تبیان، دستیار زندگی
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آخرین سخنرانی دوران حضور خود در کاخ سفید را در شهر شیکاگو ایراد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توقف برنامه هسته‌ای ایران، باورکردنی نبود

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آخرین سخنرانی دوران حضور خود در کاخ سفید را در شهر شیکاگو ایراد کرد.

بخش سیاست تبیان

توقف برنامه هسته‌ای ایران، باورکردنی نبود

وی در ابتدای این سخنرانی گفت: بزرگترین دستاوردی که من با خودم از دفتر کارم به یادگار می‌برم این است که تغییر قابل رخ دادن است. نژادپرستی در آمریکا هنوز به عنوان یک نیروی تفرقه‌انگیز مطرح است و جامعه چند نژادی و چند فرهنگی ما را تهدید می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: اینکه از اصطلاح «آمریکای پس از نژادپرستی» صحبت می‌شود، چندان واقع‌گرایانه نیست و تلاش‌های بسیاری در این زمینه باید صورت گیرد تا این کشور به این مرحله برسد.

وی در سخنرانی خداحافظی خود نسبت به آزمون دمکراسی برای کشورش هشدار داد و گفت ممکن است این آزمون به سقوط یا رشد آمریکا بینجامد. وی وعده داد شرایط را برای انتقال آسان و مسالمت‌آمیز قدرت به جانشین‌اش دونالد ترامپ مهیا کند؛ همانطورکه جرج بوش در گذشته این کار را برای او انجام داده بود.

اوباما با اشاره به اینکه داعش بخش اعظمی از مناطق تحت اشغال خود را از دست داده است، وعده داد این گروه تروریستی به زودی برای همیشه از میان خواهد رفت.

‌باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خداحافظی خود در شیکاگو در اظهارنظری نصیحت‌آمیز به دولت بعدی آمریکا گفت انکار تغییرات آب و هوایی و اجرا نکردن مواد توافق‌نامه آب و هوایی پاریس، خیانت به نسل‌های آینده است.

وی در ادامه توافق هسته‌ای ایران را یکی از موفقیت‌های دوران ریاست جمهوری‌اش نامید و در کنار آن، از بهبود اقتصاد آمریکا، افزایش مداوم مشاغل، قتل اسامه بن لادن، بازسازی روابط با کوبا و تصویب قانون بیمه بهداشت عمومی به عنوان دستاوردهای دیگر دولتش یاد کرد.

اوباما در بخشی از سخنرانی خود در این باره خطاب به هواداران خود گفت: «اگر 8 سال پیش به شما می‌گفتم رکود اقتصادی را از بین می‌بریم، فصل نوینی را در روابط خود با کوبا آغاز می‌کنیم، برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را بدون شلیک یک گلوله متوقف می‌کنیم و عامل اصلی حملات ۱۱ سپتامبر را از میان می‌بریم، ممکن بود بگویید این اهداف اندکی دور از دسترس هستند. اما ما و شما این کار‌ها را انجام دادیم. شما عامل تغییر بودید.»

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خداحافظی‌اش گفت: اکنون دموکراسی در جهان از دو جهت مورد حمله قرار گرفته است. نخست از سوی تروریست‌هایی که خود را نماینده اسلام می‌دانند و دوم از سوی دولت‌هایی که در دموکراسی دیگر کشورها دخالت می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در دوران 8 ساله او هیچ سازمان تروریستی نتوانست از بیرون یک حمله تروریستی را در خاک آمریکا سازماندهی کند، گفت: حملات تروریستی در ارولندو و بوستون در دوران من نشان داد که تغییر دادن تفکر افراد از سوی گروه‌‌های تروریستی تا چه حد می‌تواند برای جوامع دموکراتیک خطرناک باشد.

اوباما با اشاره به اینکه داعش بخش اعظمی از مناطق تحت اشغال خود را از دست داده است، وعده داد این گروه تروریستی به زودی برای همیشه از میان خواهد رفت.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود، هنگامی تجلیل از همسرش (میشل) و دو دخترش (مالیا و ساشا) اشک ریخت.  وی خطاب به دخترانش گفت: «از همه کارهایی که در زندگی کردم، بالا‌ترین افتخار من این است که پدر شما هستم.»

این سخنرانی کمتر از ده روز مانده به آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ و در روزهای پایانی چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا با حضور وی در زادگاهش شیکاگو انجام گرفت.


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان