تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: طرح و المان هایی که روی کالاهای فرهنگی نقش می بندد می تواند در گسترش دو نماد ایرانی –اسلامی یا نماد های غربی تاثیر گذار باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باید از تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی حمایت شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: طرح و المان‌هایی که روی کالاهای فرهنگی نقش می‌بندد می‌تواند در گسترش دو نماد ایرانی –اسلامی یا نماد‌های غربی تاثیر گذار باشد.

بخش هنری تبیان

علیرضا حاجیان‌زاده

علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره تاثیرات کالاهای فرهنگی در جامعه گفت: کالاهای فرهنگی و صنایع فرهنگی امروزه در جامعه جایگاه خاصی از نظر تاثیر گذاری بر مخاطب پیدا کرده است. طرح و المان‌هایی که روی کالا‌ها نقش می‌بندد می‌تواند در گسترش دو نماد ایرانی –اسلامی یا نماد‌های غربی و وارداتی هر دو تاثیر گذار باشد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به رویکرد فرهنگی کشور که به سمت ارزش‌ها و بومی شدن داریم گفت: امروزه کالاهای فرهنگی بر اساس نماد‌های بومی و اسلامی ساخته می‌شوند و تولید کنندگان داخلی این محصولات باید حمایت شوند.

وی افزود: اگر فرهنگ استفاده از کالای فرهنگی ایرانی -اسلامی برای افراد در جامعه ترویج یابد و مردم نسبت به خرید و مصرف کالاهای مصرفی فرزندانشان حساس باشند، به گونه‌ای کالای مورد نظر را انتخاب می‌کنند که فرزندانشان تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار نگیرند.

حاجیان‌زاده درباره نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی کالای فرهنگی بومی گفت: باید بدانیم در کنار سرمایه گذاری، طراحی کاراکترهای مناسب و همسو با فرهنگ و تولید کالای فرهنگی، جریان فرهنگ سازی و ترویج مصرف این نوع کالا را برای مصرف کنندگان در نظر داشته باشیم که رسانه این نقش را برای افراد جامعه ایجاد می‌کند و با ایجاد حساسیت در افراد جامعه برای خرید کالای فرهنگی بومی تاثیر گذار است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مورد دیگر تاثیر رسانه ادامه داد: کاراک‌تر در رسانه است که می‌تواند جای خود را برای مخاطب پیدا کند، وقتی کاراکتری تولید شود و کودک با آن ارتباط برقرار نکرده باشد، در نتیجه توسط مخاطب سریع کنار زده می‌شود. اما زمانی که کاراکتری توسط تلویزیون و سینما به کودک معرفی شود، او با کاراک‌تر مانوس شده و از کالای فرهنگی آن استقبال می‌کند، در همین راستا می‌توان گفت رسانه ملی و رسانه‌ها می‌توانند در جهت معرفی کاراکترهای طراحی شده تاثیرگذار باشند.

جشنواره دومین جایزه کالاهای فرهنگی با محوریت الگوی ایرانی-اسلامی و با همکاری موسسه پارپیرار از 20 الی 22 دی ماه سال جاری در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.


منبع: تسنیم