تبیان، دستیار زندگی
مریم نظری در بیست و یکمین اجرای فستیوالی سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز درباره فراگیر شدن تروریسم در جای جای جهان هشدار داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقشه‌ای که به خون کشیده شد

مریم نظری در بیست و یکمین اجرای فستیوالی سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز درباره فراگیر شدن تروریسم در جای جای جهان هشدار داد.

بخش هنری تبیان
مریم نظری، پرفورمنس

مریم نظری در بیست و یکمین اجرای فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز خطر فجایع تروریستی در سطح بین المللی را هشدار داد.

در ابتدای این پرفورمنس، اجراگر بر سر میزی که در میان گالری قرار گرفته بود، ایستاد و نقش بزرگی از جهان را بر روی آن پهن کرد. عروسک‌های کوچک بسیاری از لباس این هنرمند که توسط خودش طراحی شده بود آویزان بود و او به مشارکت‌کنندگان در این پرفورمنس تیغ تعارف می‌کرد .

هر یک از مشارکت‌کنندگان که می‌خواستند تیغ را می‌گرفتند و با بریدن هر کدام از آن عروسک‌ها آن را به وسیله چسب بر روی نقشه جای‌گذاری می‌کردند. زمانی که همه عروسک‌ها به پایان رسید. اجراگر شروع به ریخت خون بر روی این عروسک‌ها کرد و در نهایت زمانی که همه این عروسک‌ها به خون آغشته شدند او آن‌ها را به گونه‌ای در سطح نقشه پخش کرد که تمام سطح نقشه رنگی شبیه خون گرفت.

او همه عروسک‌های خونین را در وسط نقشه تلنبار کرد و در نهایت با بستن نقشه و جمع کردن آن کاسه‌ای آب را در مقابل خود گذاشت و دست‌های خود را در آب آن کاسه شست.

مریم نظری، پرفورمنس

یکی از نکات متفاوت این اجرا طراحی صدا بود که توسط خود اجراگر صورت گرفته بود. طراحی صدا در این پرفورمنس به گونه‌ای بود که وجه عمده‌ای از فضاسازی و روایت را به دوش می‌کشید و از جهاتی نریشن‌هایی که در میانه این صداها به صورتی نصفه و نیمه به گوش می‌رسید به نوعی حس تعلیق ایجاد می‌کرد و چون نقاط اوج در پیشبرد طرح اجرایی نقش داشت.

مریم نظری در باره این پرفورمنس  گفت: من مدت زمانی است که در شهر لندن زندگی می‌کنم و از جهاتی زندگی در این کشور شکل نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است.

وی ادامه داد: من روزی از دانشگاه می‌خواستم به خانه برگردم که دیدم همه خیابان‌ها مسدود شده و ایستگاه مترویی هم که من همیشه از آن رفت و آمد می‌کردم بسته بود. وقتی از پلیس پرس‌وجو کردم که چه اتفاقی افتاده به من گفتند که فقط مسیرت را عوض کن. شب هنگامی که در تلویزیون اخبار تماشا می‌کردم متوجه شدم در همان ایستگاهی که من هر روز رفت و آمد دارم بمبی خنثی شده است.

این پرفورمنس آرتیست گفت: این ترس چیزی است که ما همواره با آن مواجهیم و من فکر می‌کنم که نمی‌شود به راحتی از کنار آن عبور کرد. فکر می‌کنم این را باید یادآوری کرد که این مسئله مرز ندارد و امکان این که هر روز در هر کجای جهان رخ بدهد هست. من خواستم به کسانی که همچنان در معرض این اتفاق قرار نگرفته‌اند هشدار بدهم که امکان اتفاق افتادن این حادثه بسیار فراگیر است و کسی از آن مصون نیست حال در هر کجای دنیا که زندگی کند.


منبع: هنرآنلاین