تبیان، دستیار زندگی
استراتژی های متعددی برای انگیزش در آموزش وجود دارد، برای مثال: پژوهش در مورد اطمینان از پیدا کردن دوره آموزشی متناسب، برنامه ریزی زمانی مناسب، نگرش مثبت به آموزش و شناسایی دستاوردهای کارکنان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنج راه کار برای افزایش مشارکت دانشجویان در فرایند آموزش

استراتژی های متعددی برای انگیزش در آموزش وجود دارد، برای مثال: پژوهش در مورد اطمینان از پیدا کردن دوره آموزشی متناسب، برنامه ریزی زمانی مناسب، نگرش مثبت به آموزش و شناسایی دستاوردهای کارکنان. در این نوشتار راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان در برنامه های آموزش الکترونیک را بررسی می کنیم.

آموزش الکترونیک

اگر انگیزش کافی وجود نداشته باشد، کارکنان نمی توانند به خوبی در دوره های آموزشی شرکت کنند و از آنها بهره ببرند، اگرچه ایجاد انگیزه برای آموزش غیر ممکن نیست و روش های مختلفی برای اینکار وجود دارد، اما اگر حمایت های مدیر ارشد وجود داشته باشد، انگیزش کارکنان نیز به تدریج بالا خواهد رفت.

اگر انگیزش کافی وجود نداشته باشد، کارکنان نمی توانند به خوبی در دوره های آموزشی شرکت کنند و از آنها بهره ببرند.

روشی که شما با کارکنانتان برخورد می کنید بسیار حائز اهمیت است، راهنمایی برای نیاز به شرکت در یک دوره آموزشی و بازخورد به آنان پس از برگزاری دوره کاملا بر انگیزه کارمندان شما تاثیرگذار است. به عنوان یک مدیر، باید در تمامی مراحل آموزش پرسنل راهنمایی شان کنید و برنامه ریزی برای کسب بهترین نتیجه را داشته باشید.

1- آموزش باید متناسب باپ ست سازمانی باشد.

از اینکه همه کارکنان را در یک دوره آموزشی شرکت دهید اجتناب کنید، هدف آموزش این نیست که فرم های اداری آموزش کارمندان پر شود، آموزش جهت افزایش قابلیت ها و موثر کردن شغل کارکنان است. این تعریف به این معنی است که شما باید قبل از ایجاد دوره های آموزشی درباره آن ها تحقیق کنید. اطمینان پیدا کنید که دوره ها شامل مباحثی است که مزایایی برای کارمندان دارند و کارمندان به آنها علاقه دارند. همچنین مطمئن شوید که سطح آموزشی مناسب را دنبال می کنید، محتوای دوره را نه آسان و نه سخت انتخاب کنید؛ دوره تنها باید شامل مباحثی که به جایگاه شغلی کارمندان مرتبط است باشد.

2- اهداف آموزش را شفاف سازی کنید.

مردم نمی خواهند درباره کاری که می کنند نامطمئن باشند و یا وقت خود را تلف کنند، نداشتن هدف موجب عدم اعتماد به محتوای دوره و عدم موفقیت دوره آموزشی خواهد شد. قبل از شروع دوره به کارکنان دستورالعملی درباره فرآیند آموزش ارائه کنید. برای هر دوره، خلاصه ای در نظر بگیرید و ذکر کنید گذراندن دوره ها چه کمکی به آنها خواهد کرد. در یک حالت دوستانه و درعین حال رسمی به کارمندان خود اطلاع دهید که به مهارت و دانش آنها اهمیت می دهید و آنها می توانند شخصا برای پیشرفت خود تلاش کنند. این موضوع نشان می دهد که شما به عنوان یک انسان به آنها اهمیت می دهید نه فقط به خاطر کارمند بودن!

آموزش الکترونیک

حتی می توانید از کسانی که قبلا در دوره ها شرکت کرده اند و از دوره ها لذت برده اند رضایت نامه بگیرید، بدین صورت می توانید انگیزه کارکنان را بالاتر ببرید.

3- برنامه زمانی مناسب داشته باشید.

دوره آموزشی باید طی ساعت اداری برگزار شود بنابراین برنامه ای مناسب تهیه کنید تا کارمندان به راحتی در آن شرکت کنند و مزاحمتی برای کار آنان ایجاد نشود. هم چنین اکثر افراد خود زمانی برای تمرین در نظر می گیرند اما همه این طور نیستند، به فراگیران زمانی اختصاص دهید تا مطمئن شوند خسته نیستند و می توانند در کلاس شرکت کنند.

در پاداش دهی به افراد زیاده روی نکنید، نیازی نیست مهمانی بگیرید.کاری کنید کارمند شما متوجه اهمیت شرکت وی در دوره آموزشی برای شما و سازمان باشد. اگر کارمندان از موارد دوره آموزشی در کار خود استفاده کردند از انها تقدیر کنید.

طوری برنامه ریزی کنید که در یک زمان همه بتوانند در کلاس شرکت کنند. اگر نه، سعی کنید در یک روز یا یک هفته کلاس برگزار شود تا کارمندان بتوانند با یکدیگر در مورد مباحث مطرح شده گفتگو کنند.

4- به آموزش اشتیاق نشان دهید.

کارکنان نگرش شما را وقتی آن ها را به آموزش دعوت می کنید در نظر می گیرند، اگر شما علاقه ای نشان ندهید آنان نیز در دوره ها شرکت نخواهند کرد. شما حتی می توانید خود را مشتاق نشان دهید ولی خود در کلاس ها شرکت نکنید و از دور نظارت داشته باشید.

5- موفقیت را شناسایی کنید و پاداش دهید.

افراد همیشه از قدردانی و پاداش استقبال می کنند .نباید زیاده روی کنید، نیازی به برگزاری مهمانی نیست! یک لوح تقدیر به افراد شایسته تقدیم کنید می توانید افراد را تشویق کنید تا عکسی از خود و دوره آموزشی – درصورت تمایل- در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و از سایرین نیز پیام تبریک دریافت کنند این کار انگیزه افراد را افزایش می دهد.

برای افزایش مشارکت کارکنان در آموزش الکترونیک، از آنها درباره احساسشان در طول دوره آموزشی سوال کنید اینکار باعث می شود آنها حس ارزشمندی داشته باشند و بنابراین در دوره های آموزشی بعدی نهایت تلاش خود را برای حصول به نتیجه بهتر به کار گیرند.

منابع:
elearningindustry.com

5-tips-improve-learners-engagement-with-elearning

corporate-elearning-best-practices

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی