تبیان، دستیار زندگی
امروز 13 دی ماه است و به جرئت می توان گفت که شهیدان زیادی در این روز همچون روزهای دیگر سال شهید شده اند و با ذکر صلوات یاد همه شهدا را زنده می کنیم به روایت مختصری از سه شهید امروز می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاد سه شهید

امروز 13 دی ماه است و به جرئت می‌توان گفت که شهیدان زیادی در این روز همچون روزهای دیگر سال شهید شده‌اند و با ذکر صلوات یاد همه شهدا را زنده می‌کنیم به روایت مختصری از سه شهید امروز می‌پردازیم.

فرآوری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
ایوب ذوقی

⁠شهادت در دریاچه ماهی

شهید «ایوب ذوقی» فرزند یعقوب در سال ۱۳۳۲ ش در یکی از روستاهای استان سرسبز گیلان چشم به عرصه هستی گشود.

سرانجام در تاریخ سیزدهم دی‌ماه سال ۱۳۶۵ هجری شمسی در حین عملیات در دریاچه ماهی و سن سی و سه سالگی به آرزوی دیرینه‌اش رسید و به ملکوت اعلی پیوست

ایوب، دوران تحصیل خود را در طالقان و تهران به اتمام رساند و در سال ۱۳۵۶ ش به خدمت آموزش و پرورش درآمد.

پس از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به رهبری خمینی کبیر (ره) و هجوم بی‌امان نیروهای متجاوز بعثی به خاک میهن اسلامی از ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹، ایوب نیز همانند دیگر غیرتمندان، عازم جبهه‌های نور شد. ایوب ذوقی چندین بار به میدان‌های نبرد اعزام شد، اما با این‌که دچار مجروحیت شده بود مجدداً به عرصه شهامت و شهادت بازگشت تا این‌که سرانجام در تاریخ سیزدهم دی‌ماه سال ۱۳۶۵ هجری شمسی در حین عملیات در دریاچه ماهی و سن سی و سه سالگی به آرزوی دیرینه‌اش رسید و به ملکوت اعلی پیوست.

شهادت در باختران

سردار شهید «علیرضا عاصمی» فرزند محمد در سال 1341 در کاشمر متولد شد. دوران تحصیل خود را تا پایان دوران دبیرستان در کاشمر پشت سر گذاشت.

تخصص او در گروه تخریب بود و همواره تلاش داشت به تازه‌ترین اطلاعات علمی راجع به تخریب دست یابد و عموماً موفق بود

در دوران انقلاب نقش بسزایی داشت. او مسئول گروه هنری انجمن اسلامی بود. با پیروزی انقلاب و تشکیل نهادهای مختلف انقلابی در نهادهایی چون سپاه، کمیته، جهاد و ... به فعالیت مشغول شد. با آغاز جنگ جزو اولین افرادی بود که به جبهه اعزام شد.

بیش از 72 ماه در جبهه حضور داشت و در این مدت شهامت، عرفان، تخصص، تعهد و تعبد و خوش رفتاری ایشان زبانزد خاص و عام بود. او در اکثر عملیات‌ها با مسئولیت‌های مختلف از خط شکن تا فرمانده حضور فعال داشت. تخصص او در گروه تخریب بود و همواره تلاش داشت به تازه‌ترین اطلاعات علمی راجع به تخریب دست یابد و عموماً موفق بود. او با چاپ کتاب‌هایی در زمینه جنگ و خنثی کردن مین و انفجار و ... در زمینه آموزش به دیگر هم‌رزمانش کمک شایانی کرد.

سرانجام در ساعت 2 بعدازظهر روز دوشنبه 13/10/1365 درحالی‌که عضو شورای فرماندهی و مسئول گردان تخریب تیپ ویژه پاسداران بود، به همراه دوستانش در حال خنثی‌سازی بمب‌های فروریخته شده توسط هواپیماهای متجاوز عراقی در باختران به شهادت رسید و کنار آرامگاه شهید مدرس در کاشمر و جوار مزار برادر شهیدش به خاک سپرده شد.

شهادت در کرند

شهید «مسعود شفاپی» سال 1334 در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر و در صداوسیما به‌عنوان گزارشگر مشغول به کار شد. فعالیت‌های مذهبی‌اش از دوران دانشگاه آغاز شد.

همان موقع بود که با شهید مفتح و شهید بهشتی آشنا شد و کم‌کم ارتباط نزدیکی با آن‌ها برقرار کرد. در راهپیمایی‌های بسیاری شرکت کرد. زمان زیادی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که جنگ عراق علیه ایران آغاز شد.

همراه عده‌ای از رزمنده‌ها برای انجام عملیات به «کرند» در منطقه غرب رفت که بعد از درگیری با کردهای وابسته به رژیم عراق آنجا را فتح کردند

قرار شد تا مسعود از طرف صداوسیما برای تهیه فیلم و گزارش عازم جبهه شود. در آنجا چه دید که زود به تهران برگشت و از پدر و مادر اجازه گرفت و بدون معطلی داوطلبانه به جبهه رفت و گفت با اوضاعی که در جبهه هست ماندن برای جوانانی مثل من جایز نیست.

مسعود هیچ‌گاه به دنبال پست و مقام نبود و همیشه خودش را در رده دیگر هم‌رزمانش می‌دید و می‌گفت که ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت. یک بار همراه عده‌ای از رزمنده‌ها برای انجام عملیات به «کرند» در منطقه غرب رفت که بعد از درگیری با کردهای وابسته به رژیم عراق آنجا را فتح کردند.

بعد رژیم بعث تصمیم می‌گیرد تا آنجا را از دست ایرانی‌ها پس بگیرد. مسعود و هم‌رزمانش با چند نفر از کردهای محلی که به منطقه آشنایی داشتند همراه می‌شوند، در بین راه به کوهی می‌رسند که تعدادی از کردهای وابسته به رژیم عراق در آنجا کمین کرده بودند، آن‌ها به سمت ایرانی‌ها شلیک می‌کنند. یکی از تیرها به قلب مسعود اصابت می‌کند و در همان‌جا دعوت حق را لبیک می‌گوید و در دی ماه سال 60 به شهادت می‌رسد.


منابع: راسخون/یاران رضا/ایسنا