تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکانسی از سریال ماه و پلنگ، مسیح اسلامی ،خدای واحد یا احد؟!

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
حضرت مسیح، ماه و پلنگ، مال اندوزی

فرمولی برای جمع کردن مال دنیا   

ما در دنیایی زندگی می کنیم که مزرعه ای یا آزمایشگاهی بیشتر نیست. ولی برخی این دنیا را محل جمع کردن مال و ثروت می دانند و به خیال خود اینجا، سرای باقی است. آنها خدا پرستی را رهاکرده و به دنیا پرستی روی آورده اند. در حدیثی فرمول جمع کردن دنیا بیان شده است ...

هیچکس نمی تواند عیبی در من بیابد!!   

امام علی علیه السلام، به خدای سبحان عرض می كند: پروردگارا اوّلین منیب من بودم؛ یعنی اولین كسی كه نوبت گرفت یا اوّلین كسی كه از دیگران گسست و به تو پیوست من بودم. خدایا جز پیامبر صلی الله علیه و آله احدی پیش از من نماز نخواند.

چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ  

ماه و پلنگ روایت یک داستان اجتماعی است، که نویسنده ی آن سعی دارد، نوعِ خاصی از سبک زندگی جامعه ی امروزی را به تصویر بکشد. این مجموعه روایت سبک زندگی جامعه ای است که، انسان های آن بهشت، رضایتمندی، خوشبختی و سعادت را در جهنم زیاده خواهی ها، انتقام جویی ها و دروغگویی به تباهی کشانده اند. نویسنده ی این داستان تمام سعی خود را مبذول داشته تا از زاویه ای جدید به آرزوی جوان های امروزی بپردازد. جوان هایی که آرزوهای رویایی و بلند پروازی های نابجایشان، مانع از رسیدن ایشان به اهداف اصلیشان شده است. در قسمتی هایی از این داستان، زندگی جوانی به تصویر کشیده، که برای دستیابی به آرزوهای رویایی و بلند خود از شاخص ها و عناصر غلط کمک می گیرد و همین امر موجبات شکست او را فراهم می کند.

مسیح ،اسلام،مریم مقدس

مسیحِ مسیحی یا مسیحِ اسلامی؟

حضرت مسیح(ع) نزد مسلمانان مورد تکریم بوده و جزو پیامبرانی هستند که شریعت جدید و کتاب جدیدی آوردند. البته کتابی که امروزه در دست ما هست همان مطالبی که به حضرت عیسی(ع) وحی می شد نیست. بلکه این کتاب بعد از ایشان نوشته شد. از ویژگی های حضرت مسیح(ع) اینست که بدون اینکه پدری داشته باشند متولد شدند. این مسأله به لحاظ عقلی محال نیست گرچه بعلت اینکه به آن در زندگی روزمره عادت نداریم آن را عجیب بدانیم. شاید علت آن این باشد که در آن روز چنان وضعیت بدی در جامعه شکل گرفته بود که مردی شایسته حضرت مریم(س) وجود نداشت.

چرمی که از کشورهای غیر اسلامی وارد می شود نجس اند؟  

من به تازگی کفشی خریده ام که فروشنده ادعا می کند چرم ایتالیاست . البته کفش ایتالیایی است ولی مشکل من این است که، آیا به صرف حرف فروشنده و مارک کفش، می توان اعتماد کرد؟ اگر بله، حکم طهارت من چیست؟ در حالی که تمام روز آن را می پوشم و تهیه کفش دیگر هم از لحاظ مالی برایم مقدور نیست.

شاخصه های بصیرت در عملکرد حضرت ابوالفضل و مسلم علیهماالسلام  

«بصیرت» از جمله واژه هایی است که در سال های اخیر بیشتر به گوش خورده و مفهوم اصطلاحی آن با عنایت به اقتضاء خود جلوه نمایی خاصی دارد. در این نوشتار قصد داریم مقداری در مورد شاخصه های بصیرت و ویژگی افرادی که در تاریخ با این عنوان شناخته شده اند با تأمل بیشتر نگاه کنیم.

حضرت مسیح، ماه و پلنگ، مال اندوزی

آیا حضرت امیرالمومنین از دختر ابوجهل خواستگاری کرده است؟ 

مدتی است در شبکه های مجازی، متنی در خصوص خواستگاری حضرت امیر علیه السلام از دختر ابوجهل (بزرگترین دشمن اسلام در زمان بعثت رسول اکرم صلی الله علیه و آله) مطرح گردیده است. متنی که به منابع شیعی استناد شده است. که در این مطلب پاسخ این شایعه و شبهه را می دهیم. 

تاثیر صلوات در حسابرسی آخرت! 

فرستادن صلوات و سلام بر پیامبر (صلی الله علیه و اله) و آل پیامبر (علیهم السلام) از طرف مومنان در حقیقت طلب كردن رحمت بر خودشان نیز است؛ زیرا در واقع پیامبر و ائمّه (علیهم السلام) واسطه فیض الهی هستند. اگر بر آنها صلوات نفرستیم، در واقع خود را از رحمت الهی محروم كرده ایم. بنابراین درود بر پیامبر (صلی الله علیه و اله) سبب پاكی اعمال و نیز قبولی آنها می شود، همچنین باعث اجابت دعاها، كفّاره گناهان، نورانی شدن در قیامت و راه پیدا كردن به بهشت نیز می شود.

خدای احد یا واحد!!؟

موضوعی که قرآن بیشتر به آن عنایت دارد اثبات توحید یا اثبات خدا است. قرآن وجود خداوند متعال را مفروغ عنه گرفته، گویی کسی در وجود خداوند متعال حرفی ندارد. أفی الله شک، آیا در باره خدا شکی هست؟ چنان مطرح می کند و پاسخ می دهد که راه هر شکی را می بندد . لذا قرآن ، بیشتر به توحید و نفی شرک پرداخته  تا اثبات خدا. در واقع اثبات توحید مساوی با اثبات خدا هم هست. در مباحث خداشناسی در عین حال که خدا ثابت شده، وحدانیت خدا هم ثابت شده است.

ارتباط با نامحرم،جنس مخالف ، حرام

عاقبت ارتباط نامحرمان ! 

دین جامع و جاودان اسلام با اختلاط مخالف است، نه با شركت بانوان و مردان در مجامع عمومى و علمى با حفظ حریم. آنچه در جامعه اسلامى مذموم است، روابط ناصحیح زن و مرد در جامعه است، نه حضور فعال آن ها در اجتماع.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.