تبیان، دستیار زندگی
اگر چهره یوسف را هم داشته باشی، وقتی کنار آب حوض یا استخر لرزان و مرتعش می ایستی و به ژس خود که در آب افتاده نگاه می کنی می بینی که از چهره ات یک کاریکاتور زشت ساخته شده است. آینه های موج دار را ندیده ای که چقدر چهره را زشت نشان می دهند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویر شما در آینه های موج دار چگونه است؟

اگر چهره یوسف را هم داشته باشی، وقتی کنار آب حوض یا استخر لرزان و مرتعش می ایستی و به عکس خود که در آب افتاده نگاه می کنی می بینی که از چهره ات یک کاریکاتور زشت ساخته شده است.
آینه های موج دار را ندیده ای که چقدر چهره را زشت نشان می دهند؟

فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان
تصویر انسان در آینه

دیده اید آدم هایی را که هر اتفاق و هر ماجرایی بدترین حالت و زشت ترین برداشت را می کنند؟!
این نوع برداشت ها را می توان از دو دیدگاه بررسی کرد؛
1- اینکه این افراد روی آن فطرت پاک خود را با سیاهی ها پوشانده اند و الان جز سیاهی و تباهی چیزی نیستند و چون خود سیاه هستند، بر اساس قانون جذب تنها سیاهی ها و بدی ها را جذب می کنند.
قانون جذب می گوید :هر انرژی تمایل به جذب انرژی همانند خود را (در شکل کاملتر) دارد.
به عبارتی ما همیشه افرادی را جذب می کنیم که مانند ما اندیشیده و نیز رفتاری مانند خودمان دارند اما نه تنها دقیقا شبیه خودمان، بلکه بسیار بیشتر و شدیدتر از خودمان در آن رفتار و تفکرات زندگی خود را سپری می کنند. برای مثال اگر ما روزی 5 بار غیبت کرده و دروغ می گوییم، فردی را جذب خواهیم کرد که روزی 50 بار دروغ گفته و غیبت می کند. همچنین مثلا اگر ما تا انداز 20 نمره امیدوار به رحمت خدا هستیم، فردی را جذب می کنیم که به انداز 200 نمره به رحمت خدا اطمینان و یقین دارد.
پس در واقع افرادی را که ما ناخودآگاه جذب می کنیم، دقیقا همان بازگشت رفتار خودمان است که به صورت یک انسان در حضورمان ظاهر شده است. همان طور که بزرگان و مشاهیر جهان از قدیم گفته اند، انسانها و دوستان در واقع آینه رفتار ما هستند و دوستان می آیند تا ما خود را بشناسیم و جملاتی از این قبیل.

در ترسیم قرآنی، حال آدم منافق را مثل برداشت دوم از انسان های منفی، چیزی شبیه آب لرزان یا آینه موج دار معرفی می کند که وقتی با اهل ایمان مواجه می شود از آنجا که خود آلوده و دارای مشکل است آنان را نیز این گونه می بیند و اینگونه می نمایاند.
از همین روست که اهل ایمان را که اهل صلاح و اصلاح و مصلحت اند را در فساد و تباهی می بینند

2- در برداشت دیگر نیز می توان گفت که گاهی انسان های بد، چون خودشان همیشه بد بوده اند،(البته خودشان که این را قبول ندارند و می گویند ما بهترین آدم ها هستیم) نیت و فکر پلید و بد دارند، منفی باف هستند نسبت به دیگران هم دقیقا همین قضاوت را می کنند و تمام این پلیدی ها را به دیگران و ماجراهایی که اتفاق می افتد نسبت می دهند.

آدم منافق شبیه آب لرزان یا آینه موج دار است

در ترسیم قرآنی، حال آدم منافق را مثل برداشت دوم از انسان های منفی، چیزی شبیه آب لرزان یا آینه موج دار معرفی می کند که وقتی با اهل ایمان مواجه می شود از آنجا که خود آلوده و دارای مشکل است آنان را نیز این گونه می بیند و اینگونه می نمایاند.
از همین روست که اهل ایمان را که اهل صلاح و اصلاح و مصلحت اند را در فساد و تباهی می بینند:وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ وقتی به آنها گفته شود ["گفته شود" فعل مجهول است یعنی گوینده هر کس باشد فرقی نمی کند خواه گوینده خدا باشد و یا پیامبر (صلی الله علیه  واله  وسلم) و یا اهل ایمان، پاسخ آنها همین است.] در زمین و یا در زمینه های فکری و اعتقادی و دینی مسلمانان فساد نکنید، می گویند روی این کره خاکی و زیر این سقف آسمان و در بین بندگان خدا تنها کسانی که اهل صلاح و اصلاح اند ماییم، یعنی حتی شما نیز فاسد بوده و فساد می کنید، و بدینوسیله هرگز زیر بار نمی روند.
راست نتوان کرد دیواری که مایل گشته است
آگاه باشید که این جماعت خود مفسدند
اما شعور درک این حقیقت ساده و روشن و ملموس را ندارند. یادآور می شوم: شعور به معنای درک مطالب جزئی، ساده و روشن است، درست در مقابل عقل و تعقل که به معنای دریافت مطالب کلی، سنگین و دشوار می باشد.
و جالب اینجاست همین قوم نادان که بهره ای اندک از درک یعنی شعور ندارند، اهل ایمان را بی خرد و سفیه دانسته و خود را عاقل و دانا می انگارند!


منابع:
کتاب باران حکمت؛ بیانات حجت الاسلام رنجبر
سایت پور علی نت؛ سخنان استاد حورایی