تبیان، دستیار زندگی
فریال بهزاد با اشاره به وضعیت بد اکران فیلمش گفت: سینمای ایران صددرصد به سمت تمامیت خواهی رفته است. دوست ندارند در رقابت سالم قرار بگیرند و تحمل رقیب را ندارند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«چاقی» را مسخره و کمدی نکردم

فریال بهزاد با اشاره به وضعیت بد اکران فیلمش گفت: سینمای ایران صددرصد به سمت تمامیت‌خواهی رفته است. دوست ندارند در رقابت سالم قرار بگیرند و تحمل رقیب را ندارند .

بخش سینماو تلویزیون تبیان
title

«فریال بهزاد» سالها در حوزه کودک ونوجوان کار کرد او رشته تولید و کارگردانی فیلم را درآمریکا ادامه داد فیلم‌های  «کاکلی» و «دره شاپرک ها» از آثار او در حوزه کودک و نوجوان است سریال پرمخاطبی چون قصه های «علی کوچولو» برای بسیاری از دهه شصتی‌ها یادآور خاطرات خوب آن دوران است.

«حریر» ساخته جدید کارگردان است که با موضوع دختری به نام حریر که با همه  توانمندی ها و استعدادش موانع زیادی را  میان خود و رویاهای کودکانه و دخترانه‌اش می بیند او با مشکل  چاقی مواجه است. برای گفت‌وگو به سراغ فریال بهزاد بیشتر در حوزه محتوا و ساختار رفتم که متاسفانه به دلیل اکران بد فیلم و تعداد محدود سالن‌هایش بیشتر مسیر مصاحبه به سمت شرایط اکران و عدم ارایه سالن مناسب رفت .

باتوجه به موضوعی که در فیلم مطرح می‌شود و تقریبا فراگیر است چرا حاضر شدید فیلم را در گروه آزاد اکران کردید.

اگر بخواهیم سرگروه بگیریم باید مدت زیادی در  نوبت باشیم من هم قصد داشتم تا  قبل از سال جدید فیلم را اکران کنم زیرا اگر اکران فیلم به سال بعد موکول شود  تعداد فیلم ها بیشتر می‌شود و باید  نوبت بیشتری در صف اکران بمانیم. فیلم های زیادی  به این دلیل متاسفانه کمتر دیده می شوند  زیرا مجبور هستند در یک فرصت کوتاهی سریع اکران شوند زیاد می شود، تعداد تولید فیلم اضافه می ‌شود اما  تعداد سینماها اضافه نمی‌شود همه فیلم ها به همین شکل  نمایش داده  می شود و تبلیغات درستی صورت نمی‌گیرد.

چرا جلوی نمایش فیلم در شبکه‌های خارجی گرفته نمی‌شود

فیلم «حریر» در تلویزیون تبلیغ می‌شود اما تبلیغات شهری برای فیلم در سطح شهر دیده نمی‌شود.

ما برای گرفتن بیلبردهای شهرداری اقدام کردیم که متاسفانه  به ما  تبلیغات داده نشد. برای تبلیغات تلویزیون هم باید تعهدات مختلف بدهیم و همین امر کار را بسیار سخت می‌کند. تبلیغات در شبکه های ماهواره ای بیشتر دیده می شود و در فروش فیلم موثر است. درمورد کالاهای دیگرتبلیغات ماهواره‌ای صورت می‌گیرد اما در خصوص سینما تبلیغات ماهواره‌ای مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.  وقتی فیلمهای سینمایی  در شبکه های خانگی توزیع می ‌شود این کانال‌ها در همان روز به فاصله زمانی کوتاه به صورت رایگان پخش می کنند ما نمی‌توانیم جلوی نمایش فیلم را در کانال های ماهواره ای را بگیریم و هیچ آیدی برای تهیه کننده بعد از نمایش مکرر فیلم از شبکه‌های ماهواره ای وجود ندارد. اطلاع رسانی  درباره فیلم‌های سینمایی در ایران به سختی و محدود انجام می ‌شود. تلویزیون هم به تازگی و به صورت محدود تبلیغ به سینما اختصاص داده است. فیلم‌هایی که سوپر استار و بازیگر مطرح دارد با فیلم هایی که از حضور این افراد بی بهره است متفاوت است. صاحبان فیلم هایی از حضور  بازیگران مطرح و سوپراستاربی بهره هستند به درستی به مخاطبین اصلی خود معرفی نمی ‌شوند.

چاقی را کمدی و مسخره نکردم/ برخی فیلم‌ها براساس جنجال‌سازی پرمخاطب می‌شود

مشکل چاقی که در فیلم «حریر» مطرح می شود مساله امروز بسیاری از خانم‌ها است و به پزشکان مختلف هم مراجعه می‌کنند اما فیلم در شرایط خوب و مطلوبی نمایش داده نشد.

بیشتر سینمای ما براساس جنجال سازی و جنجال کردن، بزرگ کردن و چند بازیگر آوردن  بر این اساس پر مخاطب می‌شود . در حالی که فیلم «حریر» برای اولین بار است که به معضل چاقی توجه دارد.  سوژه  درباره دختری است که با مشکل چاقی روبرو است بدون آنکه این شخص را کمدی کنیم یا مسخره کرده باشیم تا بتوانیم از مخاطب  خنده بگیریم . اما متاسفانه اینگونه مهجور فیلم اکران شده است. من به شخصه به دیدن فیلمی که این روزها پرمخاطب است رفتم  متاسفانه  از هیچ لحاظی به نظر من جذاب نبود فقط براساس  جنجالی که شده  فیلم مخاطب دارد. به نظر من اصلا فیلم خوبی نبود، نه قصه  خوبی داشت و نه حتی طراحی صحنه و بازی ها خوب داشت.

توزیع سینماها عادلانه نیست/ قوانین داریم ناظر بر اجرای قانون نداریم

سالن‌های نمایش فیلم «حریر» در چه وضعیتی است؟

به بهانه این که فیلم را مردم می بینند سالن فیلم ما را گرفتند و به  فیلم پرفروش می دهند. خیلی راحت قوانین را دور می زنند و به هیچ کس جوابگو نیستند. ما هم اعتراض می کنیم کسی رسیدگی نمی کند. سینمای ما شده فقط  ایجاد هیاهو و جنجال فیلم هایی که از لحاظ هنری جذاب نیستند با ایجاد هیاهو مردم آنها را می بینند. توزیع سینماها  هم عادلانه نیست. برای این که بگویند فیلم کم فروش است  تمام تبلیغات فیلم و استند و پوسترها را برمی‌دارند و تماشاگر بدون هیچ اطلاعی از فیلم به پردیس می ‌رود و تنها فیلمی را برای دیدن انتخاب می کند که  تبلیغاتش را در پردیس ها به وفور می بینیم. این را من به عینه تجربه کردم و دیدم. ما  قوانین را داریم اما  ناظری بر اجرای قوانین نداریم. تنها افرادی که قدرتمند هستند و زور دارند، فیلم های خودشان را لانسه می کنند و به بهانه های مختلف از جمله این که تعداد مخاطب به حد نصاب نرسیده  و...  نمی گذارند فیلم های دیگر اکران شود.  به همین دلیل هم اگر نگاه کنید  فصل های خوب سینمایی (نوروز)همه در اختیار عده به خصوصی است . طبق آمار اکران عید دست افراد به خصوصی است هر قدر هم فیلم خوبی باشد امکان ندارد که فیلم دیگری در میان فیلم ها جای بگیرد. هرقدر فیلم خوبی باشد متاسفانه نمی گذارند فیلم دیده شود و همه امکانات در اختیار خودشان می گیرند.

ارگان‌ها نه تنها به فیلم کمک نکردند بلکه انگ هم می‌زنند/ نگاه تمامیت خواه در سینما حکمفرماست/ رقابت در سینمای ایران ناسالم است

با توجه به این مهم که اشاره کردید عده ای اجازه نمی دهند فیلم دیده شود از دفتر پخش رضایت دارید؟ 

پخش شکوفا فیلم است  و پخش بدی نیست  من تلاش کردم  شهرداری کمک بگیرم. فیلم مرتبط با سلامت جامعه است تلاش کردیم وزارت بهداشت و آموزش و پرورش را متقاعد کنیم تا هر کدام از این ارگان ها کمک کند فیلم با جمعیت هدف ارتباط درستی برقرار کند.   اما هر یک از ارگان ها هیچ کمکی نکردند این ارگان ها متولیان فرهنگ جامعه هستند اما متاسفانه می بینیم تنها به دنبال پول هستند. جالب است که آموزش و پرورش دانش آموزان به دلیل فیلم پرفروش این روزها برده است آن فیلم بدآموزی ندارد اما به فیلم ما انگ می زنند که فیلم بدآموزی دارد. نه تنها کمک نمی کنند یک انگ به فیلم می زنند. شرایط بسیار ناعادلانه است 95 درصد تهیه کنندگان شکست بخورند تنها 5 درصد موفق شوند.  رقابت در سینمای ایران ناسالم است و این نوع نگاه تمامیت خواهی است.   سینمای ایران صد درصد به سمت تمامیت خواهی رفته  است. دوست ندارند در رقابت سالم قرار بگیرند و تحمل رقیب را ندارند . بهترین پخش را هم که داشته باشید ابزاری در دست دارند که اجازه نمی دهند فیلم دیده شود. حتی  افرادی که در جلوی در سالن می ایستند توصیه می کنند مخاطب فیلم پرفروش را ببیند و مخاطب بلیت فیلم هایی مثل فیلم من راخریداری نکند.  وقتی از دیدن فیلم توسط مردم  جلوگیری شود به بهانه حد نصاب نرسیدن تماشاچی   سالن فیلم را در اختیار فیلم  پرفروش قرار می دهند و یک شرایط ناعادلانه در  رقابت ایجاد می شود.

فیلم را در خارج از ایران تولید می کنند که از زن بی‌حجاب استفاده کنند

من 25 سال برای کودک کار کردم و در برنامه ها تلاش می کردیم که کار بدآموزی نداشته باشد چگونه ممکن است که فیلمم بدآموزی داشته باشد شرایط ناعادلانه است اگر این وضعیت ادامه پیدا کند کسی نمی تواند در سینمای مستقل فیلم بسازد. فیلم را در خارج از کشور تولید می کنند که بتوانند از دختر بی حجاب  استفاده کنند و  فیلم بفروشد . اکثر کسانی که  از سالن می آمدند ناراضی بودند اما به دلیل جنجال  و آمارهای دروغی که می دهند فضایی را ایجاد می کنند که مخاطب به سمت فیلم برود و بلیت بخرد . من تحقیقات میدانی داشتم و تک تک سالن ها را رفتم و دیدم چگونه برخورد می کنند.

فیلم هایی که با نگاه مصلحانه در جامعه ساخته می شود متاسفانه در شرایط مناسبی نمایش داده نمی شوند چه راهکاری برای اکران هرچه بهتر این فیلم دارید؟

فیلم من دو هفته قرارداد بسته شده و برخی از سالن هایی که به فیلم اختصاص یافته ظرف یک هفته فیلم من را برداشتند. به نظرم باید یک ناظر بر اجرای آئین نامه شورای صنفی و قوانین وجود داشته باشد. من خودم امریکا درس خواندم  یک سینما نزدیک خانه ما بود که همیشه فیلم کلاسیک نمایش می داد  هیچ گاه فیلم تجاری در این سینما به نمایش درنیامد. هیچ وقت ندید م جنگ ستارگان در آن سینما نمایش داده شود. زیرا آن فیلم سالن ها خود را داشت این سالن مختص فیلم های اندیشمند، تفکربرانگیز  بود اما در ایران هر فیلمی که  پرفروش می شود (به هردلیلی) همه سینماها را تصاحب می کند و حق فیلم ‌های دیگر ضایع می شود.

اکران فیلم هنر و تجربه چقدر می تواند کمک کند.

فیلم «قبیله من» چند سال در نوبت اکران بود تا بالاخره به نمایش درآمد. چگونه تهیه کننده راضی به مسکوت ماندن سرمایه اش در مدت زمان طولانی می شود. برخی فیلم ها برای زمان خاصی ساخته می شود. پنج سال قبل این فیلم ساخته شده بعد تازه به نمایش درآمده است.


منبع: خبرگزاری فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .