تبیان، دستیار زندگی
اختلال هویت جنسی تمایل شدید افراد برای قرار گرفتن در نقش و وضعیت جنس مقابل است این افراد از شرایط بیولوژیکی خود احساس رضایت نمی کنند. در موارد مقاوم به درمان (روان درمانی فردی، سایکوآنالیز ...) عمل جراحی تغییر جنسیت از درمان های شناخته شده این اختلال...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی بیماران ترنسکشوال دستاورد تقدیری دوره دوم 29 آبان

بررسی بیماران ترنسکچوال دستاورد تقدیری دوره دوم 29 آبان

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره دوم متوسطه

موضوع: بررسی سلامت عمومی بیماران ترنسکشوال شهر ساری

نام مدرسه: 29آبان

نام استاد: خانم کتایون صداقتی زاده

دانش آموزان: متین نبی پور، علی میوه فروش، پارسا ساداتی

چکیده:

اختلال هویت جنسی تمایل شدید افراد برای قرار گرفتن در نقش و وضعیت جنس مقابل است این افراد از شرایط بیولوژیکی خود احساس رضایت نمی کنند. در موارد مقاوم به درمان (روان درمانی فردی، سایکوآنالیز ...) عمل جراحی تغییر جنسیت از درمان های شناخته شده این اختلال است. یکی از این اختلالات ترانس سکسوال است. بهترین معادل فارسی برای این واژه هم تراجنسی است. منظور از ترنس  افرادی است که مثلاً در یک جسم مردانه به دنیا می آیند اما تمام احساسات و افکارشان زنانه است.

متاسفانه تحقیقات کمی بر روی این بیماران انجام شده به همین دلیل این بیماری ناشناخته است. در تحقیق فوق ابتدا پایگاه های اینترنتی را بررسی کردیم. متاسفانه مقالات فارسی که کاملاً برای ما قابل درک باشد بسیار محدود بود. پس از بررسی مقالات ذکر شده در زیر به این نتیجه رسیدیم باید به مراکزی که این قبیل افراد به آن مراجعه می کنند سری بزنیم. به مرکز به روان و بهزیستی استان مازندران سر زدیم. آنجا با دکتر مزدارانی ( روانپزشک) آشنا شدیم و ایشان در مورد این افراد با ما صحبت کردند. ایشان به حقوق بیماران بسیار احترام می گذاشتند و به ما گفتند از این افراد اجازه می گیرم. در صورت تمایل در یک جلسه عمومی شما هم بیایید و با آنها گفتگو کنید.

پس از ملاقات با این افراد و شنیدن توضیحات دکتر مزدارانی پرسشنامه سلامت عمومی به پیشنهاد استاد راهنمایمان خانم صداقتی زاده در اختیارمان قرار گرفت.  افراد ترنس این فرم ها را پر کرده و ما با رعایت امانت آن را بررسی کردیم.

مطالعه متون و مقالاتی که در زیر به آن اشاره می شود برایمان کمی سخت بود. از آمار و  SPSS اطلاعی نداشتیم و معنی بسیاری از واژه ها را نمی فهمیدیم. به پیشنهاد مشاور لیستی از این موارد تهیه کردیم و شروع کردیم به جستجو. مشاورمان سوالات را پاسخ می دادند و خودمان هم تلاش کردیم تا پاسخ پرسش هایمان را بیابیم.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی