تبیان، دستیار زندگی
زندگینامه زنده یاد «قیصر امین پور» شاعر شناخته شده کشورمان در قالب مجموعه «شخصیت های مانا» به قلم علی تقوی منتشر می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیصر امین پور به شخصیت‌های مانا پیوست

زندگینامه زنده‌یاد «قیصر امین‌پور» شاعر شناخته شده کشورمان در قالب مجموعه «شخصیت‌های مانا» به قلم علی تقوی منتشر می‌شود.

بخش ادبیات تبیان
قیصر امین پور به شخصیت‌های مانا پیوست

مجموعه 100 جلدی «شخصیت‌های مانا» که به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه تولید شده است، با هدف ارائه الگوهای موفق، به زندگی شخصیت‌های نیک‌نامی می‌پردازد که در عرصه‌های دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر زیسته و درگذشته‌اند.

تقوی که پیش از این زندگینامه سلمان سلمان هراتی را نوشته، توسط سوره مهر منتشر شده است؛ درباره اثر جدید خود (زندگینامه قیصر امین‌پور) گفت: سعی کردم در این کتاب، زندگینامه زنده یاد قیصر امین‌پور را از تولد تا لحظه درگذشت وی به صورت منظم و منسجم به نگارش دربیاورم همچنین تلاش کردم مخاطب در این اثر با یک روایت ساده و در عین حال متقن روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: از تولد تا دوران دبیرستان، دوران تحصیل در دانشگاه تهران، فعالیت‌های فرهنگی - ادبی و مطبوعاتی  قیصر  در حوزه هنری و سروش کودک و نوجوان و همچنین فعالیت‌های وی در دیگر نهادهای مرتبط از جمله در فرهنگستان زبان و ادب فارسی را در کتاب قید کرده‌ام.

تقوی همچنین درباره ابعاد مختلف شعر قیصر امین پور افزود: در فصل دوم از جستار دوم این اثردر چند شاخه شعر قیصر امین‌پور را مورد بررسی قرار دادم. شعر آیینی، شعر انقلاب، شعر دفاع مقدس، شعر عاشقانه، شعر طبیعت و نوستالوژیک ، شعر اعتراض و شعر نوجوان مواردی هستند که در شعر قیصر امین پور در این اثر مورد بررسی قرارگرفته‌اند.

این نویسنده همچنین  درباره استفاده از منابع مختلف برای نگارش کتاب اظهار داشت: در این اثر سعی شده است همه آثاری که درباره قیصر نوشته شده را گردآوری و مورد بررسی قرار دهیم. در واقع می توان ادعا کرد که تا سال 93که این کار نوشته شده کلیه آثار مربوط به قیصر امین پور مورد مطالعه واقع شده است، همچنین تمام دفاتر شعری وی نیز مورد بازخوانی گرفته است.

تقوی در پایان درباره ویژگی زندگینامه سلمان هراتی و قیصر امین‌پور گفت: یک پیوستگی بین سلمان هراتی، سید حسن حسینی و قیصر امین پور وجود دارد. این شاعران درک درستی از شعر انقلاب داشتند، در واقع شعر خودشان را بعنوان یک ابزار کارآمد برای آرمان‌های انقلاب به کار می‌بردند.اگرعمر سلمان هراتی در حدود سه دهه کوتاه بود ولی قیصردر ادامه حیاتش ، روند تکاملی خود را ادامه داد.

گفتنی است تاکنون زندگینامه افرادی چون: (سید احمد خمینی) به قلم:جواد کامور بخشایش،(طاهره صفارزاده) به قلم: ذبیح الله حبیبی‌نژاد، (سید محمد علی داعی الاسلام) به قلم: جمشید نوروزی،(سیدغلامرضاسعیدی و سیدجعفرشهیدی) به قلم اکبر خوش‌زاد، (مجید شریف واقفی)به قلم: جلیل امجدی (سیدمحمدفرزان) به قلم فرهاد طاهری ، (بهاالدین محلاتی) به قلم : دکتر محمد جواد مرادی‌نیا و (سلمان هراتی) به قلم:علی تقوی  در مجموعه شخصیت‌های مانا منتشر شده است.


منبع: سوره مهر