تبیان، دستیار زندگی
در طول هشت سال گذشته دکترین سیاست خارجی باراک اوباما به سمت چند جانبه گرایی بود اما شواهد نشان می دهد رئیس جمهور منتخب آمریکا خواهان تغییر این سیاست خارجی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمایل ترامپ برای تغییر سیاست خارجی چندجانبه گرایی اوباما

در طول هشت سال گذشته دکترین سیاست‌ خارجی باراک اوباما به سمت چند جانبه گرایی بود اما شواهد نشان می‌دهد رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواهان تغییر این سیاست خارجی است.

بخش سیاست تبیان
اوباما و ترامپ

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در طول چند ماه گذشته چندین کشور متحد اوباما را به تمسخر گرفته است و این گمانه زنی را ایجاد کرده که سیاست "اول آمریکا" جمهوری‌خواهان به اینکه آمریکا بیشتر دوست دارد تنها عمل کند، تعبیر شود.

ترامپ پس از تصویب قطعنامه اخیر علیه اسرائیل توسط شورای امنیت سازمان ملل در پیامی در توئیتر نوشت: سازمان ملل از پتانسیل بالایی برخوردار است اما در حال حاضر به کلوپی تبدیل شده است که در آنجا مردم گردهم می‌آیند، حرف می‌زنند و خوش می‌گذرانند!

اسرائیل و ترامپ از دولت کنونی آمریکا خواستند از حق وتوی خود در قبال این قطعنامه استفاده کند، اما دولت اوباما این کار را نکرد.

همچنین علاوه بر ترامپ برخی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه انتقاد خود را نسبت به سازمان ملل اعلام کردند.

اما در این میان برخی از جمهوری‌خواهان ترامپ را در برخی مسائل مورد سرزنش قرار می‌دهند که در این باره می‌توان به انتقادات او از ناتو در دوران کمپین‌های انتخاباتی‌اش اشاره کرد.

همچنین ترامپ لزوم چندجانبه‌گرایی در برنامه اقتصادی اوباما را مورد انتقاد قرار داده و خواستار کنار گذاشته شدن توافق تجاری همکاری بین کشورهای حوزه ترانس – پاسفیک شده است.

البته هنوز سه هفته تا بر سر کار آمدن ترامپ باقی مانده است و مشخص نیست که وی چگونه اظهاراتش در دوران کمپین‌های انتخاباتی را به مرحله عمل خواهد رساند.

ریچارد گرنل که در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، نماینده آمریکا در سازمان ملل بوده و اکنون در تیم ترامپ کار می‌کند،‌ درباره نظرات ترامپ در مورد سازمان ملل و ناتو گفت: او درباره اصلاح این سازمان‌ها با هدف پررنگ شدن ایده‌های اصلی آنها صحبت می‌کند و به دنبال ترک آنها نیست.


منبع : ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .