تبیان، دستیار زندگی
معمولا بحث انتخابات در کشور ما به خصوص انتخابات ریاست جمهوری در دو سه ماه آخر داغ می شود و اگر رقیبی کارآمد از سوی احزاب و تشکل های دیگر وارد عرصه شود، کار برای دکتر روحانی کمی سخت خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهار نامزد احتمالی انتخابات 96

معمولا بحث انتخابات در کشور ما به خصوص انتخابات ریاست جمهوری در دو سه ماه آخر داغ می‌شود و اگر رقیبی کارآمد از سوی احزاب و تشکل های دیگر وارد عرصه شود، کار برای دکتر روحانی کمی سخت خواهد شد.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

چهار نامزد احتمالی انتخابات 96

با نزدیک شدن به انتخابات 96 ، گمانه زنی ها و احتمالات معرفی نامزدها همچون موجی فضای جامعه را در بر گرفته است و این فضا هر روز داغ تر و حساس تر می شود. گاهی خبر از حضور دکتر ظریف به گوش می رسد و گاه اخباری مبنی بر نامزدی قالیباف وعده ای هم خبر از معرفی مهندس باهنر از سوی اصولگرایان می دهند. در این راستا محمدرضا باهنر (دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری) اخیرا در واکنش به انتشار برخی اخبار درباره ورود وی به میدان رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اعلام کرد که بنده کاندید انتخابات نخواهم بود و کلیه اخبار مربوط به کاندیداتوری ام را تکذیب می‌کنم.

در میان تمام خبرهای داغ انتخاباتی، نام 4 تن بیش از همه به چشم می خورَد: "دکتر محمد جواد ظریف"، "دکتر جلیلی"، "دکتر قالیباف" و "محمد رضا عارف".

انتخابات سال 88

در سال 88 فتنه عظیمی ایجاد شد و عده‌ای توهم داشتند که حتما در انتخابات موفق می‌شوند و یا اصولا می‌خواستند کمبود رای خود را در کف خیابان‌ها جبران کنند.  نظام انواع راه‌های را پیش روی معترضان گذاشت ولی آنها همه این راه‌ها را به بن‌بست کشیدند و دنبال نکردند.

ما تا سال 88 هر ساله یک انتخابات برگزار کرده‌ایم و همیشه 2 یا چند نفر در آن رقابت داشتند و در مواردی هم طرفین اعتراض یا شکایت‌هایی نیز مطرح کردند ولی این آقایان در سال 88 تصمیم گرفته بودند هم جمهوریت نظام و هم اسلامیت آن را مورد هدف قرار دهند.

در مرحله بعد آنها به 13 آبان رسیدند که روز مبارزه با استکبار است و در آن روز چون نمی‌توانستند درود بر آمریکا بگویند خواستند مجرمین را تکثیر کند و این را مطرح کردند که چرا فقط مرگ بر آمریکا بگوییم و باید مرگ بر چین، روسیه و سایر کشورها را نیز مطرح کنیم. آنها در مرحله بعد به حماسه عاشورا رسیدند و کار را به جایی رساندند که حرمت امام حسین (ع) را نیز شکستند و در اینجا میوه حماسه 9 دی رسید و آن اتفاقات در روز 9 دی سال 88 به وقوع پیوست.

انتخابات ریاست جمهوری سال 96

معمولا بحث انتخابات در کشور ما به خصوص انتخابات ریاست جمهوری در دو سه ماه آخر داغ می‌شود و اگر رقیبی کارآمد از سوی احزاب و تشکل های دیگر وارد عرصه شود، کار برای دکتر روحانی کمی سخت خواهد شد.

به نظر می‌رسد که در انتخابات آتی؛ اصلاح‌طلبان از روحانی عبور نمی‌کنند و وی کاندید نهایی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان خواهد بود و در برخی موارد رگه‌هایی در جریان اصلاح‌طلبی برای معرفی کاندید وجود دارد اما اصلاح‌طلبان کسی را بهتر و جامع‌تر و رای‌آورتر از روحانی ندارند.

البته باید توجه داشته باشیم که دکتر روحانی در طول این 3 سال بالاخص چند ماه گذشته، بنا به دلایل مختلفی از جمله نتیجه برجام (بدعهدی های آمریکا) و مشکلات اقتصادی با ریزش آرا نیز روبرو شده است.

در کشور ما احزابی هستند که جا افتادند و فعالیت‌های حزبی خود را به صورت مرتب انجام می‌دهند اما در نهایت باید از بین اعضای خود یک یا دو نفر را وارد عرصه انتخابات کنند در غیر این صورت نتیجه مطلوبی را کسب نخواهند نمود.

جبهه نیروهای مردمی انقلاب

باهنر درباره جبهه "جبهه نیروهای مردمی انقلاب" و فعالیت‌های آنها گفت که ما در حال بررسی زوایای آن هستیم اما در مجموع به نظر می‌رسد که این جبهه می‌تواند از جامعیت خوبی برخوردار باشد زیرا نیروهای اصولگرایی خوبی به آن پیوسته‌اند و این جبهه می تواند محور حرکت اصولگرایان در جامعه باشد. ضمن این که بی تردید کاندیدای نهایی جبهه پیروان همان کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلاب است که می‌خواهیم درباره او وحدت کنیم.

احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

تایید و یا رد صلاحیت برای انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت است و دلیل اینکه کسی که رد صلاحیت می‌شود مشکلات اعتقادی یا مالی نیست. باید توجه داشت که فردی می‌تواند نماینده مجلس یا حتی رئیس کمیسیون یا نایب‌رئیس مجلس باشد یا سمت دیگری در سیاست داشته باشد اما برای انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شود و برای این موضوع یکسری عوامل بیرونی و یکسری عوامل رقابتی وجود دارد.

در کشور ما احزابی هستند که جا افتادند و فعالیت‌های حزبی خود را به صورت مرتب انجام می‌دهند اما در نهایت باید از بین اعضای خود یک یا دو نفر را وارد عرصه انتخابات کنند در غیر این صورت نتیجه مطلوبی را کسب نخواهند نمود.

4 نامزد احتمالی انتخابات

در میان تمام خبرهای داغ انتخاباتی، نام 4 تن بیش از همه به چشم می خورَد: "دکتر محمد جواد ظریف"، "دکتر جلیلی"، "دکتر قالیباف" و "محمد رضا عارف". افرادی که احتمالاتی درباره نامزدی شان به گوش می رسد اما برخی آن را به شدت تکذیب کرده اند؛ مانند دکتر ظریف که تنها گزینه اعتدالگرایان و اصلاح طلبان را برای انتخابات سال آینده را دکتر روحانی می داند.

به هر حال باید منتظر اخبار اعلام نهایی اسامی نامزدها از سوی شورای نگهبان باشیم که به یقین پس از آن روند لنتخابات رنگ و بوی جدی تر و پرهیجان تری به خود خواهد گرفت.

منبع : خبرگزاری فارس / نسیم آنلاین / خبرگزاری مهر