تبیان، دستیار زندگی
عنصر عاطفه در شعرهای ارسالی به کنگره ملی شعر عفاف و حجاب بیشتر شده و از شعرهای کوششی فاصله گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعلام برنامه‌های کنگره ملی شعر عفاف و حجاب

عنصر عاطفه در شعرهای ارسالی به کنگره ملی شعر عفاف و حجاب بیشتر شده و از شعرهای کوششی فاصله گرفته است.

بخش ادبیات تبیان
اعلام برنامه‌های کنگره ملی شعر عفاف و حجاب

حمیدرضا برقعی - دبیر علمی دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب (مستور) - با بیان این‌که استفاده از شعر به‌عنوان زبان هنر در ترویج عفاف و حجاب در حال گسترش است، ادامه داد: معمولا کنگره‌های موضوعی با استقبال خوبی مواجه نیستند، اما کنگره عفاف و حجاب با استقبال خوبی در مدت دو سال برگزاری مواجه بوده و حجم زیادی از آثار در سه مرحله به داوری رسیده است.

وی توضیح داد: در مرحله اول که مرحله مقدماتی و غربال‌گری شعر بود، دوهزار اثر به دبیرخانه شعر رسید که همه آن‌ها مرتبط با موضوع عفاف و حجاب بود. در مرحله دوم، شعرها در سطح چاپ در کتاب، انتخاب شدند و در مرحله سوم، انتخاب نهایی اشعار را داشتیم.

او ادامه داد: داورهای مرحله نهایی شامل بخش شعر کودک و نوجوان محمود پوروهاب، بخش شعر سپید و نیمایی حمیدرضا شکارسری و مرتضی کاردر، بخش شعر کلاسیک محمدعلی مجاهدی، سعید بیابانکی و اسماعیل امینی، بخش نوحه، سرود و ترانه جواد محمدزمانی و محمد جواد شرافت بودند.

برقعی درباره تفاوت این کنگره با کنگره‌ی قبلی، گفت: آنچه در آثار ارسالی به دومین کنگره قابل توجه است، بالا رفتن عنصر عاطفه در اشعار است، زمانی عاطفه در شعر دیده می‌شود، یعنی شاعران در زندگی روزمره با این موضوع ارتباط برقرار و تجربیات خود را در شعر وارد کرده‌اند؛ اما سال گذشته اشعار کنگره به‌صورت سفارشی و تصنعی بود. امسال شعرها بیشتر جوششی و عاطفی هستند و از شعر کوششی فاصله گرفته‌اند.

او با بیان این‌که مشارکت و حضور پررنگ شاعران در عرصه شعر عفاف و حجاب زیاد بوده است، اظهار کرد: شعر گفتن با موضوع عفاف و حجاب، کار راحتی نیست. بانوان در این عرصه فعالیت‌ جدی‌تری داشته‌اند و در پیش‌نشست کنگره حدود ۵۰ نفر از شاعران زن حضور داشتند که اکثر آن‌ها آثاری را برای کنگره فرستادند.

دبیر علمی این کنگره با بیان این‌که رویکرد کار، گزارشی نیست، ادامه داد: سال گذشته بخش ویژه ما شعر کوتاه (رباعی، تک‌بیتی) بود تا قابلیت استفاده در شبکه‌های مجازی را داشته باشد و حتی پیشنهاد دادیم برای زیباسازی شهر، از آن‌ها در بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده شود. امسال بخش ویژه ما سرود، نوحه و ترانه بود و ترانه و سرودهای خوبی برای ما ارسال شده است.

او اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران، گفت: تاکید مقام معظم رهبری به پرداختن به سرود و نواهای انقلابی باعث شد که این بخش را در کنگره بگنجانیم.

برقعی درباره برنامه‌های اختتامیه کنگره‌ نیز گفت: فردا از مجموعه کتاب کنگره رونمایی می‌شود. یکی از آثار برگزیده سرود، توسط گروه سرود در شهر گراش (استان فارس) اجرا می‌شود. همچنین یکی از ترانه‌های برگزیده سال گذشته توسط حجت‌ اشرف‌زاده - خواننده - فردا ارائه خواهد شد. ۱۲ برگزیده از نظر داوران داریم که از شش برگزیده تقدیر می‌شود.

او ادامه داد: مهم‌ترین مسئله برای ما، دیده شدن آثار شاعران است. اسماعیل آذر یکی از برنامه‌های مشاعره خود را به کتابی که سال گذشته خروجی کنگره بود، اختصاص داد که نشان‌دهنده تاثیر این کنگره است. همچنین کتاب سال گذشته در نمایشگاه با تیراژ واقعی عرضه و به فروش رسید.

در بخش دیگر این نشست، حمید قبادی - دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس - با بیان این‌که موضوع عفاف و حجاب اهمیت زیادی دارد و یکی از نیازهای اصلی جامعه است، گفت: این مسئله باید به‌صورت جدی باید دنبال شود.

وی درباره انتخاب شعر برای این موضوع، بیان کرد: منابع ادبی و بویژه شعر، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌ها در طول تاریخ بوده‌ است و مفاهیم و موضوعات بسیاری را از این طریق به مخاطبان منتقل می‌کردند، به همین خاطر بر آن شدیم تا در قالب برگزاری کنگره شعر حجاب، هم برای بخش‌های مختلف فرهنگی، محتوا تولید کنیم هم حجاب و برتری‌های محجبه بودن را به جوانان آموزش دهیم. ارسال آثاری امسال نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش داشته ‌است. یکی از اهداف جشنواره تولید محتوا برای سایر بخش‌های فرهنگی و هنری است که در این جشنواره، این اتفاق افتاد و در حوزه سرود و موسیقی تولید محتوا انجام شد.

او همچنین افزود: آثار منتخب در بخش کودک و نوجوان قابلیت استفاده در کتاب کودکان را دارند.

اختتامیه کنگره ملی شعر عفاف و حجاب ۱۴ دی‌ماه ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار رودکی برگزار می‌شود و اسماعیل امینی، شکارسری، محمدعلی مجاهد در آن حضور خواهند داشت.


منبع: ایسنا