تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان این که سالانه ۵ برابر تولید ناخالص ملی کشورمان توسط ابزارهای پرداختی الکترونیکی معامله می شود گفت: حدود ۹۰ درصد تراکنش های بانکی در بسترهایی غیر از شعبه انجام می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معامله 5 برابر تولید ناخالص ملی با ابزارهای پرداخت الکترونیکی در کشور

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان این که سالانه ۵ برابر تولید ناخالص ملی کشورمان توسط ابزارهای پرداختی الکترونیکی معامله می شود گفت: حدود ۹۰ درصد تراکنش های بانکی در بسترهایی غیر از شعبه انجام می شود.

بخش اقتصاد تبیان

title

ناصر حکیمی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر افزود: حجم سامانه هایی که مردم در زمینه بانکی استفاده می کنند به قدری زیاد است که اگر کوچکترین خدشه ای در کیفیت این سامانه ها ایجاد شود، حجم تقلب و سوء استفاده از حساب های مردم بالا خواهد رفت و منجر به توقف آن سامانه خواهد شد.

وی افزود: البته ممکن است کلاهبرداری هایی انجام شود امّا این کلاهبرداری ها در نتیجه فریب افراد است نه اشکال سامانه های بانکی.

حکیمی با اشاره به اینکه کارت های بانکی در کشور ما بسیار مرسوم است، گفت: 80 هزار میلیارد تومان در ماه فقط با کارت در شبکه شاپرک خرید می شود و دو برابر این مبلغ پرداخت های تجاری از طریق سامانه ساتنا انجام می شود.

وی ادامه داد: از طریق "پایا" هم به همین میزان تسویه انجام می شود و به اندازه همین مبلغ تبادلات اشخاص از طریق کارت به کارت و حواله جات داریم.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانکداری مرکزی با بیان اینکه طرح چکاوک در 24 هزار شعبه بانکی کشور تکمیل شد و به انجام رسید، گفت: با اجرای این طرح، فیزیک و یا لاشه چک گردش نمی کند و تصویر آن مبادله می شود و چک ها در هر جای کشور قابل پردازش است.

حکیمی افزود: بخش دیگری از این طرح که در برنامه سال آینده است این است که چک الکترونیکی تعریف می شود که از طریق گوشی همراه صادر می شود و کاغذی نیست.

وی اضافه کرد: ویژگی های این چک این است که از طریق گوشی همراه به گوشی همراه منتقل می شود و همچنین همان لحظه می توان متوجه شد که آیا این چک کارسازی می شود یا خیر؟

مدیر کل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی گفت: شبکه شاپرک در هر روز 50 هزار واقعه امنیتی دارد.

حکیمی در باره کارت های اعتباری هم گفت: قبلاً کل مصارف بانک ها صرف بنگاه های بزرگ اقتصادی می شد اما سیاست بانک مرکزی این است که به تدریج به سمت وام های تسهیلات مصرفی حرکت کنیم و بهترین الگوی این نوع تسهیلات، کارت های اعتباری است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط تنگنای اعتباری بانک ها هستیم، افزود: حدود 500 هزار کارت اعتباری از جمله کارت های اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی صادر شده امّا این کار تدریجی است که باید ادامه یابد.

علی دیواندری هم با حضور در این برنامه گفت: حجم تبادلات مالی فیزیکی در سال های گذشته بسیار زیاد و شعب بانک ها شلوغ بوده امّا اکنون شعب خلوت شده و بسیاری از بانک ها احساس می کنند شعب فیزیکی آنها مورد نیاز نیست.

وی افزود: ضریب نفوذ عابرکارت های بانکی زیاده شده است و بیشتر افراد جامعه بیش از یک کارت بانکی دارند.

دیواندری با اشاره به اینکه حدود 90 درصد تراکنش های بانکی در بسترهایی غیر از شعبه انجام می شود، گفت: در آینده نقش شعب بانکی تغییر می کند و از درگاه های دریافت و پرداخت به مکان هایی برای بازاریابی و فروش خدمات و مذاکره تجاری تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه برخی خدمات بانک های ما از جمله کارت به کارت و ساتنا در جهان کم نظیر است، اضافه کرد: باید نوآوری در فرآیند های مدل های کسب و کار را تجربه و وارد فضای بانکداری دیجیتال شویم.

رئیس پژوهشکده پولی بانکی بانک مرکزی گفت: وضعیت ما از نظر خطرپذیری بانکداری الکترونیک و امنیت، قابل قبول است و نرم افزارهای بانکی از امنیت خوبی برخوردارند.

دیواندری با اشاره به اینکه مجموع تراکنش های بانکی ما در روز صد میلیون تراکنش است، افزود: 99 درصد دارندگان کارت ، مراجعه حضوری به شعب بانکی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه باید وارد نوآوری و فن آوری در مدل های کسب و کار شویم، گفت: هنوز از ظرفیت های فناوری ارتباطات و اطلاعات در کنار صنعت بانکداری به طور کامل استفاده نکردیم.

دیواندری با اشاره به اینکه آینده خوبی برای بانکداری الکترونیک پیش بینی می کنیم گفت: ضریب نفوذ بانکداری الکترونیک در کشورمان بسیار بالا رفته است.

معاون حقوقی پلیس فتا هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از ویژگی های اصلی فضای سایبر ، وابستگی زندگی بشر به این حوزه است.

سرهنگ حسین رمضانی با اشاره به اینکه بانکداری الکترونیک یکی از فرصت های اصلی فضای سایبری است، افزود: مجموعه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری که موجب می شود بانکداری الکترونیک به مردم خدمت دهد در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه توجه به این حوزه برای حفظ و صیانت از مال مردم ضروری است، گفت: بانکداری الکترونیک علاوه بر اینکه برای مردم و کاربران ، فرصت هست برای مجریان هم فرصت است و در همه جای جهان مجرمان از این فرصت استفاده می کنند بنابراین هر قدر امنیت در حوزه بانکداری الکترونیک بیشتر باشد اعتماد مردم بیشتر می شود.

سرهنگ رمضانی افزود: بیش از 370 میلیون کارت بانکی در دست مردم کشورمان است و بیش از 4 میلیون پایانه فروش داریم.

وی گفت: بیشترین انگیزه در جرایم ، مالی است و 50 درصد از جرایم در حوزه های برداشت های غیرمجاز و کلاهبرداری های اینترنتی انجام می شود.

معاون حقوقی پلیس فتا افزود: بانک مرکزی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است و بانک های عامل هم رعایت می کنند امّا تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی گفت: دولت و مجلس در قانون بودجه سال 95 تصویب کردند که 2 درصد از درآمد تراکنش های بانکداری الکترونیک برای امنیت هزینه شود.


منبع: خبرگزاری تسنیم

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .