تبیان، دستیار زندگی
قرآن مجید حضرت یوسف (علیه السلام) را به عنوان قهرمان میدان عفاف مطرح می کند تا جوانان مسلمان که در پی قهرمان یابی و الگوپذیری هستند، از او که شجاع ترین مرد روزگار خود در مخالفت با هوای نفس و شیطان بود، پیروی کنند. این پیامبر الهی به خوبی نشان داد که با اس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی یک بیماری اخلاقی!!

قرآن مجید حضرت یوسف (علیه السلام) را به عنوان قهرمان میدان عفاف مطرح می کند تا جوانان مسلمان که در پی قهرمان یابی و الگوپذیری هستند، از او که شجاع ترین مرد روزگار خود در مخالفت با هوای نفس و شیطان بود، پیروی کنند. این پیامبر الهی به خوبی نشان داد که با استمداد از خدای سبحان و پناه بردن به قدرت سرمدی او هیچ چیز جز ایمان به پروردگار نمی تواند جلوی نفس سرکش و غریزه نیرومند شهوت را بگیرد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری ـ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
چشم چرانی

اسلام شریعتی جامع و کامل است که از جنبه های مختلف و با نگاهی دقیق، زندگی فردی و اجتماعی انسان و آنچه که باعث سلامت روح و روان اوست را مورد توجه قرار می دهد.
یکی از نقاط مورد توجه آموزه های وحیانی دین اسلام که تاکید زیادی هم روی آن صورت گرفته مراقبت از چشم است. چرا که یکی از راههای مهم انحطاط انسان و تزلزل پایه های اخلاقی در جامعه چشم چرانی و نگاههای مسموم است .
همه می دانیم که چشم دروازه ی بسیار حساس و لطیفی به سمت دل، و دل فرمانده ی وجود ماست. پس عاقلانه این است که از نگاه های شهوت آلود پرهیز کنیم و در کنترل چشمهای خود اراده داشته باشیم. حضرت علی علیه السلام می فرماید: قلب صحیفه ی نگاه است. (نهج البلاغة، ص 548، حکمت 409) پس باید نگاههایمان حلال و نورانی باشد اگر انتظار صحیفه ی نور داریم. و باید بدانیم که چشم چرانی از گناهانی است که تأثیر بد در روح و روان و فکر انسان می گذارد و مانند تیری زهرآگین و مفسده انگیز سلامت روانی انسان را به خطر می اندازد.
همانطور که چشم چرانی، آغاز انحرافات جنسی است، ترک این عادت ناپسند نیز ثمرات و برکاتی را به دنبال دارد که به اختصار بازگو می کنیم:

برکات ترک عادت چشم چرانی

هریک از اعضای بدن مومن نسبت به عبادت پروردگار متعال وظیفه خاصّی بر عهده دارد که اگر به آن وظیفه عمل کند، ارزشمند است.

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «نگاه به نامحرم تیر زهرآلودی از تیرهای شیطان است و هر کس آن را از ترس خدا ترک کند، خداوند چنان ایمانی به او عطا کند که شیرینی اش را در دل خویش احساس کند.» («بحارالانوار»، ج 101، ص 38)

چشمی که به نگاه حرام آلوده نگردد، سبب برکات زیر می شود:
1. دیدن شگفتی ها: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «چشم هایتان را (از نامحرم) بپوشانید تا عجایب و شگفتی ها را ببینید.» («بحارالانوار»، ج 101، ص 41)

2. راحتی قلب: امام علی (علیه السلام) فرمودند: «آنکه از نامحرم چشم خود را فرو نهد، قلبش را راحت کرده است.» («شرح غررالحکم»، آمدی،ج 5، ص 449)
3. نیک خویی: همچنین آن حضرت فرمودند: «کسی که نگاه هایش کنترل شود، صفاتش نیکو گردد.» («میزان الحکمه»، ج 10، ص 7)
4. پاداش الهی: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «هرکسی زنی را ببیند و بلافاصله دیده اش را به آسمان بدوزد یا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند؛ مگر اینکه خداوند حوریان بهشتی را به عقد او در آورد.» («بحارالانوار»، ج 101، ص 37)
5. چشیدن شیرینی ایمان: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «نگاه به نامحرم تیر زهرآلودی از تیرهای شیطان است و هر کس آن را از ترس خدا ترک کند، خداوند چنان ایمانی به او عطا کند که شیرینی اش را در دل خویش احساس کند.» («بحارالانوار»، ج 101، ص 38)
6. بروز صفت شجاعت: «شجاع ترین مردم کسی است که بر خواهش نفسانی اش چیره شود.» («نهج الفصاحه»، پاینده، حدیث 299، ص 58)

این هم یک شاهد مثال در مذمت چشم چرانی!!

سمرة بن جندب ، یك اصله درخت خرما در باغ یكی از نصارا داشت . خانه مسكونی مرد انصاری كه زن و بچه اش در آن جا به سر می بردند. هماندم در باغ بود. سمره گاهی می آمد و از نخله خود خبر می گرفت ، یا از آن خرما می چید. و البته طبق قانون اسلام ، حق داشت كه در آن خانه رفت و آمد نماید و به درخت خود رسیدگی كند. سمره هر وقت كه می خواست برود از درخت خود خبر بگیرد، بی اعتنا و سرزده داخل خانه می شد و ضمنا چشم چرانی می كرد. صاحبخانه از او خواهش كرد كه هر وقت می خواهد داخل شود، سرزده وارد نشود. او قبول نكرد.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «هرکسی زنی را ببیند و بلافاصله دیده اش را به آسمان بدوزد یا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند؛ مگر اینکه خداوند حوریان بهشتی را به عقد او در آورد.» («بحارالانوار»، ج 101، ص 37)

ناچار صاحبخانه به رسول اكرم شكایت كرد و گفت : این مرد سرزده داخل خانه من می شود، شما به او بگویید بدون اطلاع و سرزده وارد نشود تا خانواده من قبلاً مطلع باشند و خود را از چشم چرانی او حفظ كنند. رسول اكرم ، سمره را خواست و به او فرمود:فلانی از تو شكایت دارد، می گوید تو بدون اطلاع وارد خانه او می شوی و قهرا خانواده او را در حالی می بینی كه او دوست ندارد. بعد از این اجازه بگیر و بدون اطلاع و اجازه داخل نشو، سمره تمكین نكرد. فرمود:پس درخت را بفروش ، سمره حاضر نشد. رسول اكرم قیمت را بالا برد، باز هم حاضر نشد. بالاتر برد، باز هم حاضر نشد، فرمود:اگر این كار را بكنی ، در بهشت برای تو درختی خواهد بود باز هم تسلیم نشد. پاها را به یك كفش كرده بود كه نه از درخت خودم صرف نظر می كنم و نه حاضرم هنگام ورود به باغ از صاحب باغ اجازه بگیرم . در این وقت رسول اكرم فرمود:تو مردی زیان رسان و سختگیری و در دین اسلام زیان رساندن و تنگ گرفتن وجود ندارد. بعد رو كرد به مرد انصاری و فرمود:برو درخت خرما را از زمین درآور و بینداز جلو سمره . رفتند و این كار را كردند. آنگاه رسول اكرم به سمره فرمود:حالا برو درختت را هرجا كه دلت می خواهد بكار.

خلاصه سخن اینکه:

به هوش باشیم که چشم چرانی، پایه و اساس انحرافات جنسی است و لازم است با تقویت اراده، ایمان، عفت، حیا و شرم، چشم ها را از نامحرم بپوشانیم تا به آرامش برسیم همانطور که امیر المومنین علی (علیه السلام) می فرماید: «کسى که چشم خود را فرو بندد، دل خویش را راحت کرده و آسایش داده است» (غرر الحکم و درر الکلم، ص 663)
از طرفی توجه به این نکته مهم نیز ضروری که ما به عنوان یک مسلمان معتقدیم که ذره ذره ی اعمال ما در روز قیامت مورد بررسی قرار می گیرد و این مورد هم از این قاعده مستثنی نیست همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم به صراحت بیان می دارد که: ان السمع و البصر و الفو اد كلُّ اولئك كان عنه مسئولا. گوش و چشم و دل همه مسوولند. (سوره اسراء آیه ی 36)


منابع:
سایت حوزه
سایت اسلام کوئیست
داستان راستان / استاد مطهری
سایت اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.