می‌پردازیم. جنس این بزل و شاسی بدنه از فلز و استیل ضدزنگ است که به دوام آن برای استفاده طولانی‌مدت کمک می‌کند. روی صفحه‌نمایش با نوع خاصی از گوریلاگلس به نام گوریلاگلس اس آر پوشانده شده است. هرچند برای پی بردن به دوام صفحه‌نمایش باید زمان بگذرد و در طول زمان باید خودش را ثابت کند اما در مدت کوتاهی که از آن استفاده کردیم در برابر خط و خش، مثلا هنگام کشیده شدن به میز و دیوار، مقاوم بود.

سمت راست ساعت دو کلید Home و بازگشت به عقب قرار گرفته‌اند. زیر کلید Home میکروفون دیده می‌شود، درحالی‌که سمت راست تنها گزینه، اسپیکر است. پشت ساعت، که جنسی شیشه‌ای دارد، سنسورها قرار دارند.

در نسخه فرونتیر بند ساعت پیش‌فرض سیلیکونی است، اما با استفاده از پینی که در محل اتصال بند به بدنه قرار گرفته امکان تعویضش به‌راحتی وجود دارد. سامسونگ تنوع زیادی برای بندهای این ساعت در نظر گرفته که امکان شخصی‌سازی آن را برای کاربر فراهم می‌کند.

همان‌طور که گفتیم از صفحه‌نمایشی 1.3 اینچی برای این ساعت استفاده شده که از نوع آمولد است و کیفیتی برابر 360×360 پیکسل دارد. کیفیت این صفحه‌نمایش همانند نسل قبلی‌اش است و فقط از آن بزرگ‌تر است؛ بنابراین در هر اینچ پیکسل‌های کمتری خواهید دید، اما در این اندازه چندان به چشم نمی‌آید. زیر نور خورشید خوانایی صفحه‌نمایش بسیار خوب است و به‌راحتی می‌توانید همه‌چیز را در آن مشاهده کنید. یکی از بخش‌های کاربردی در این صفحه‌نمایش Always On است. زمانی که این ویژگی را فعال کنید بعد از خاموش شدن صفحه‌نمایش واچ فیسی که روی صفحه قرار دارد برای مصرف کمتر باتری حالت کم‌نور پیدا می‌کند و همیشه روی صفحه روشن می‌ماند. البته این روشن ماندن صفحه تا زمانی ادامه دارد که ساعت روی مچ بسته شده باشد.

نمایش رنگ‌ها در این صفحه بسیار خوب است و بدون هیچ اغراقی می‌توانیم بگوییم بهترین نمایش رنگ را در بین ساعت‌های هوشمند دارد.

ساعت مچی  samsung gear s3

به شاسی دایره‌ای که اطراف صفحه‌نمایش قرار گرفته بزل گفته می‌شود. این بزل قابلیت چرخش دارد و کارکرد ساعت را راحت‌تر می‌کند. به لطف حرکت این بزل نیاز کاربر به لمس صفحه‌نمایش کمتر می‌شود. ازجمله کارکردهای این بزل می‌توان به این موارد اشاره کرد: حرکت به چپ و راست و گردش در ویجت‌ها، اسکرول کردن در محتواهایی که بیشتر از اندازه صفحه‌نمایش هستند و رد کردن یا پاسخ دادن به تماس دریافتی از طریق ساعت.

ساعت‌های هوشمند برای اینکه بتوانند نهایت کارایی را داشته باشند به گوشی‌های موبایل وابسته‌اند. برای اتصال این ساعت به گوشی کار زیادی لازم نیست انجام دهید، اما باید چند برنامه را دانلود و نصب کنید. ابتدا که ساعت را روشن می‌کنید از شما می‌خواهد که روی گوشی موبایلتان برنامه Samsung Gear را دانلود و نصب کنید. بعد از نصب این برنامه گوشی از شما می‌خواهد که چند پلاگین دیگر را از گوگل پلی دانلود و نصب کنید. بعد از آن گوشی و ساعت یکدیگر را پیدا می‌کنند و با هم سینک می‌شوند.

از این پس از طریق گوشی نیز امکان تغییر برخی تنظیمات وجود دارد. به‌طور مثال می‌توانید واچ فیس‌ها را عوض کنید، نوتیفیکیشن‌ها را خاموش و روشن کنید، برنامه‌هایی را که نصب کرده‌اید مشاهده و پاک کنید، عکس و موزیک روی ساعت بفرستید و از همه مهم‌تر ساعت خود را پیدا کنید. علاوه بر این‌ها می‌توانید بعضی تنظیمات را از طریق برنامه نصب‌شده روی گوشی تغییر دهید. ناگفته نماند که اطلاعاتی ازجمله میزان شارژ باتری، حافظه رم خالی و حافظه داخلی خالی نیز در این برنامه به شما نشان داده می‌شود.

نرم‌افزار

سیستم‌عامل دستگاه تایزن است. زمانی سامسونگ قصد داشت از این سیستم‌عامل روی گوشی‌های موبایل استفاده کند، اما به نظر می‌رسد به این نتیجه رسیده که این سیستم‌عامل برای ساعت‌های هوشمندش مناسب‌تر است. به نظر ما به نتیجه بسیار خوبی هم رسیده، زیرا بدون اغراق می‌توانیم بگوییم سریع‌ترین سیستم‌عامل به‌کاررفته در ساعت‌های هوشمند همین تایزن است.

تقسیم نرم افزار به چهار بخش

بخش اول صفحه‌نمایش ساعت است که با روشن کردن ساعت این بخش نمایش داده می‌شود. با نگه‌داشتن انگشت روی این بخش می‌توانید واچ فیس‌هایی را مشاهده و انتخاب کنید که روی ساعت نصب کرده‌اید. چند واچ فیس به‌صورت پیش‌فرض روی ساعت نصب است. واچ فیس‌های بیشتر را می‌توانید از بازار مخصوصی روی ساعت نصب کنید که سامسونگ برای ساعت‌های هوشمندش در نظر گرفته و از طریق برنامه Samsung Gear در دسترس است. علاوه بر این از طریق خود ساعت هم می‌توان به بازار دسترسی پیدا کرد و واچ فیس و برنامه روی ساعت نصب کرد.

ساعت مچی  samsung gear s3

بخش دوم نوتیفیکیشن سنتر است. با کشیدن انگشت به سمت راست روی صفحه‌نمایش یا چرخاندن بزل به سمت چپ این قسمت را مشاهده می‌کنید. هر برنامه‌ای که به آن اجازه ارسال نوتیفیکیشن داده باشید می تواند روی ساعت نوتیفیکشین ارسال کند. با کشیدن انگشت روی هرکدام از نوتیفیکیشن‌ها به سمت بالا می‌توانید آن را پاک کنید.

بخش سوم ویجت‌هاست. با کشیدن انگشت روی صفحه به سمت چپ یا چرخاندن بزل به سمت راست ویجت‌ها به ترتیب نمایش داده می‌شوند. تعداد ویجتی که در این بخش می‌توان قرار داد محدود نیست، اما تعداد زیادی ویجت روی ساعت نصب نیستند که بتوانید نامحدود از آن‌ها استفاده کنید.

بخش چهارم برنامه‌هاست که با فشار دادن کلید Home نمایش داده می‌شوند. طراحی این بخش دایره‌ای است و علاوه بر حرکت بزل با کشیدن انگشت به چپ یا راست می‌توانید بین صفحه برنامه‌ها جابه‌جا شوید.

با کشیدن انگشت از بالای صفحه‌نمایش به سمت پایین در هر بخشی از ساعت که باشید به صفحه اصلی منتقل می‌شوید. در صفحه اصلی نیز با کشیدن انگشت از بالای صفحه به سمت پایین صفحه‌ای باز می‌شود که اطلاعاتی ازجمله میزان شارژ دستگاه، متصل بودن یا نبودن به گوشی و 5 آیکون، که در اصل میانبر به بعضی تنظیمات هستند، نمایش داده می‌شود. در ضمن در هر بخشی از ساعت که باشید با قرار دادن کف دست روی صفحه‌نمایش می‌توانید صفحه را خاموش کنید.

درمجموع ازنظر نرم‌افزاری با سریع‌ترین و کاربرپسندانه‌ترین سیستم‌عاملی روبرویید که روی ساعت هوشمند نصب شده است.

باتری

سامسونگ از باتری 380 میلی‌آمپری برای این ساعت بهره برده است. این باتری اگرچه پرظرفیت به نظر نمی‌رسد، برای محصولی در این ابعاد بسیار خوب است. به ادعای سامسونگ تا 4 روز می‌توانید با این ساعت بدون نیاز به شارژ کار کنید، اما این در حالی است که استفاده‌تان از از ساعت خیلی سبک باشد. با استفاده تقریبا سنگین از ساعت می‌توانید تا 2 روز کامل بدون نیاز به شارژ با آن کار کنید. در کنار اپل واچ این ساعت یکی از بهترین ماندگاری‌ها را در ساعت‌های هوشمند دارد و ما از باتری آن راضی بودیم.

ساعت از طریق بی‌سیم و به روش القایی شارژ می‌شود. برای شارژ کردنش باید ساعت را روی استند مخصوصی بگذارید که در جعبه دستگاه قرار دارد. زمان شارژ شدن باتری از صفر تا 100 درصد حدود 2 ساعت است.

با توجه به موارد فوق، و البته با اندکی بررسی و مقایسه ی محصولات برند های دیگر، مطمئنا به این نتیجه خواهید رسید که این مدل در میان دیگر مدل های فعلی موجود در بازار، بدون شک از بهترین هاست.


منابع: برترین ها/ دیجیکالا مگ