تبیان، دستیار زندگی
آیین پایانی دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب برگزار شد و برگزیدگان هر بخش معرفی شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عفاف و حجاب در آیینه شعر

آیین پایانی دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب برگزار شد و برگزیدگان هر بخش معرفی شدند.

فرآوری: حسین جمالی فرد - بخش ادبیات تبیان

عفاف و حجاب در آیینه شعر

عصر سه شنبه ١٤ دی ماه،آئین پایانی دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب در تالار رودکی برگزار شد و برگزیدگان هر بخش معرفی شدند.

این مراسم با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، حجت‌الاسلام شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی، و شاعرانی چون اسماعیل امینی، محمدعلی مجاهدی، سعید بیابانکی، حمیدرضا برقعی، اسماعیل آذر برگزار شد.

جواد شاهمرادی، زهرا سلیمی و وحید صدیقی برگزیدگان بخش شعر کلاسیک در این آئین بودند.

همچنین فائزه رسگتی برگزیده بخش شعر نیمایی و سپید و سیدمجید موسوی و معصومه سادات شاکری افراد شایسته تقدیر در این بخش معرفی شدند.

در بخش ترانه و سرود نیز رضا مشکات به‌عنوان نفر برگزیده اعلام شد و محمدحسین ملکیان و رضا نیکوکار نیز شاعران شایسته تقدیر در این بخش بودند.

سمیه خردمند شاعر برگزیده در بخش شعر کودک و نوجوان و مرضیه فرمانی و منیره هاشمی افراد تقدیری در این بخش بودند.

شعر، نقش مهمی در ترویج حجاب و عفاف دارد

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در این مراسم اظهار داشت:‌ امیدوارم شاهد این باشیم که در شکل و قالب‌های مختلف این رویداد مهم سرعت بیشتری به خود بگیرد. سال گذشته در اولین دوره برخی از ما سوال می‌کردند که ارتباط موضوع عفاف و حجاب و کنگره شعر با حوزه مد لباس و کارگروه ساماندهی در ارشاد چیست.

وی در این باره توضیح داد:‌ اساساً‌ ما زمانی می‌توانیم در فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی موفق باشیم که مبانی نظری با بهره‌گیری از روش‌های هنرمندانه به ویژه شعر نمود یابد و جامعه را اغنا کنیم که اگر اقدامات اجرایی رخ می‌دهد بر مبنای باور و اساس فکری اعضای جامعه است.

به گفته قبادی کنگره در جهت تبیین و ایجاد شرایط مناسب همسو با ارتقاء باورهای مردم به موضوع مهم عفاف و حجاب پرداخته است. ما حجاب را به عنوان نمادی از رفتار عفیف جامعه یاد می‌کنیم. به عبارتی نشانه رفتار عفیفانه حجاب می‌تواند باشد اما تأکید ما در بین مردم رفتار عفیفانه است.

مشاعره اشعار کتاب دوره نخست کنگره در برنامه تلویزیونی مشاعره دکتر آذر، بهره‌برداری هنری موسسه اوج از خروجی دور نخست و تیراژ بالای چاپ و فروش کتاب دوره نخست کنگره در نمایشگاه بین المللی کتاب از مهمترین دستاوردهای این رویداد بوده است.

دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه اگر در دنیا استقلال ایران را مثال می‌زنند و یکی از موضوعاتی که موجب پایداری ما شده استقلال و عفاف است،‌گفت: باید بدانیم یکی از فاکتورهای استقلال ما اغنای فکری و ارتباط عمیق جامعه با باورها و اعتقاداتمان است که در رفتارهای عمومی مردم و پایداری از ارزش‌ها مفید واقع شده و توانسته استقلال را حفظ کند نه تنها در داخل بلکه در دنیا نیز زبانزد هستیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اگر جوانان ما در دنیا سینه خود را مقابل آماج حملات دشمنان قرار می‌دهند این همان باور جامه به موضوعات ارزشی است، در این راستا کنگره ملی شعر عفاف و حجاب تلاش داشته موضوع شعر را در ترویج این رفتار عفیفانه نمایان سازد و در ادامه به کار گیرد تا در جامعه همواره این رفتار مورد عنایت باشد.جوانان ما نیازمند آن هستند تا از ادبیات، هنر و شعر در جهت اغنای بیشتر بهره‌مند شوند. ما نیازمند تولید ادبیات در حوزه‌های مختلف هستیم و باید در جهت افزودن واژگان حرکت کنیم.

قبادی با بیان اینکه از کمبود واژگان و غنای ارزشمند در جهت تبیین مبانی دچار خلاء هستیم،‌گفت: تولید محتوا و قطعات ادبی مهم شمرده می‌شود در سایر هنرها شکاف و فاصله را به دلیل ناکافی بودن کلام حس می‌کنیم بر این مبنا این کنگره سعی دارد این فاصله را کم و به حداقل برساند چرا که برای ما شاید مناسب نبود به عنوان یک کشور اسلامی در این بخش متوقف باشیم. از این رو در کنار فعالیت‌های علمی و فرهنگی تلاش داریم تا خلاء‌ها را پر کنیم. مایه افتخار است که جوانان ما در حال ترمیم فضای شکاف هستند.

وی در پایان عنوان کرد: 17 دی ماه سالی که رضاخان دستور ننگین کشف حجاب را صادر کرد، نمی‌دانست که ادیبان ما در روزهای نه چندان دور اشعاری را در راستایی مانایی این مفهوم دینی می‌سرایند.

 تمام خسارت‌هایی که در عالم می‌بینیم به خاطر نیندیشیدن است

در ادامه اسماعیل آذر با بیان اینکه انسان امروز باید بسیار تلاش و کار کند مصرف کند، خرید کند،‌ گفت: در کنار این‌ها تلاش می‌شود تا انسان اندیشه نداشته باشد و این بزرگ‌ترین خسارت به بشر امروز است. تمام خسارت‌هایی که در عالم می‌بینیم به خاطر نیندیشیدن است.

کنگره ملی شعر عفاف و حجاب تلاش داشته موضوع شعر را در ترویج این رفتار عفیفانه نمایان سازد و در ادامه به کار گیرد تا در جامعه همواره این رفتار مورد عنایت باشد.

آذر با بیان اینکه از سال 1965 به بعد کشورها شروع به رسیدن استقلال کردند گفت: خوشبختانه ما هیچ وقت زیر یوغ استعمار نبودیم اما سایر کشورها را می‌بینیم که استعمار دست از آنها بر نمی‌دارد حتی در سفری که به مالزی داشتم دیدم آنها به انگلیسی صحبت می‌کنند و تمام تابلوها به همین زبان است. می‌بینید که استعمار روی خط و زبان هم نفوذ کرده است و ا ز هر طریق در جهت احاطه کردن نفوذ می‌کند.

وی به جریانات پسامدرن و تأثیر آنها نیز اشاره کرد و گفت:‌ این جریانات راه انسان امروز را به آسمان بسته است اما باید بدانیم منظور از عفاف تنها پوشش نیست. اگر ما رعایت عفاف در کلام، داد و ستد،‌مراوده با دوستان، امانت‌داری و همه را داشته باشیم،‌همه در حوزه عفاف است. نه در کشور ما بلکه در همه جهان اینگونه است عفاف و پوشش یکی از مزایای این کنگره است. عفاف در کلام،‌ گفتار و اندیشه شاخه‌های دیگر مسئله عفاف هستند و یکی از امتیازات ما  این است که فکر کنیم، بیندیشیم چرا که اندیشه است که انسان را  از بدی دور و به نور و نیکی هدایت می‌کند.

 «اخلاق» موضوعی است که امروز ادبیات ما کم دارد

محمدعلی مجاهدی از شاعران برجسته کشورمان هم در این مراسم با بیان اینکه همه زیبایی‌ها، عفاف‌ها، پاکدامنی‌ها به نقطه هوالجمیل و یحب‌الجمال باز می‌گردد،‌اظهار داشت: آن چیزی که امروز ادبیات ما کم دارد، اخلاق است، آن زیبایی‌هایی که در گستره اخلاق دیده می‌شود و آنها در نهایت هنرمندی به تصویر کشید. یکی از نکات موضوع عفاف است.

وی افزود:‌ اصولاً جمال و زیبایی آن هم جمال جمیل ازلی در ذاتش ستاریت علاوه بر آن مسطور بودن وجود دارد، حسن مسطور باید باشد. در حالی که حسن پرده در شود و در ملاء عام جلوه‌گری کند پس از چندی جاذبه دلربایی خود را از دست می‌دهد بنابر این حسن باید مسطور بماند.

به گفته مجاهدی لحظه به لحظه تمام شئون و مراتبی که در تجلی وجود دارد منحصر به خرد است هر چیز که لباس وجود پوشید منحصر به فرد است دومی ندارد.

دستاوردهای یک جشنواره از زبان دبیر علمی آن

جشنواره عفاف و حجاب  به منظور پاسداشت و ارتقای دستاوردهای شعری در زمینه حجاب و عفاف برگزار می‌شود.حمیدرضا برقعی، دبیر علمی کنگره شعر عفاف و حجاب درباره دومین دوره جشنواره مستور می گوید: افزایش توجه به عنصر عاطفه در اشعار رسیده بسیار مشهود بوده است و اشعار رسیده به دستمان حامی از آن است که شعرا با رویکرد جوششی در ارتباط با موضوع عفاف و حجاب سروده‌اند و از سرودن اشعار شعاری و کوششی پرهیز کرده‌اند.

او همچنین در خاتمه به برخی توفیقات حاصل از نخستین دوره برگزاری کنگره شعر عفاف و حجاب در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: مشاعره اشعار کتاب دوره نخست کنگره در برنامه تلویزیونی مشاعره دکتر آذر، بهره‌برداری هنری موسسه اوج از خروجی دور نخست و تیراژ بالای چاپ و فروش کتاب دوره نخست کنگره در نمایشگاه بین المللی کتاب از مهمترین دستاوردهای این رویداد بوده است.

گفتنی است در این مراسم ترانه برگزیده دوره قبل توسط  حجت اشرف زاده خواننده مطرح کشورمان حجت اشرف زاده خوانده شد.


منابع:

مهر

حلقه وصل

تسنیم

هنرآنلاین