تبیان، دستیار زندگی
همانطور که می دانید آموزش از طریق تلفن همراه به طور گسترده ای در حال افزایش است، با توجه به اینکه اکثر تلفن های هوشمند از فلش پشتیبانی نمی کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از HTML5 به جای فلش صرفه اقتصادی به همراه دارد

همانطور که می دانید آموزش از طریق تلفن همراه به طور گسترده ای در حال افزایش است، با توجه به اینکه اکثر تلفن های هوشمند از فلش پشتیبانی نمی کنند، چالش مهاجرت از فلش به سمت HTML5  هنوز ادامه دارد، در این نوشتار نحوه استفاده از این فرصت به طور موثر بررسی می شود.

در حالی که انطباق آموزش از طریق تلفن همراه برای نیازهای جدید آموزشی در سال های اخیر افزایش یافته هنوز باید با چالش فایل های آموزشی یا فرمت فلش کنار بیایید. همانطور که می دانید، فلش روی اکثر مرورگرها و تلفن های هوشمند و تبلت ها اجرا نمی گردد، گرچه ممکن است در ابتدا این مشکل ساده باشد، اما در مسیر مهاجرت از فلش به HTML5  مشکلات متعددی ممکن است بروز کند.

قبل از تنظیم برنامه مهاجرت، باید چالش ها را بررسی نموده و آنهارا برطرف نمایید.

همانطور که می دانید، فایل های با فرمت فلش روی اکثر مرورگرها و تلفن ها ی هوشمند و تبلت ها اجراء نمی گردد. گرچه ممکن است در ابتدا این مشکل ساده باشد، اما در مسیر مهاجرت از فلش به HTML5 مشکلات متعددی ممکن است بروز کند.

از دیدگاه سازمان

از نظر اقتصادی بودجه آموزشی تحت فشار قرار می گیرد، بنابراین تیم های توسعه و آموزش باید اثر کاهش بودجه روی دانشجویان و کسب و کار را در نظر بگیرند. با تغییرات زیربنایی، باید ویژگی های مرتبط با آموزش تلفن همراه را در نظر گرفت که شامل بهبود آموزش، افزایش کاربرد آموزش و برنامه ریزی توسعه خواهد بود.

از دیدگاه دانشجویان

در طی سالهای اخیر، توقعات دانشجویان تغییر کرده است مخصوصا اینکه نسل جدید می خواهند روی وسایل الکترونیک شخصی خود آموزش را دریافت کنند، سایز و حجم فایل های آموزشی باید کم باشد و زمان فایل ها نیز محدود باشد تا در هر زمانی هر چند دقایقی اندک، آنها بتوانند از آموزش بهره ببرند. همچنین آموزش نیروی کار از طریق تلفن های هوشمند نیازمندی ها و محدودیت های خود را دارد.

در کل می توان گفت که مهاجرت از فلش به  HTML5 یک تغییر فن آورانه به حساب می آید، بر همین اساس باید تمامی زیرساخت های لازم را در اختیار داشته باشید و با برنامه جلو بروید، این کار موجب صرفه اقتصادی در بلند مدت خواهد شد زیرا:

1- چالش ها و مشکلات فلش را ندارد ( اکثر دستگاه ها از HTML پشتیبانی می کنند)

2- محدودیت پشتیبانی مرورگر ها از بین می رود.

3- سرمایه گذاری بیشتری روی HTML5  وجود دارد.

4- تغییر به سمت آموزش از طریق تلفن همراه فراگیر شده و موبایل ها  فلش را پشتیبانی نمی کنند.

5- گزارشات مبتنی بر آموزش با طراحی متفاوت، حاکی از نتیجه بهتر آموزش از طریق HTML5 می باشند.

چگونه از فرصت مهاجرت استفاده بهینه نماییم؟

مهاجرت به  HTML5یک فرصت خوب است. بازی سازی، آموزش ها با حجم کم، پورتال های آموزشی و آموزش از طریق شبکه های اجتماعی به بهبود نتایج آموزشی کمک بسیاری خواهد کرد. فرصت های جدید مثل برنامه های کاربردی آموزشی و ویدئو های آموزشی از دیگر فرصت های استفاده از HTML5 هستند.

شاید نتوان فلش را با HTML در حالت کلی مقایسه کرد، اما می توان گفت که HTML زبانی پویا و در حال پیشرفت است که روز به روز با نیازهای کاربران منطبق تر می شود و انواع و اقسام نیازهای کاربران را پوشش خواهد داد

چه دستاوردی در انتظار ماست؟

ویژگی های کلی HTML5 باعث توسعه آموزش خواهد شد، برای مثال:

1- هرکس روی تلفن یا ابزار الکترونیک خود آموزش را دریافت خواهد کرد.

2- پیشرفت آموزش ملموس تر خواهد شد.

3- آموزش در هر زمان قابل دریافت است.

4- اموزش از طریق همکاری توسعه داده می شود.

5- اثر مثبت روی آموزش کوتاه و بلندمدت خواهیم داشت.

استفاده از html5 به جای فلش صرفه اقتصادی به همراه دارد

شاید نتوان فلش را با HTML در حالت کلی مقایسه کرد، اما می توان گفت که HTML زبانی پویا و در حال پیشرفت است که روز به روز با نیازهای کاربران منطبق تر می شود و انواع و اقسام نیازهای کاربران را پوشش خواهد داد، در حالی که طی سال ها، فلش تنها برای دیدن فایل های صوتی و تصویری در اینترنت استفاده می شده است، تحقیقات نشان می دهد که بهره گیری تلفن های هوشمند از HTML5 باعث شده میزان مصرف باتری کاهش یابد و در نتیجه فرد بتواند مدت زمان بیشتری از مطالب استفاده نماید. سرعت فلش روی سیستم عامل های مختلف متفاوت و گاهی اندک گزارش شده است. IOS از فلش پشتیبانی نمی کند با این وجود هنوز 85% از وب سایت ها از فلش بهره می¬گیرند. ممکن است هنوز به دلیل اینکه فلش عمر طولانی تری در دنیای فن آوری داشته است نسبت به کنار گذاردن آن و استفاده از فرمت HTML5 تردید داشته باشید، اما امروزه اکثر کاربران و متخصصان استفاده از فلش را کنار گذاشته اند و به مهاجرت به سمت HTML5 رو آورده اند.

منابع :
elearningindustry.com

online-training-from-flash-to-html5

mobile-learning-strategies

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان. تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی