تبیان، دستیار زندگی
استفاده از بوی خوش از آن کارهایی است که روانشناسان به آن بسیار توصیه می کنند، چرا که اثرات بسیار خوبی روی روح و روان انسان دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عطرهای سنتی ایرانی را امتحان کرده اید؟

استفاده از بوی خوش از آن کارهایی است که روانشناسان به آن بسیار توصیه می کنند، چرا که اثرات بسیار خوبی روی روح و روان انسان دارد.

فرآوری: زینب عشقی_ بخش زیبایی تبیان

عطرهای سنتی ایرانی را امتحان کرده اید؟

استفاده از عطر های خوشبو، مخصوص جوامع پیشرفته و انسان هایی است که برای وجود خودشان ارزش قائلند، اگر چه امروزه عطرهای خارجی و مارک دار روی بورس استفاده قرار گرفته ، اما ایرانیان باستان به استفاده از آن اهمیت زیادی می دادند.

براساس شواهد تاریخی و آنچه که از سنگ نوشته‌ها به دست آمده، ایران در دوران کهن تمدن خود در زمره یکی از مهمترین مراکز تولید روغن‌ها و اسانس‌های معطر گیاهی بوده است تا جایی که ایرانیان باستان، با استفاده از دقت، ظرافت طبع و روح زیبایی شناسانه ایرانی خود، در صنعت ساخت روغن‌های معطر تا جایی پیشرفت کردند که صنعت عطرسازی رایج در آن دوران را به هنری ظریفه بدل ساختند. 

عطرسازان ایرانی با خیساندن گل‌ها و گیاهان معطر در روغن‌های اشباع شده و نیز ترکیب این روغن‌ها با یکدیگر، عطرهای مطبوعی آفریدند که در سراسر جهان و به منظورهای مختلف به کار می‌رفته است.

رایحه درمانی از نظر علمی 

چند قطره از رایحه ای که دوست دارید را در آب جوش بریزید و بخور کنید و یا دستگاه بخور را به همراه چند قطره رایحه در محیط گذاشته و اجازه دهید که پخش شود.

 رایحه درمانی به عنوان طبی جایگزین در دنیا مطرح است و این امر باعث شده تا پژوهشگران تحقیقات فراوان و دامنه داری در این رابطه انجام دهند و به نتایجی برسند. از جمله آنکه:

 رایحه دل انگیز بر روحیه‌ی بیماران روحی و روانی اثر نشاط انگیزی داشته و برای درمان افسردگی و اضطراب مؤثر است.

رایحه خوش در پیوند روابط زن و شوهر و تحریک روابط انسانی نقش مهمی دارد.

بوی مطلوب به انسان اعتماد به نفس بخشیده و بر خلق و خو اثر بسزایی دارد.

 بوی دلپذیر موجب افزایش توانایی فکر انسان و هوشیاری او گردیده، فشار ذهنی را کم کرده و تفکرات منفی را از او دور می‌کند.

بوی خوش عامل سلامتی و تنظیم‌کننده سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک است.

عطریات سبب تعادل و ترشح هورمون‌ها می‌گردند و هماهنگی بین هورمون‌ها بهترین راه برای سلامتی است. 

عطر و ادکلن صنعتی به‌دلیل دارا بودن الکل و مواد محرک شیمیایی روی سیستم عصبی تأثیر ناگواری می‌گذارند. پیشنهاد می شود از عطرهای طبیعی مانند گلاب، عصارۀ طبیعی گل‌هایی نظیر عطر بهارنارنج، استوخدوس، بالنگ، رزماری و … که هر کدام برای بیماری‌های خاص کاربرد دارند، بهره گرفت؛ به عنوان مثال بررسی ها نشان می دهد، بوییدن رایحه درخت سدر، گل رز، یاسمن و چوب صندل برای رفع پرخاشگری و ستیزه جویی مناسب است. بوییدن عطر طبیعی لیمو ترش در درمان كم خونی، اسهال، فشار خون بالا، كلسترول بالا، رماتیسم، بی اشتهایی، سردرد ، خارش و آسم موثر است. 

و یا از بوی رز در روان درمانی ها استفاده می شود زیرا كه حس هارمونی و امنیت در بدنمان ایجاد می كند و به ما كمك می كند تا به غرورمان مسلط شویم. انرژی دوست داشتن در فكر و فعالیت هایمان ایجاد می كند و در كل به قلب ما انرژی تازه می بخشد. 

 راهکارهای عملی استفاده از بوی خوش 

  نحوه‌ی استفاده از عطریات تنها از طریق مالیدن به لباس و بدن نیست بلکه روش‌های دیگری نیز وجود دارد مانند: 

بالشتک معطر 

  شما می‌توانید بالشتی به اندازه دلخواه تهیه نموده و داخل آن را با گل‌های خوشبو و گیاهان معطر پر کرده و جهت ماندگاری بویش آن را داخل یک پاکت پلاستیکی نگه‌داری ‌کنید و یا این‌که بالشتکی از پشم یا پر تهیه نموده و در وقت پریشانی و اضطراب چند قطره از عطر دلخواه را روی آن ریخته و به استراحت بپردازید که بوی دلپذیر آن، آرامش مورد نیازتان را هدیه خواهد نمود. 

حمام معطر 

اگر در حمام وان دارید سعی کنید هفته‌ای یک یا دو بار، با ریختن مقداری عصاره گیاهان معطر مثل: گل یاس، بهار نارنج، مریم گلی، گل محمدی و ... داخل وان نیم ساعتی در آن استراحت کنید و یا در صورت نبودن وان سطل آبی را با عطرهای دلخواه موقع بیرون آمدن از حمام بر سر خود بریزید.

بخور

این هم یک راه دیگر استفاده از رایحه های طبیعی است، چند قطره از رایحه ای که دوست دارید را در آب جوش بریزید و بخور کنید و یا دستگاه بخور را به همراه چند قطره رایحه در محیط گذاشته و اجازه دهید که پخش شود.

عطرهای سنتی ایرانی هنوز هم طرفداران مخصوص خود را دارد، هستند افرادی که استفاده از عطرهای خوشبوی ایرانی را به مدل های خارجی ترجیح می دهند و استفاده از آنها را به دیگران توصیه می کنند.


منابع: عطر سیدجواد، ایسکانیوز، روازاده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.