تبیان، دستیار زندگی
احمد سیاوش پورگفت: رسیدگی پرونده های قضایی در فضایی سالم و بی طرفانه از عوامل توسعه عدالت و امنیت در جامعه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسیدگی پرونده‌های قضایی در فضایی سالم و بی طرفانه

احمد سیاوش پورگفت: رسیدگی پرونده‌های قضایی در فضایی سالم و بی طرفانه از عوامل توسعه عدالت و امنیت در جامعه است.

بخش حقوق تبیان

احمد سیاوش پور

به نقل از روابط عمومی دادگستری استان گیلان، رئیس كل دادگستری استان گیلان در سومین همایش فصلی روسا و دادستانهای استان گیلان گفت: رسیدگی پرونده‌های قضایی  در فضایی سالم و بی طرفانه از عوامل توسعه عدالت و امنیت در جامعه است.

وی با اشاره به شانیت قضایی و نظارتی دستگاه قضایی تصریح  كرد: قضات  با  توجه به حساسیت و دقت نظرخود سهم مهمی در دوام و قوام نظام جمهوری اسلامی ایران  دارند.رئیس شورای قضایی استان جرائمی مانند خشونت، برخورد و نزاع  و ضرب و جرح را دارای فراوانی بالایی در استان  اعلام و بیان کرد:  باید این سوال مطرح شود كه چرا در استانی  با پیشینه كهن در دینداری و اخلاق مداری  و وجود اقلیم مناسب  سرسبز و  ساحلی و خوش آب و هوا ، آمار ضرب و جرح و نزاع از فراوانی بالایی برخوردار است؟

این مقام ارشد قضایی بروز چنین مسائلی را در شان استان فرهنگی و  مردم نجیب گیلان ندانست  و خاطر نشان كرد: بسیاری از  این ناهنجاری ها به دلیل پایین آمدن آستانه تحمل افراد است.

سیاوش پور مواد مخدر را  یكی از معضلات اساسی استان ذكر كرد و افزود: هر ماه تعداد كثیری از پرونده های واره به دستگاه قضایی مربوط به جرائم مواد مخدر است.

وی  درادامه اعلام كرد: در 9 ماهه سال جاری حدود 332 هزار پرونده در دادگستری های استان وارد و تقریبا  به تمامی این پرونده ها  با تلاش و كوشش قضات و كارمندان دستگاه قضایی رسیدگی و مختومه شده  است.

وی مبنای پیشگیری ازجرم درقوه قضائیه را مبنایی جامع دانست و اظهار داشت: مقوله پیشگیری از جرم امروزه دارای اهمیت بالایی بوده و دستگاه قضایی در تلاش است بتواند با همكاری و مساعدت سایر نهادهای ذیربط به موفقیت های بیشتری دست یابد.

رئیس شورای قضایی استان  در ادامه با اشاره به شانیت قضایی و نظارتی دستگاه قضایی تصریح  كرد: قضات  با  توجه به حساسیت و دقت نظر  خود ، سهم مهمی در دوام و قوام نظام جمهوری اسلامی ایران  دارند.

وی مبنای پیشگیری ازجرم درقوه قضائیه را مبنایی  جامع  دانست  و اظهار داشت: مقوله پیشگیری از جرم امروزه دارای اهمیت بالایی بوده  و دستگاه قضایی در تلاش است بتواند با همكاری و مساعدت سایر نهادهای ذیربط به موفقیت های بیشتری دست یابد.

این مقام ارشد قضایی همچنین افزود: پیشگیری از وقوع جرم  موجب كاهش  جرائم و دعاوی و اختلافات  و كاهش ورودی پرونده ها خواهد شد و این مستلزم همكاری تمامی نهادهای فرهنگی  و اجرایی استان است.

احمد سیاوش پور از مسئولان قضایی استان خواست تا آمار اعلامی با دقت استخراج شود و ابراز امیدواری كرد: با افزایش قضات،  شاهد  بهبود  كیفی  احكام صادره در دادگستری ها باشیم.

وی  با بیان اینكه زمان در گذر است  و آنچه باقی می ماند آثاری است كه از كارها و  عملكرد ما به جا مانده است گفت: كلیه كاركنان دستگاه قضایی استان باید با تلاش و همكاری مضاعف مسیر توسعه قضایی را هموار کنند تا در آینده شاهد تكریم هرچه بهتر ارباب رجوع ، كاهش اطاله دادرسی و .. را بیش از قبل شاهد باشیم.

رئیس كل دادگستری استان  با اشاره به برگزاری انتخابات سال آینده  خاطر نشان كرد: لازم است ستادهای پیشگیری از جرائم انتخاباتی در حوزه های قضایی استان تشكیل و اقدامات لازم را تهیه و تدوین کنند.

رئیس شورای قضایی استان  با تاكید بر اینكه دستگاه قضایی مبرا از هرگونه مسائل حاشیه ای است  اظهار کرد: شان قوه قضاییه  بالاتر  از ورود به مسائل سیاسی و جناحی می باشد.

وی وظیفه قضات را رسیدگی به تخلفات قضایی دانست و گفت: زمانی كه اصول نظام و امنیت ملی كشور خدشه دار شود قضات وظیفه دارند تا برای رفع آن از هیچ كوششی فروگزار ننمایند.

منبع: میزان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .