تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام و المسلمین حشمتی طی دستوری تصمیمات اتخاذ برای ۲۵ میلیارد مبلغ دریافتی از شرکت کنندگان آزمون «به سوی فهم قرآن» را ابلاغ کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستور معاون وزیر ارشاد برای هزینه  مبالغ آزمون «به سوی فهم قرآن»

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی طی دستوری تصمیمات اتخاذ برای 25 میلیارد مبلغ دریافتی از شرکت کنندگان آزمون «به سوی فهم قرآن» را ابلاغ کرد.

بخش قرآن تبیان
هزینه آزمون فهم قرآن

تبیان به نقل از مرتضی خدمتکار، دبیر و مسئول اجرایی آزمون «به سوی فهم قرآن»، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برگزاری این آزمون در روزهای دوم و سوم دی ماه در پاسخ به سوالی در مورد برخی مشکلات به وجود آمده در فرایند این آزمون، گفت: بر اساس ابلاغیه ای که از روز اول اعلام کرده بودیم نمره قبولی 12 از 20 است و آزمون در دو روز و از ساعت 9 صبح روز پنج شنبه دوم دی ماه آغاز شد.

مشکل دقایق اولیه آزمون

وی با اشاره به ثبت نام 500 هزار نفر در این آزمان و حضور 94 درصدی شرکت کننده ها،  افزود: در 10 دقیقه ابتدایی آزمون با توجه به حجم بسیار بالای حضور شرکت کنندگان در آزمون و نیز با توجه به اینکه نمره آزمون بلافاصله به اطلاع شرکت کنندگان می رسید،  مشکلاتی در سامانه به وجود آمد و تمام شرکت کنندگان در این بازه زمانی با پیام مردودی مواجه شدند. علت نیز به اشتباهی که در متن وجود داشت، بازمی گردد و تمام افرادی که در این بازه در آزمون حضور یافته بودند چه افرادی که نمره بالای 12 کسب کرده بودند و چه سایر افراد با پیام مردودی مواجه شده بودند.

رصد لحظه ای فرآیند آزمون

خدمتکار با تأکید بر اینکه به صورت لحظه ای فرایند آزمون توسط کارشناسان در حال رصد کردن از طریق حضور در سامانه وشرکت در آزمون بود، تصریح کرد: اولین بار در ساعت 9:07 متوجه این مشکل شدیم و همان لحظه اقدامات لازم برای برطرف کردن این موضوع صورت گرفت. تعداد افرادی که در 10 دقیقه ابتدایی آزمون حضور یافته بودند، شناسایی و بلافاصله با مرتفع شدن مشکل برای همه آنهایی که نمره قبولی را دریافت کرده، اما با پیام مردودی مواجه شده بودند، پیام قبول شدن در آزمون ارسال شد. در واقع پیامی با این مضمون که شما قبول شده و ایراد از سیستم بوده است، ارسال شد.
مسئول اجرایی آزمون به سوی فهم قرآن در ادامه با اشاره به اینکه وسعت کار بسیار زیاد بود و بروز برخی مشکلات طبیعی است،  خاطرنشان کرد: از باب اینکه کار الکترونیکی و آنلاین است، ایرادات کار نمود بیشتری دارد و یک لحظه غفلت باعث به وجود آمدن جریاناتی خواهد شد. متاسفانه تمام زحمات و حجم بالای کار که برای تولید محتوا و ... مد نظر قرار می گیرد با یک اشتباه کوچک که خیلی سریع هم برطرف می شود، نادیده گرفته شده و تمام زحمات بر باد می رود و خستگی را در بدن عوامل اجرایی باقی می گذارد.

امکان ثبت نام مجدد برای حضور در آزمون وجود ندارد

خدمتکار در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی از معلمان به دلیل تدریس در روستاها و نبود اینترنت موفق به حضور در آزمون نشده اند،  آیا قصد ثبت نام مجدد از آنها را ندارید؟ عنوان کرد: از روز اول چون بازه زمانی ثبت نام خیلی طولانی بود و نزدیک به 40 روز برای این کار اختصاص یافته و در ادامه نیز شاهد تمدید آن بودیم، در حال حاضر به هیچ وجه امکان ثبت نام مجدد وجود ندارد؛ چرا که در حال حاضر مشغول فراهم کردن زیرساخت ها و مقدمات آزمون روز جمعه دهم دی ماه هستیم. در حال حاضر جمع بندی ما این است که به صلاح سیستم نیست که ثبت نام مجددی انجام دهیم؛ چرا که تمام برنامه های ما را به حاشیه می برد و تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه مسیرمان اگر با دوستان آموزش و پرورش به این جمع بندی رسیدیم برای افراد باقیمانده آزمون مستقلی داشته باشیم این آمادگی را داریم که ان شاءالله بعدا این کار را انجام دهیم.

برگزاری آزمون برای جامانده ها و برگزیدگان

وی بیان کرد: ما در روز جمعه، آزمونی برای آن دسته از افرادی که به هر دلیلی موفق به حضور در آزمون نشده اند، برگزار خواهیم کرد. غیر از آنها تعدادی در روز پنج شنبه آزمون می دهند و یک تعداد نیز هستند که نمره قبولی را کسب کرده و باید در مرحله دوم حضور یابند. حدود 90 هزار نفر جمعه 10 دی ماه باید آزمون بدهند و همانطور که گفته شد باید مقدمات آن را فراهم کنیم.
دبیر پانزدهمین دوره آزمون قرآن و عترت وزارت ارشاد در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام نشدن برگزاری آزمون برای جاماندگان، آیا این تصمیم ناگهانی بوده است یا خیر،  گفت: این موضوع از قبل اعلام نشده بود در حالی که جزئی از برنامه ما بود. اما عمداً نگفتیم به این خاطر که اگر اعلام می شد آزمون برای جاماندگان برگزار می شود ممکن بود بسیاری در آزمون حضور پیدا نکنند به این امید که برای جاماندگان نیز آزمون برگزار می شود.

مردودی ها هم می توانند حضور یابند

خدمتکار با اشاره به اینکه تمامی افرادی که موفق به کسب نمره قبولی نشده اند نیز می توانند در آزمون مجدد حضور یابند، افزود: این افراد بر اساس جدول زمان بندی اعلام شده می توانند در آزمون مجدد حضور یابند.
وی بیان کرد: غیر از این 90 هزار نفر، آزمون دیگری به صورت الکترونیکی روی همان سایت برنامه ریزی شده است که روز جمعه ساعت 10 صبح برگزار می شود. این آزمون برای انتخاب نفرات برگزیده آزمون اصلی است و در آن کل کارکنان دولت در تمام دستگاه های دولتی اعم از آموزش و پرورش و ... که نمره قبولی 20 یا بیشتر از آن گرفته اند و تعداد آنها حدود 20 هزار نفر است، حضور خواهند یافت که این آزمون مرحله دوم آزمون خواهد بود.

سرنوشت مبلغ دریافتی از شرکت کننده ها

خدمتکار در بخش دیگری از گفت وگوی خود با ایکنا در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت مبلغ دریافت شده از شرکت کننده ها که با توجه به حجم بالای آنها، قابل توجه است، گفت: حجت الاسلام والمسلمین حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد صبح روز گذشته بر اساس دستوری که ابلاغ کردند، مقرر شد که بخشی از این مبلغ به عنوان جایزه به نفرات برگزیده آزمون اهدا شود. با توجه به اینکه منبع درآمد حاصل از محل دریافت 500 هزار نفر در واقع خارج از پیش بینی اولیه بوده،  معاون محترم وزیر ابلاغ کردند که به گونه ای برنامه ریزی شود که به تمام افرادی که نمره آنها در این آزمون الکترونیکی بالا بوده است بتوانیم جوایزی از طرف معاونت اهدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه حضور 500 هزار نفر در آزمون به سوی فهم قرآن قابل پیش بینی نبود،  بیان کرد: 94 درصد ثبت نام کننده ها در این آزمون شرکت کرده بودند که البته افرادی که موفق به حضور در آزمون نشده اند روز جمعه 10 دی ماه در آزمون حضور می یابند.
مسئول اجرایی آزمون به سوی فهم قرآن خاطرنشان کرد: درآمدهای آزمون نیز درگیر موضوعات مختلف است، فقط این نیست که سامانه را راه اندازی کنیم و دیگر تمام شود، برگزاری آزمون علاوه بر هزینه جوایز دارای هزینه های دیگری نیز هست. با این وجود و بر اساس ابلاغ معاون محترم وزیر به 5000 نفر از از برگزیدگانی که در آزمون مرحله دوم موفق به قبولی شوند، جوایز  نقدی اهدا خواهیم کرد.

اهدای جایزه نقدی به 5 هزار برگزیده

خدمتکار در ادامه گفت وگوی خود با ایکنا با تأکید بر اینکه عدد کلی اهدای جایزه به نفرات برتر آزمون ویژه کارکنان دولت، 5000 نفر است،  گفت: جزئیات موضوع و اینکه باید به چه صورتی باشد،  بعد از برگزاری آزمون روز جمعه مشخص می کنیم. برگزاری آزمون یک سری هزینه های خاص دارد که اصلاً به چشم نمی آید. تعداد بسیاری از نیروی انسانی را حدود چهار ماه درگیر خود می کند و باید سامانه ای که پاسخگوی 500 هزار نفر باشد طراحی شود، همه اینها هزینه بردار است.

83 درصد، نمره قبولی کسب کرده اند

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در فرایند برگزاری آزمون و در معاونت قرآن وزارت ارشاد انگیزه های مالی حتی به میزان یک ریال وجود ندارد، افزود: یک ریال از این مبالغ در جیب ما نمی رود، در برگزاری آزمون و فعالیت های قرآنی نه انگیزه های سیاسی داریم و نه انگیزه های دیگر،  خوشبختانه تمام همکاران با انگیزه های قرآنی و معنوی حرکتی را در کشور پیش گرفته اند که خوشبختانه جواب هم داده است. همه موارد احتمالی هم که پیش می آید،  طبیعی است، بالاخره در فرایندی که 500 هزار نفر در آن حضور دارند ممکن است چند مشکل جزئی به وجود بیاید. از رسانه ها درخواست حمایت و کمک داریم و ایکنا می تواند در این زمینه بیشتر کمک را داشته باشد. 
خدمتکار در پایان اذعان کرد: ما در حال حاضر در حال مطالعه انجام می دهیم پروژه های دو و سه این آزمون هستیم و در صدد هستیم تا این کار صورت بگیرد.