تبیان، دستیار زندگی
گروه فعالیت های قرآنی: معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ تهران از ارائه قرآنی آموزه های شهروندی همراه با آموزش های میدانی در طرح بینات ۲ خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توانمندسازی قرآن‌آموزان طرح بینات ۲

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ تهران از ارائه قرآنی آموزه‌های شهروندی همراه با آموزش‌های میدانی در طرح بینات ۲ خبر داد.
بخش قرآن تبیان
طرح بینات

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امیر قاسمی، معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ تهران اظهار کرد: شهروندان، تنها افرادی از جامعه نیستند که چشم به اقدامات دولت دوخته‌اند تا به حل مشکلات مختلف آنان بپردازد، بلکه اجزایی از یک سیستم هستند که هر کدام کارکرد مشخصی دارند که ایجاد نظم در حوزه‌های مختلف، مستلزم کارکرد صحیح هر یک از این عناصر در کنار سایر مؤلفه‌های مؤثر است.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ تهران ادامه داد: انسان در طول تاریخ همواره تحت قوانین و الگوهایی که جامعه‌اش از او انتظار داشته زندگی کرده است، اما ما انسان‌ها به صرف پیروی از الگوهایی خاص تبدیل به شهروندانی خوب نمی‌شویم. برای یک شهروند خوب بودن پیش از هر چیز باید انسان خوبی بود یعنی کسی که پایبند اصول اخلاقی است و در هر شرایطی ارزش‌های انسانی را زیر پا نمی‌گذارد.

قاسمی با اشاره به اینکه والدین باید سه مهارت اصلی به فرزندان خود بیاموزند که این مهارت‌ها شامل احترام به دیگران، مسئولیت‌پذیری خلاقیت و اعتماد به نفس می‌شود، تصریح کرد: یک شهروند مسئول و معتمد ابتدا در محیط خانواده پرورش پیدا می‌کند.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ تهران اظهار کرد: اولین وظیفه والدین در قبال تربیت شهروندان آینده آن است که الگوهای خوبی برای فرزندانشان باشند مثلا همواره از خط عابر پیاده عبور کنند و مراقب باشند برای دیگر شهروندان مزاحمت ایجاد نکنند.

وی ادامه داد: شهروندی و جزء یک جمع بودن همواره مسئولیت‌هایی را ایجاد می‌کند و این عضویت هم مسئولیتی برای ما ایجاد می‌کند و هم ما را نسبت به جمع دارای حقی خواهد کرد و به عبارتی شهروندی یعنی مشارکت در سطوح مختلف امور اجتماعی.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ تهران با بیان اینکه بیایید با هم اصول همسایه‌داری را تمرین کنیم، افزود: باید همواره امانتدار باشیم، تجسس نکنیم، حسادت نکنیم، به فکر سودجویی نباشیم، فخرفروشی نکنیم، همیشه با متانت رفتار کنیم، رعایت حق همسایه را داشته باشیم. یکی از مسائلی را که می‌توان در راستای نهادینه شدن قرآن‌آموزان در مدارس آموزش داد، این است که به قرآن‌آموزان آموزش دهیم شهروندی یعنی تو، در مدرسه هنگام پائین آمدن از پله‌ها و تعطیلی مدرسه رعایت حال هم کلاسی‌های خود را داشته باشی و ... .

قاسمی اظهار کرد: به طور کلی می‌توان وظایف شهروندان را در چند مورد خلاصه کرد که آشنایی با حق و حقوق خویش در جامعه شهری، سعی و تلاش برای مشارکت در اداره امور شهر، افزایش حس تعلق خاطر به محله و شهر محل سکونت و آشنایی با وظایف و تکالیف شهری از این وظایف است.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ تهران افزود: آموزش شهروندی یکی واقعیت اجتماعی است که از طریق آن مجموعه به هم پیوسته‌ای از وظایف، حقوق، تکالیف و مسئولیت‌ها و تعهدات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی به وجود می‌آید و سبب انتقال دانش، مهارت‌ها و ارزش‌ها از نسل‌های بزرگسال به نسل‌های نرسیده و ناپخته برای زندگی اجتماعی می‌شود.

وی ضمن تأکید بر توانمندسازی شهروندان از طریق آموزش‌های شهروندی، گفت: توانایی در برخورد منطقی و سنجیده در جهت حل و فصل رضایت‌بخش معضلات، توانایی در کار کردن با دیگران و پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی، توانایی درک و تفاهم و تحمل تفاوت‌های فرهنگی، توانایی حل تعارضات خود با دیگران با روش مسالمت‌آمیز و توانایی درک و شناسایی هنجارهای فرهنگی باید در این راستا نهادنیه شود.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ تهران در رابطه با اینکه آموزش مشارکت در امور شهری چگونه همراه با آموزه‌های قرآنی نهادینه می‌شود نیز تصریح کرد: گسترده شدن توانایی شهروندان، تقویت حس اعتماد اجتماعی، تقویت حس همکاری میان شهروندان، تقویت حس تعلق اجتماعی شهروندان به شهر و زندگی شهری را می‌توان از سیره عملی ائمه معصومین(علیهم السلام) و آیات الهی قرآن استخراج کرد.

قاسمی در ادامه بیان کرد: برای بهبود آموزش‌های علمی و کاربردی قرآن‌آموزان طرح مبارک بینات ۲، همراه با آموزش‌های شهروندی و تحقق بخشیدن موضوعات شهروندی این کار انجام می‌شود و قرآن‌آموزان در کنار پرداختن به امر مبارک قرآن کریم، با آموزه های شهروندی آشنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های معاونت امور اجتماعی، فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ تهران در راستای نهادینه کردن آموزه‌های شهروندی، ارائه آموزه‌ها با لسان قرآن است، افزود: در این زمینه در یک اقدام جداگانه به بحث آموزش میدانی قرآن‌آموزان نیز خواهیم پرداخت که طی اجرای آن، همراه با هم‌افزایی و سفرهای زیارتی و انجام آموزش‌های میدانی از طریق مربی طرح بینات و نیز یکی از کارشناسان حوزه شهروندی، علاوه بر کسب معنویت آموزش‌های شهروندی را از لسان قرآن به صورت میدانی در بین قرآن‌آموزان نهادینه می‌کنیم.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: طی اجرای طرح آموزش میدانی، علاوه بر اجرای طرح بینات در مدارس و ارائه آموزه‌های شهروندی از لسان قرآن برای اینکه هم‌افزایی نیز داشته باشیم و عملکرد را بالا بیاوریم تا در میان قرآن‌آموزان نهادینه شود، با یک برنامه‌ریزی دقیق از هفته آینده با بکارگیری تعداد ۱۰ اتوبوس (برنامه اتوبوس شهروندی) قرآن‌آموزان را علاوه بر اینکه به سفرهای زیارتی خواهیم برد، از طریق میدانی با آموزه‌های شهروندی آشنا خواهیم کرد.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ تهران بیان کرد: همچنین، طی دهه فجر انقلاب اسلامی امسال نیز نمایشگاه آثار قرآن‌آموزان طرح بینات ۲ با موضوعات بیست گانه شهروندی در مجتمع شهید غنی‌پور منطقه ۱۰ تهران برگزار خواهد شد.

قاسمی در پایان تصریح کرد: این آثار قرآن‌آموزان در قالب کاردستی با موضوعات حقوق شهروندی، روزنامه دیواری با موضوع فرهنگ آپارتمان نشینی و ... برگزار می‌شود و عموم مردم به ویژه خانواده‌های قرآن‌آموزان می‌توانند از آن بازدید کنند.