تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از جاهلیت مدرن تا مسیح مسلمان

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان

ماه و پلنگ، عطر، مدرینته

چرا اسلام برده داری را مجاز دانسته است؟  

نکته بسیار اساسی که باید بدان توجه کنیم، این است که عموما ما تصویری از برده داری در ذهن داریم که مطابق آن درباره برده داری قضاوت می کنیم. عده ای ظالم و تجاوزکار، با سوء استفاده از قدرت، انسان های بی گناهی را به بند کشیده و هر گونه بدرفتاری با آنها را روا داشته و از تمامی حقوق خود محروم می کنند. اگر منظور از برده داری مجاز شمرده شده در اسلام این است، همان ابتدای سخن باید بگوییم هرگز در اسلام چنین چیزی پذیرفته نشده و نمی شود.

مسیح مسلمانان؛ امام مسیحیان!  

حضرت مسیح علیه السلام فرمود:«من راه به سوى رهایى و دروازه آنم.» و امام امیر مومنان علیه السلام مى فرماید:«من مانند چراغى پرفروغ در تاریكى هستم كه راه گم گشتگان را روشن مى كند.»

حکم تقلب در امور تحصیلی!  

حکم تقلب کردن چیست؟ آیا در قیامت عذاب دارد؟ اگر مسئول یا معلم راضی باشد چطور؟ آیا اگر بعد از امتحان، درس مورد نظر خوانده شود مشکل برطرف می‌گردد؟

اشتباهات ملکا !  

نقدهای زیادی به سریال ماه و پلنگ شده، سریالی که قرار بود نامش ملکا باشد؛ اما ماه و پلنگ ماند. سریالی که نقدهای صاحبان منبر و سخن، جامعه وکلاء، فیلم سازان و فیلمنامه نویسان را برانگیخت و کمتر بیننده ای بود که درباره آن اظهار نظر نکرده باشد. در بین این نقدها و نقش ها، می توان به نقطه هایی روشن نیز گریز داشت. نقطه هایی که مخاطب را به فکر وا می دارد و انتخاب مورد قبول را به او آموزش می  دهد.

جاهلیت، مدرن، مدرنیته

نمودهای جاهلیت در عصر مدرنیته   

قاتل سعادت چیزی نیست جز جهل! جهل است که از زندگانی آدم ابوالبشر در میان انسان ها خودنمایی می کرده و تا قیام قیامت خواهد ماند. انبیاء و اولیای الهی قرن های متمادی علیه آن قیام کردند ولی جهل آدمی به زانو در نیامد و قاتل جسم پیامبران و اولیای برحق شد. بماند که پاره ای از دانشمندان و خواص درگاه الهی همچون بلعم باعورا خود به این مرض دچار شدند و به هلاکت رسیدند.

نسل کشی مصلحان ادامه دارد! 

یکی از شگردهای دیرینه ظالمان و مستکبران برای مقابله با رسالت پیامبران الهی در طول تاریخ به قتل رساندن آنان و یارانشان بوده است. هنوز هم شاهد جنایت های ظالمانه دشمنان هستیم و همانطور که برای جلوگیری از ولادت حضرت مهدی علیه السلام از هیچ جنایتی مضایقه نکردند، هم اکنون نیز با شیوه های جدیدی مانند محصولات تراریخته در صدد نابودی نسل منتظران ظهور می باشند.

صدقات به متکدیان بدهیم یا در صندوق صدقات بریزیم؟   

آیا دادن صدقات به گدایانی که درب منازل را می زنند یا در خیابانها می نشینند جایز است یا اینکه بهتر است به یتیمان و مساکین داده شود و یا با ریختن آنها در صندوق صدقات در اختیار کمیته امداد قرار گیرد؟

مراقب باران هایی که در زندگی مان می بارند باشیم!

تا به حال به آرم شرکت ها و موسسات معتبر و مطرح یا اسامی خلاصه واری که برای شرکت ها و گروه ها و نهادهای مختلف گذاشته می شود توجه کرده اید؟! که گوشه گوشه اش اشاره به بخشی از توانمندی  های آن شرکت و موسسه دارد؛ همه و همه در حقیقت مختصری از توانمدی ها و ویژگی های آن را بیان می کند.

قرآن کریم نیز در جای جای آیات خود طرح زندگی ونشانه هایی از اهالی مومنان و منافقان را به تصویر می کشد که در ادامه با هم مروری خواهیم داشت.

عطر "معروف" برای اکسیژن دهی به جامعه

دانستن حقیقت تکالیف دینی باعث افزایش انگیزه و لذّت از انجام آن ها شده، جوّ منفی اجتماعی در مقابل آن را از بین می برد. امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین فروعات دینی است که اولویّت های خاصی در بین متون دیگر اسلام دارد و عامل بقای دین شمرده شده است.

سیدی که به مقام عظمت رسید!  

جناب عبدالعظیم حسنی از سادات جلیل القدر و عظیم الشانی است که به اعتراف تاریخ، دارای مقام و منزلت رفیع در میان بزرگان اسلام و به خصوص ائمه اطهار علیهم السلام داشته است.

نسخه ای برای نجات همه مؤمنان

همه دنبال یک راه چاره ایم برای رهایی از گرفتاری ها، غم ها، خیانت ها، مشکلات مادی و معنوی  و دانستن یک نسخه و یک راهکار می تواند راهگشای خوب و آرامش بخش قوی برایمان باشد ...

در این فرصت یک نسخه ی شفابخش قرآنی تقدیمتان می کنیم که به تعبیر بزرگان راهگشای خیلی از مشکلات خواهد بود ...

چگونه می توان راحت مرد؟

پایان این دنیا، با تمام علایق و وابستگی های به آن، سرنوشت حتمی و قطعی همه ماست. در نگاه اوّل، رها کردن این همه ارتباطات و علاقه ها بسیار سخت به نظر می رسد. پس باید برای راحت شدن آن، بلکه آرامش در زمان مرگ و حتّی اشتیاق به آن، مطالبی را دانست و کارهایی را انجام داد. در این نوشتار به برخی از مهم ترین کارهایی که باعث آرامش و اطمینان در هنگام مرگ می شود نگاهی گذرا داریم.

آیا می خواهیم مهدی علیه السلام بیاید؟!/فیلم  

گویی طولانی یا کوتاه بودن زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بستگی به رفتار ما دارد. آیا قاطبه مردم از خداوند متعال ظهور منجی را مسئلت کرده اند. آیا شیعیان به درجه ای از کمال رسیده اند تا لیاقت درک حضور امام را داشته باشند و او را یاری نمایند، یا اینکه اگر امام ظهور نماید او را رد خواهند کرد!

چرایی محبت هایی که کمرنگ شده است!

بحث احترام به والدین، در دین ما خیلی مورد تأکید قرار گرفته و حتی احترام به والدین در کنار پرستش خدا ذکر شده است؛ با وجود این فرهنگ غنی؛ متأسفانه شاهد کم محبتی هایی نسبت به والدین، و تنها گذاشتن آنها در سنین پیری در کنج خانه ها، یا برده شدن آنها توسط فرزندان کم محبت به سرای سالمندان هستیم. بی تردید فراموشی یاد و نام خداوند در جامعه باعث فراموشی خیلی از فضایل اخلاقی از جمله احترام به والدین و رواج کم محبتی به ایشان که مضراتش به خود جامعه بر می گردد، می شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.