تبیان، دستیار زندگی
همانطور که مثل قدیمی می گوید، به جای اینکه به کسی ماهی بدهی، ماهی گیری یادش بده!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 راهکار برای تسهیل مدیریت دانش در آموزش الکترونیک

آیا معتقدید شاگردان شما باید با اعتماد به نفس و قدرتمند باشند؟ آیا آنها را برای استفاده از منابع آنلاین و جستجو آماده کرده اید؟ همانطور که مثل قدیمی می گوید، به جای اینکه به کسی ماهی بدهی، ماهی گیری یادش بده! یکی از مصداق های این ضرب المثل آموزش است. شاگردان باید بتوانند آنچه یاد می گیرند و آنچه تاکنون آموخته اند را مدیریت کنند.

تسهیل مدیریت

به جای اینکه به کسی ماهی بدهی، ماهی گیری یادش بده! شاگردان باید بتوانند آنچه یاد می گیرند و آنچه تاکنون آموخته اند را مدیریت کنند. در این نوشتار درباره مدیریت دانش مطالبی را به اشتراک می گذاریم.

1- انجام پیش ارزیابی:

برای اینکه ابزار مورد نیاز را به شاگردان خود ارائه کنید، باید بدانید آنها چه می دانند. پیش ارزیابی ها به شما امکان ایجاد الگو می دهد که از طریق آن می توانید پیشرفت خود را محک بزنید همچنین به آنها فرصت ایجاد برنامه شخصی، پرکردن محدودیت ها و مشخص کردن منابع را می دهد. ارزیابی های آنلاین هدف دیگری نیز دارد که همانا انگیزه دادن به شاگردان است، آموزش شخص محور ممکن است چالش های زیادی به همراه داشته باشد، مخصوصا برای آنها که تمرکز ندارند.

2-شروع با یک هدف تعیین شده:

مدیریت دانش همان یادگیری نیست، می توان آن را جمع آوری اطلاعات مرتبط برای مقابله با چالش های روزمره و توسعه مهارتها دانست. بنابراین باید با یک هدف آغاز کرد، از آنها بخواهید اهداف بلندمدت را به کوتاه مدت تغییر دهند تا ساده تر محقق شوند، این امر به آنها اجازه می دهد تا در یک لحظه مشغول یک کار شوند تا انگیزش آنها ساده تر باشد.

3- پایگاه داده ای از منابع ایجاد کنید:

به عنوان متخصصان آموزش الکترونیک، این فرصت را داریم تا به شاگردانمان درست زندگی کردن را بیاموزیم، یکی از موثرترین راهکارهای انجام این مهم از طریق مدیریت دانش است.

یک لیست از منابع مورد نیاز برای توسعه دانش آنها ایجاد کنید برای مثال: مقالات، ویدئوها و بلاگ ها، همچنین می توانید یک پایگاه داده از منابع در دسترس خود ایجاد کنید.

شبیه سازی ویدئویی از مطالب و یا بازی سازی. هدف داشتن آموزش ساده و آسان است، بدانید که شاگردان شما در پی یافتن اطلاعاتی برای پاسخ به مشکلاتشان هستند و این پایگاه داده به آنها کمک می کند.

4- ارتقاء آموزش در حجم کوچک:

نباید بار آموزشی زیادی به شاگردان تحمیل شود، با حضور فن آوری، مقدار زیادی از دانش زیر انگشتان شماست. دانشجو بایستی به دنبال راهکارهای کمک کننده و موضوعات در هر زمانی باشد، بنابراین فراگیران باید بدانند چگونه از انرژی خود استفاده کنند تا خسته نشوند.، آنها را تشویق کنید تا کم کم شروع به یادگیری کنند پیشنهاد کنید تنها روی یک موضوع متمرکز باشند.

5- به آنها فرصت استفاده از دانش را بدهید:

فراگیران باید فرصت آزمودن و استفاده از دانش خود را به دست آورند، آنها ضرورتا نباید هر چیزی را بدانند، باید روی آنچه مهم تر است تمرکز کنند و آن را به خاطر بسپارند، برای مثال استفاده از لغات کلیدی برای به خاطرسپاری موضوعات و یا خلاصه سازی مباحث می تواند کمک کند.

6- به اشتراک گذاری را تشویق کنید:

هر عضو از دانشجویان چیزی برای به اشتراک گذاری دارد، شاید آنها در یک مهارت موفق ترند و یا روی یک مبحث خاص تسلط دارند. هرچه باشد به اشتراک گذاری مهم است، یک انجمن آنلاین بسازید تا آنها با هم درارتباط باشند.

تسهیل مدیریت

7- ابزارهای لازم را در اختیار آنان قرار دهید:

تعداد زیاد و متنوعی از ابزارها برای کمک به تحصیل وجود دارد، برای مثال ابزارهای آنلاین مدیریت پروژه، گروه های شبکه های اجتماعی ، MOOC ها. لینک های این ابزارها را در اختیار آنان قرار دهید.

8-توسعه گستره منابع:

استفاده از ابزارهای الکترونیک جدید به ویژه برنامه های شبکه کاربردی را به دانشجویان توصیه کنید.

همانطورکه می دانید، هرچه روی اینترنت می بینید، قابل استناد نیست! باید روی این نکته تاکید کنید تا دانشجویان بتوانند منابع قابل استناد را  تشخیص دهند، بدین صورت آنها می توانند سریع تر پاسخ مسائل را پیدا کنند. یک پایگاه داده برای این منابع ایجاد کنید، بگذارید خودشان منابع شخصی را نیز به این پایگاه اضافه کنند.

مدیریت دانش به دانشجویان اجازه پیداکردن اطلاعات مورد نیاز را می دهد، متخصصان می توانند این ایده ها را هنگام طراحی دوره ها نیز به کار گیرند. برای داشتن بهترین آموزش، باید بتوانید آنچه یاد می گیرید و یا قبلا می دانسته اید را مدیریت کنید. یکی از بهترین راه های تسهیل مدیریت دانش استفاده از شبکه های اجتماعی است، از این ابزار بهترین استفاده را ببرید.

منابع:

best-practices-facilitate-personal-knowledge-management-elearning

elearningindustry.com

knowledge management

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سیدخاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی