تبیان، دستیار زندگی
همیشه آدم ها دوست دارند، از کوتاه ترین مسیرها به هدفشان نزدیک شوند، تناسب اندام و کاهش وزن یکی از آرزوهایی است که افراد چاق در ذهن می پرورانند و برای رسیدن به این هدف، راه های کوتاه مدت بسیاری را امتحان می کنند. اما...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان چاقی با تیم پزشکی میسر است

همیشه آدم ها دوست دارند، از کوتاه ترین مسیرها به هدفشان نزدیک شوند، تناسب اندام و کاهش وزن یکی از آرزوهایی است که افراد چاق در ذهن می پرورانند و برای رسیدن به این هدف، راه های کوتاه مدت بسیاری را امتحان می کنند. اما آیا افراد با انتخاب این روش ها به موفقیت و عملی شدن آرزوهایشان نزدیک می شوند؟

مصاحبه: هانیه ورشوچی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان

رژیم های سخت

تحقیقات نشان می دهد، در حال حاضر بین 60 تا 70 درصد ایرانیان چاق هستند و یا در معرض چاقی اند و شیوع بیماری های غیرواگیر مثل چاقی و دیابت مشکل خانواده های امروزی است و دیابت در حال شیوع است زیرا اضافه وزن در حال افزایش است.

چاقی چرا خسته می کند؟

چاقی از جمله بیماری های مزمنی است که درمان آن خسته کننده است به ویژه آن که افراد به واسطه رژیم گرفتن های مکرر و بعضاً نامناسب فرصت های سلامت و تندرستی را از دست داده باشند. دکتر سلامت زاده، متخصص تغذیه درباره درمان مناسب چاقی به تبیان می گوید: "اغلب افرادی که دارای اضافه وزن هستند، به دنبال راه های میان بر و کوتاه می گردند، لذا به رژیم های کم کالری، تک قطبی، پروتئینی، کانادایی و اخیراً از یکی از بیماران شنیدم رژیم جنرال موتورز و .... روی می آورند."

دور شدن از لاغری با این رژیم ها

حال ببینیم، رژیم هایی با راه های میان بر و کوتاه مدت چه عوارضی دارد؟ دکتر سلامت زاده در پاسخ به این سوال می گوید: "رژیم های غیرعلمی و کم کالری چون بدن را از تعادل تغذیه ای خارج می کنند، ظرفیت ایجاد لاغری بدون عارضه و ماندگار را ندارند. لذا اگر چه هدف از این رژیم ها سریع تر رسیدن به لاغری است ولی در حقیقت مسیر را دورتر می کنند."

یک هفته ای لاغر نشوید

رژیم های غیرعلمی و کم کالری چون بدن را از تعادل تغذیه ای خارج می کنند، ظرفیت ایجاد لاغری بدون عارضه و ماندگار را ندارند. لذا اگر چه هدف از این رژیم ها سریع تر رسیدن به لاغری است ولی در حقیقت مسیر را دورتر می کنند

این متخصص در پاسخ به این سوال که آیا می توان یک هفته ای لاغر شد و لاغر ماند، می گوید: "اگر پزشکی قول دهد که کمتر از چهار ماه می تواند فردی کاهش وزن بدون بازگشت داشته باشد، تبعاتی را در بر خواهد داشت. چاقی یک بیماری مولتی فاکتوریال یا چند علتی است. وضعیت تغذیه ای، ورزشی و روحی بیمار در کنار بیماری های احتمالی همگی در ایجاد چاقی دخیل هستند.
به عنوان مثال برای لاغر نمودن خانم 47 ساله ای که پرخوری عصبی و عادات نامناسب غذایی دارد، از کم خونی و کبد چرب هم رنج می برد و با این شرایط امکان فعالیت ورزشی را هم ندارد، نمی توان یک برگه رژیم پروتئینی را به عنوان درمان چاقی تجویز کرد.
جهت دستیابی به یک درمان علمی شما بایستی برای تمامی علل به وجود آورنده چاقی برنامه درمان طراحی کنید."

بسیج تیم پزشکی برای درمان یک فرد چاق

به گفته دکتر سلامت زاده، سال هاست که در کشورهای پیشرفته برای درمان چاقی از تیم های پزشکی استفاده می کنند که شامل: پزشک، روانشناس، متخصص تغذیه، پزشک ورزشی و کارشناس تربیت بدنی و آسیب شناسی است. به عقیده من برای درمان یک فرد چاق باید یک تیم پزشکی بسیج شوند. در حال حاضر در ایران هم شاهدیم که بعضی از همکاران پزشک در کنار مشاوره تغذیه مشغول درمان بیماران هستند اما جامعیت لازم در موارد محدود ایجاد شده است.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.