تبیان، دستیار زندگی
آیا توجه کرده اید که هنگام عطسه کردن چشمانتان بسته می شود؟ به نظرتان چرا این اتفاق می افتد؟ آیا این اتفاق همیشه می افتد؟ در این مقاله می توانید جواب این سوالات را بیابید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا هنگام عطسه چشم هایمان بسته می شوند؟

آیا توجه کرده اید که هنگام عطسه کردن چشمانتان بسته می شود؟ به نظرتان چرا این اتفاق می افتد؟ آیا این اتفاق همیشه می افتد؟ در این مقاله می توانید جواب این سوالات را بیابید.

ترجمه: سید محمد  امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

عطسه

این امکان وجود دارد که بتوانیم هنگام عطسه چشم هایمان را باز نگه داریم! به گفته ی دکتر دیوید هیوستون، ریاست کاردانی دانشگاه A&M تگزاس، بطور دقیق معلوم نیست که علت بسته شدن چشم ها چیست، شاید به نوعی نقش یک مراقبت کننده را ایفا می کند.

عطسه در حقیقت با دمیدن هوایی با سرعت 16 کیلومتر بر ساعت، مجرای بینی را از حضور ذرات و گرد و غبار پاکسازی می کند. در گذشته البته این سرعت به میزان 160 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده بود، اما طی مطالعاتی در سال 2013 مشخص شد که عطسه سرعتی حدود 4.5 متر بر ثانیه یا 16 کیلومتر بر ساعت دارد.

عطسه اما چیزی بیشتر از خارج کردن هوا و گرد و غبار خارجی است. در حالت شبیه سازی شده، مغز مانع انقباض عضلات بینی می شود، و این عضلات با عضلات کنترل کننده پلک ارتباط دارد، و همین امر موجب بسته ماندن چشم هنگام عطسه می شود. گاهی در برخی افراد دیده شده که هنگام عطسه چند قطره اشک نیز از چشم شان خارج می شود.

هیوستون بر این باور است که افراد بطور ناخودآگاه چشم خود را می بندند تا مانع از ورود گرد و غبار به چشم شان شود.

در صورت تمایل، می شود باز نگه داشتن چشم هنگام عطسه را امتحان کرد. علاوه بر این، نگران بیرون افتادن مردمک چشم تان نباشید! یک داستان بلند قدیمی بود که می گفت اگر هنگام عطسه چشم باز بماند، مردمک به بیرون می افتد، که البته این افسانه فاقد هرگونه اعتبار علمی است. البته این گفته در سال 1882 بر اساس مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز مطرح شد. خانمی گفته بود که مردمک های چشم اش پس از یک عطسه ی شدید از جا در رفته اند.

افراد بطور ناخودآگاه چشم خود را می بندند تا مانع از ورود گرد و غبار به چشم شان شود.

هیوستون می گوید «مدرکی دال بر اثبات این ادعا بطور عمومی وجود ندارد. فشار آزاد شده از یک عطسه بعید است که باعث شود مردمک جابجا بشود، حتی اگر چشم ها باز باشند.»

علاوه بر این، فشار بیشتر ناشی از عطسه قوی تر، بر روی رگ های خونی وارد می شوند، نه بر چشم و حتی عضلات اطراف آن. این افزایش فشار می تواند منجر به پارگی مویرگ ها بشود، که در اینصورت از درون چشم و یا صورت افراد قابل مشاهده خواهد بود.

بطور مثال، هنگام بدنیا آوردن یک نوزاد، فشار آوردن بیش از اندازه ممکن است باعث خونریزی بعضی رگ ها و در نتیجه قرمز شدن چشم یا پوست مادر، و یا حتی کبودی قابل توجه بشود. اما اینکه بگوییم عطسه می تواند موجب بیرون افتادن مردمک از چشم می شود، درست نیست.

این مطلب را هم ببینید:

٧نکته درباره عطسه که نمی دانستید


منبع: Livescience