تبیان، دستیار زندگی
به زودی نمایشگاهی از پوشاک سنتی اقوام سیستان و بلوچستان با عنوان «با ابریشم تا بلوچستان» در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش  لباسهای بلوچی در سعدآباد

به زودی نمایشگاهی از پوشاک سنتی اقوام سیستان و بلوچستان با عنوان «با ابریشم تا بلوچستان» در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برگزار می‌شود.

فراوری- بخش هنری تبیان
لباس بلوچی

در اکثر جوامع لباس رسمی مردم، لباس های سنتی آنان است. اعراب، هندی ها، ژاپنی ها، اسپانیایی ها و بسیاری دیگر از اقوام با پوشیدن لباس رسمی خود در مراسم های مهم به نوعی از فرهنگ و ارزشهای خود دفاع و آنها را حفظ می کنند. در کشور ما اما این روحیه بسیار کمرنگ است و لباس رسمی ما لباس رسمی اروپاست.

این مهم اما در طول زمان سبب شده است تا بخش مهمی از فرهنگ ایرانی از دست برود. در این میان شاید بلوچها یکی از معدود اقوامی باشند که در محافل رسمی نیز با لباس محلی ظاهر می شوند. حفظ ارزشهایی نظیر لباس سنتی اقوام یکی از وظایف دولتمردان هر جامعه ای است.

لباس بلوچ یک پوشش است اما نه از آن دست پوششهایی که اصالت فرهنگی ندارد. لباس هایی همانند بلوز و شلوار، یا کتهایی که سالهاست در خلا توجه به لباس ملی اقوام اصیل ایرانی با دیکته از آن سوی مرزها شکل و شمایلش کمی تغییر می کند تا مد روز شود. لباس مردم غیور سیستان و بلوچستان، فقط یک پوشش نیست بلکه این پوشش پشتوانه ای به قدرت فرهنگ یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی را به دنبال دارد .

نمایشگاه پوشاک سنتی اقوام سیستان و بلوچستان با رویکرد بررسی سوزن‌دوزی‌های بلوچی و تزیینات وابسته به لباس و با هدف شناساندن این هنر بی‌نظیر و تلاش در راستای استفاده بیشتر و کاربردی کردن آن و در نهایت، گردش چرخ اقتصادی برای زنان مهجور و هنرمند، در این موزه برپا می‌شود.

لباس بلوچی، لباسی است که در یک منطقه بزرگ جغرافیایی از قدیم مورد استفاده مردم بوده است. مناطقی چون ناحیه سیستان و بلوچستان ایران، بخش‌هایی از خراسان (به خصوص جنوب آن)، بخش‌هایی از استان کرمان و هرمزگان، کشورهایی چون پاکستان، هندوستان، افغانستان و ... از جمله نواحی هستند که مردمان ملبس به این لباس را در آن‌ها مشاهده می کنیم. شباهت لباس برخی دیگر از اقوام ایرانی با لباس بلوچ به دلیل ریشه‌های مشترک مردمی، قومی، تبارشناسی، فرهنگی و تاریخی مردم ایران است.

لباس بلوچ ها هم اگرچه طی زمان تغییراتی داشته اما پوشاک ویژه مردم این منطقه هنوز معرف یک قوم اصیل ایرانی است. لباس بلوچ ها هم مردانه و زنانه دارد. حال در بهمن ماه سال جاری قرار است نمایشگاهی از البسه بلوچی در سعدآباد تهران به نمایش درآید.

گیسو فکوری - مسئول موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد - گفت: نمایشگاه پوشاک سنتی اقوام سیستان و بلوچستان با رویکرد بررسی سوزن‌دوزی‌های بلوچی و تزیینات وابسته به لباس و با هدف شناساندن این هنر بی‌نظیر و تلاش در راستای استفاده بیشتر و کاربردی کردن آن و در نهایت، گردش چرخ اقتصادی برای زنان مهجور و هنرمند، در این موزه برپا می‌شود.

او ادامه داد: همزمان با برگزاری این نمایشگاه، کارگاه آموزشی سوزن‌دوزی بلوچ توسط استاد مشایخان از ۶ تا ۹ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

مشایخان سرپرست کارگاه صنایع دستی اداره بنیاد تعاون زندان استان سیستان و بلوچستان است که فعالیت‌هایی مانند شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع دستی، طراحی و تولید انواع صنایع دستی تلفیقی چرم و سوزن‌دوزی بلوچ، طراحی انواع پوشاک با استفاده از سوزن‌دوزی بلوچ، طراحی و دوخت انواع رومیزی و تابلو به سبک چهل‌تکه با استفاده از بلوچی‌دوزی و به‌شکل کاملا منحصربه‌فرد، طراحی سوزن‌دوزی با استفاده از اشکال هندسی برای استفاده روی وسایل کاربردی مانند جلد قرآن، سجاده و جانماز را در کارنامه خود دارد.

علاقه‌مندان به شرکت در کارگاه «با ابریشم تا بلوچستان» می‌توانند برای انجام هماهنگی و ثبت نام با شماره تلفن ۲۷۹۴۰۴۳۵ تماس بگیرند.


منابع:روابط عمومی مجموعه سعدآباد/ سیب پرس