تبیان، دستیار زندگی
از عوامل موثر بر کاهش شیر مادران در دوران شیردهی، کمبود ویتامین های مختلف در بدن مادر است که در شماره های قبلی ماهنامه کودک به اغلب آنها پرداخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس، سیگار، کافئین و کاهش شیر مادر

از عوامل موثر بر کاهش شیر مادران در دوران شیردهی، کمبود ویتامین های مختلف در بدن مادر است.

بخش تغذیه و اشپزی تبیان
شیر مادر

اگر مادری با کمبود ویتامین مواجه باشد، در روند شیردهی او به نوزاد، اختلال حدی پیش می آید و حتماً باید مادر با مشورت پزشک کمبود این ویتامین ها را جبران نماید اما استرس، هیجانات کاذب مصرف برخی مواد و کشیدن سیگار و مشابه آن نیز بر این مساله تأثیرگذار است دقت کنید:
یکی از عواملی که سبب کاهش ترشح شیر می شود، استرس است بسیاری از مادران خصوصاً پس از اولین زایمان دچار استرس و افسردگی می شوند افسردگی تمایل مادر را برای شیردهی کاهش می دهد و چنانچه شیردهی به طور منظم و مکرر انجام نشود، میزان تولید شیر کاهش می یابد استرس سبب کاهش ترشح هورمون اکسی توسین که برای ترشح ضروری است، می شود.
سیگار از دیگر عواملی است که سبب کاهش ترشح شیر می شود طبق بررسی های انجام گرفته مصرف سیگار در زنان شیرده هورمون پرولاکتین را که سبب تولید شیر می شود را کاهش می دهد. میزان این هورمون در مادران سیگاری کمتر از دیگر مادران است. همچنین نیکوتین موجود در سیگار ممکن است روی طعم شیر مادر اثر گذاشته و سبب بی میلی نوزاد شود، بنابراین سیگار با دو مکانیسم سبب کاهش ترشح شیر می شود.
اول آنکه موجب کاهش پرولاکتین می شود.
دوم آنکه سبب بی میلی نوزاد و در نتیجه کاهش مکیدن سینه مادر می شود که کاهش مکیدن سینه مادر، خود سبب کاهش تولید و ترشح شیر می شود.
مصرف چای پررنگ و قهوه نیز می تواند به طور غیرمستقیم باعث کاهش شیر مادر شود کافئین موجود در چای و قهوه مدر یا ادرارآور است و باعث اتلاف آب از بدن مادر می شود از آنجا که دریافت آب کافی برای تولید شیر ضروری است. چنانچه مادر جبران آب از دست رفته از بدن را ننماید در تولید شیر دچار مشکل خواهد شد، بنابراین بهتر است مصرف چای پر رنگ و قهوه در دوران شیردهی محدود باشد علاوه بر موارد فوق، کافئین به شیرمادر منتقل می شود و امکان دارد سبب بی خواب در نوزاد شود.


منبع :ماهنامه کودک - شماره 113

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.